56 473 läst ·
49 svar
56k läst
49 svar
Teoretiskt - startström Y/D-koppling
Medlem
· Västerbottens län
· 18 046 inlägg
Om Frenzy är samma Frenzy på ett annat forum så är han hyffsat bra på elektronik.
Jag tror inte han sett detta någon annanstans utan det är hans egna tankar.
Det är inga problem att mäta spänningarna från motorn och nätet och koppla ihop i optimal punkt.
Motorn går ju alltid undersynkront så med jämna intervall så stämmer spänningarna.
Det krävs nog en hel del arbete att få det att fungera, men som skrivet, det finns annan teknik som löser detta med startström och ger andra fördelar.
Protte
Jag tror inte han sett detta någon annanstans utan det är hans egna tankar.
Det är inga problem att mäta spänningarna från motorn och nätet och koppla ihop i optimal punkt.
Motorn går ju alltid undersynkront så med jämna intervall så stämmer spänningarna.
Det krävs nog en hel del arbete att få det att fungera, men som skrivet, det finns annan teknik som löser detta med startström och ger andra fördelar.
Protte
Finns ingen mening med att försöka koppla till sett till spänningsskillnaden. Motorn tappar sin så snabbt att det inte gör någon praktisk skillnad. Om något är det då bättre att koppla som visades tidigare här och inte behöva magnetisera fel 90 grader när det går att få 30.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 837 inlägg
Kan man se/höra/mäta/uppleva någon skillnad? Jag provade ryckfri övergång Y - D för en spånsug utan att se/höra någonting alls. Men det var ju inget A/B-test utan omkoppling av brytaren mellan varje test.
https://www.byggahus.se/forum/threads/hyr-langa-kablar-mellan-y-d-start-och-motor.280141
https://www.byggahus.se/forum/threads/hyr-langa-kablar-mellan-y-d-start-och-motor.280141
Det kan man göra på alla sätten under rätt förutsättningar. Beror ju mycket på driften och motortypen men rätt ger det alltid verkan i positiv riktning. Teoretiskt kan omkopplingsströmstöten halveras.
I ditt fläktfall kan man tänka sig att du låg bra sett till vår motor och last låg i karaktäristiken vid omkoppling. Finns några olika grafer i asynkronmotortråden där syns det tydligt för fläktfallet.
I ditt fläktfall kan man tänka sig att du låg bra sett till vår motor och last låg i karaktäristiken vid omkoppling. Finns några olika grafer i asynkronmotortråden där syns det tydligt för fläktfallet.
Klicka här för att svara