Jag undrar om det går att dra vidare jord, nolla och fas från plinten i den här kopplingsdosan till hörnet och koppla in ett hörnuttag. Är det nåt speciellt att tänka på eller bör jag låta bli?

• Öppen kopplingsdosa med jord, nolla och fas kablar anslutna till plintarna, mot en kaklad vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kopplingsdosa i hörn med öppen kabel och elanslutning som visar jord, nolla och fas.
    Skapa konto
  • Hörnbox 2-vägsuttag med USB-portar på en webbplats för elprodukter.
    Skapa konto
S
Går utmärkt att göra , om det inte är en strömbrytare till den , bara koppla ihop , allt finns i dosan

• Gilla
Patfa85
  • Laddar…
Då är ju frågan, kabeln kommer ju ligga utanpå. Är det lämpligt med en exq-kabel? Är väl inte lämpligt/godkänt att ha 3 lösa fk bakom en list?

Nej, lös FK måste gå i elrör/slang eller liknande. Exq eller i princip vilken installationskabel som helst funkar(obs. lampsladd är INTE installationskabel.)

• Gilla
Patfa85
  • Laddar…
Som jag misstänkte, haha nä okej, hade inte tänkt använda lampsladd eller telefonsladd eller nåt liknande men bra ändå att du påpekade det, dem kan väl se likadana ut kanske:-)

Är det bara jag som reagerar på att kopplingsdosan inte tycks sitta fast utan bara hänger löst i kabeln?:)

Jag har skruvat bort den när jag kaklade, den ska sitta fast. Men lät den vara när jag fotade bara:-)

• Gilla
FRS05
  • Laddar…
Du behöver nog inte skaffa kabel om du har tur. Förmodar att matande kabel är den som kommer ifrån väggen, förhoppningsvis finns det möjlighet för utgång på hörnuttaget. Då kan du koppla matningen direkt i uttaget och lägga in den andra befintliga kablen på samma plint. Detta gör att du även kan ta bort kopplingsdosan du har där nu.

Edit :sweat: tänkte inte på att du kanske ville ha uttaget på något annat ställe

Tänkte ha den stående i ett hörn ca: 1 meter därifrån. Eller missförstår jag hur du menar?

Patfa85 Patfa85 skrev:
Tänkte ha den stående i ett hörn ca: 1 meter därifrån. Eller missförstår jag hur du menar?
Jag kom på det precis efter att jag skrev mitt inlägg, du kanske inte alls ville ha uttaget just där, och ja då behöver du en ny kabel till valrit ställe.

• Gilla
Patfa85
  • Laddar…
Kabeln går troligtvis till ett takuttag eller en kopplingsdosa i närheten. Det blir snyggare om du byter till en längre kabel. :)

En sak som jag inte ser har tagits upp är vad denna grupp betjänar i allmänhet. Det är rent allmänt inte ok att koppla på nya uttag i dosor som man råkar hitta. Gruppen kanske redan servar diskmaskin, micro, kyl, ...

• Gilla
elmontören och 2 till
  • Laddar…
kabeln som går ut från väggen går i första hand till en lysrörsarmatur som sitter under skåpet som har inbyggt eluttag. Tanken är att ha ett hörnboxuttag och hitta en ledlist/ledskena av nåt slag och lägga i en profil eller gömma bakom en list. Så jag tänker att dosan med plint blir rätt praktiskt?

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
En sak som jag inte ser har tagits upp är vad denna grupp betjänar i allmänhet. Det är rent allmänt inte ok att koppla på nya uttag i dosor som man råkar hitta. Gruppen kanske redan servar diskmaskin, micro, kyl, ...
Känns som att kylen kanske ska ligga på en egen grupp men diskmaskin, micro kanske inte är lika noga? De flesta pluggar bara in micron i närmast lediga uttag.

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det var lite sånt jag funderade. Därför jag frågade om det var nånting att tänka på. Om det var okej att göra så:-)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.