O
Närbild av en tappningsnyckel för radiator i färgsliten miljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vad kallar ni en sådan här nyckel?
Någon som har RSK eller E-nummer?

Menar du nyckel eller lås ?
Sök på mätarskåpsnyckel eller lås, nyckel kan köpas var som helst, låset kanske byggvaruhus eller elgrossisten.

tommib
Den såg ju lite festlig ut. Borde dock gå att öppna med t.ex. en näbbtång eller liknande, om man inte vill hitta en passande nyckel.

• Gilla
Oldfart
  • Laddar…
Ser nu att du har en specialare och att du kallat nyckeln skruvmejsel innan men det börjar verka skört.

tommib tommib skrev:
Den såg ju lite festlig ut. Borde dock gå att öppna med t.ex. en näbbtång eller liknande, om man inte vill hitta en passande nyckel.
Precis, ur den synpunkten finns det egentligen ingen anledning att ha ett sånt lås då det ändå är enkelt att få upp, hade nog fortsatt med mejseln så länge det gick och därefter bytt.

Intressant fråga dock, kan inte minnas att jag sett ett sådant lås innan och om jag gjort det har jag inte använt nyckel.

O
Det låter med andra ord som jag testar med näbbtången och sedan byter ut skiten mot ett vanlig Eldon 2600 låshus (trekantsnyckel) istället. Helst skulle jag vilja ha ett cylinderlås men då måste jag krångla med att få tillstånd och rätt cylinder från nätägaren och det känns jobbigt.

tommib
Jag har tänkt en del på det där med cylinderlås och elskåp. Att ha skåpet på fasaden bara sådär känns, ja, sådär. Jag tänker att man borde kunna låsa den med sedvanlig apparatskåpsnyckel (trekant) och cylinderlås. När nätägaren sen vill in kan de kosta på sig att berätta vilken dag (eller dagar, jag är inte knusslig) de ska vara där så kan jag låsa upp cylinderlåset just de dagarna.

Händer ibland att jag stöter på både lås och larm, och så länge inga andra kunder är berörda bryr jag mig heller inte så mycket. 99,99% klarar sig utan det, samtidigt kan jag förstå att det kan kännas lite obehagligt om någon går in i ens vägg och rotar utan att förannonsera.

O Steamboy skrev:
Det låter med andra ord som jag testar med näbbtången och sedan byter ut skiten mot ett vanlig Eldon 2600 låshus (trekantsnyckel) istället. Helst skulle jag vilja ha ett cylinderlås men då måste jag krångla med att få tillstånd och rätt cylinder från nätägaren och det känns jobbigt.
Varför inte införskaffa en nyckel som länkats, kostar runt en 60-lapp och den kan du ha även till ditt nya lås? Är låset för skadat kanske?

tommib tommib skrev:
Jag har tänkt en del på det där med cylinderlås och elskåp. Att ha skåpet på fasaden bara sådär känns, ja, sådär. Jag tänker att man borde kunna låsa den med sedvanlig apparatskåpsnyckel (trekant) och cylinderlås. När nätägaren sen vill in kan de kosta på sig att berätta vilken dag (eller dagar, jag är inte knusslig) de ska vara där så kan jag låsa upp cylinderlåset just de dagarna.
Perfekt, då hinner man ta bort manicken som manipulerar mätaren! ;)

• Gilla
Uffe A
  • Laddar…
tommib
Müssli Müssli skrev:
Eller hur..... vill ju inte bli av med mina magneter ;)

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
O
  • Gilla
Müssli och 4 till
  • Laddar…
Müssli Müssli skrev:
Det är ju därför som så många inte vill ha ett fasadmätarskåp, de föredrar ju att få förvarning i god tid innan nätägaren kommer på besök :sweat:

• Gilla
Müssli
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.