Jag undrar om det går att dra vidare jord, nolla och fas från plinten i den här kopplingsdosan till hörnet och koppla in ett hörnuttag. Är det nåt speciellt att tänka på eller bör jag låta bli?
Moderator
· Stockholm
· 57 875 inlägg
Nej, lös FK måste gå i elrör/slang eller liknande. Exq eller i princip vilken installationskabel som helst funkar(obs. lampsladd är INTE installationskabel.)
Du behöver nog inte skaffa kabel om du har tur. Förmodar att matande kabel är den som kommer ifrån väggen, förhoppningsvis finns det möjlighet för utgång på hörnuttaget. Då kan du koppla matningen direkt i uttaget och lägga in den andra befintliga kablen på samma plint. Detta gör att du även kan ta bort kopplingsdosan du har där nu.
Edit
tänkte inte på att du kanske ville ha uttaget på något annat ställe
Edit
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 883 inlägg
En sak som jag inte ser har tagits upp är vad denna grupp betjänar i allmänhet. Det är rent allmänt inte ok att koppla på nya uttag i dosor som man råkar hitta. Gruppen kanske redan servar diskmaskin, micro, kyl, ...
kabeln som går ut från väggen går i första hand till en lysrörsarmatur som sitter under skåpet som har inbyggt eluttag. Tanken är att ha ett hörnboxuttag och hitta en ledlist/ledskena av nåt slag och lägga i en profil eller gömma bakom en list. Så jag tänker att dosan med plint blir rätt praktiskt?
Elektroniktokig
· 2 457 inlägg
Känns som att kylen kanske ska ligga på en egen grupp men diskmaskin, micro kanske inte är lika noga? De flesta pluggar bara in micron i närmast lediga uttag.Bo.Siltberg skrev:
Det var lite sånt jag funderade. Därför jag frågade om det var nånting att tänka på. Om det var okej att göra såBo.Siltberg skrev: