O
Vilka är era favoriter när det gäller skymningsreläer och rörelsevakter. Vad är bra, vad är dåligt och vad vill jag undvika till varje pris?

Jag har två olika användsningsfall:

1. Gårdsbelysning. Här vill jag ha något som är släckt dagtid, tänds automatiskt vid skymning och släcks vid gryning. Manuel manövrering som gör att jag kan släcka dem, det vill säga två lägen: automatik och av.

2. Varselbelysning. Här vill jag ha kraftigare belysning för att avskräcka inbrott, upptäcka inkräktare eller helt enkelt slippa snubbla fram till vedboden och famla i mörkret. Automatiskt tändning, ställbar aktiv period/fördröjning till släckning. Manuel manövrering i tre lägen: konstant på, automatik och helt av.

Har ni några smarta lösningar för koppling och manövrering, och har ni några produkter ni kan rekommendera?

Redigerat:
Vad du väljer för fabrikat är av lite underordnad betydelse.
1) Enkelt ljusrelä med en strömställare där du kan bryta tändtråd från Skymningsrelä till lampa.
Antingen Monterad i centralen eller utanför.

2) Rörelsevakt med ljusrelä som ovan med en förbikopplare så att du kan få ljus när du vill.
Vet inte om du kan hitta någon med 3 lägen, alltid ljus på, alltid ljus av eller ljus när rörelsevakten är aktiv, men kanske inte omöjligt.
Om det inte finns så använd 2 strömställare

tommib
Lösningen på 2 är en sektionsströmställare, eller en sk. 1-0-2-brytare (eller Hand-0-Auto, Natt-0-Dag, eller liknande). Koppla ena läget till konstant fas och andra till den styrda fasen från rörelsevakten.

Här är ett exempel för normkapsling
Här är ett för dosmontage (välj rätt sort, den översta).

Man kan också realisera kopplingen med en dubbeltrapp. Lämpligen kopplar man då den ena brytaren som helt av/styrd och den andra som på/auto.

I bägge fallen är det bäst att bryta tändtråden som kommer från rörelsevakt/skymningsrelä än att bryta den fasta fasen till dem, eftersom det är vanligt att reläet i dem slår till en gång när de spänningssätts. Det är lite onödigt.

• Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Och här är ett schema som jag postade i en annan tråd. Inte riktigt som tommib vill ha det, utan som jag vill ha det. Jag vill ju gärna se att lampan fungerar när man "aktiverar" den. (Det är också dubbla rörelsevakten i denna bild.)

• Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Om du kan läsa ett kretsschema så kommer här ett som förklarar principen.
Strömbrytare S1 och S2 är två vanliga strömbrytare (trapp märkta med siffran 6) Kan lämpligtvis bytas ut mot en dubbeltrapp (märkt 6+6).
Jord har jag inte ritat ut eftersom jag anser det sjävklart att den finns med i en installationskabel av den typ som du kommer att använda, den ska inte klippas bort även om den inte behöver anslutas i din rörelsevakt.
Enkla rörelse vakter kan ha anslutningarna märkta med:

L - Fas in
L' - Tändtråd till lampa
N - Nolla
PE -Jord

Men det kan finnas variationer beroende på olika fabrikat.
Det viktiga är att hämta fas från samma säkring till rörelsevakt och strömbrytare annars riskerar du kortslutning om det skulle gå ut fas i tändtråden från rörelsevakten samtidigt som det går fas ut från tändtråden i brytaren.
Och det är inte ok att gå ut med två ledare ifrån säkringen.Inte pga osäker anslutning men av att det kan skapa förvirring om hur det är kopplat. Fixa detta i en kopplingsdosa.

Kretsschema med rörelsevakt och två strömbrytare anslutna till en lampa, förklarande installation av elektrisk krets.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skulle jag velat ha dessa funktioner hade jag gjort så, men förstår inte riktigt varför du vill att den ska kunna vara avstängd hela tiden :thinking:

Redigerat:
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
O
Tack för idéerna. Jag tror det lutar åt Bos koppling. Nu skall jag bara hitta lämpliga komponenter.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.