Har du eget vatten i huset? I en tidigare tråd har jag läst om en som hade en vattenpump som var felkopplad så att den gick åt fel håll. Då pumpade den vatten, men kom inte upp i tryck så mycket att tryckströmbrytaren slog ifrån. Detta precis som en sliten pump eller en för högt ställd tryckströmbrytare skulle kunna ge en vattenpump som går dygnet runt. Det blir en betydande förbrukning.
När vi ändå är inne på vatten så är frågan om du har någon värmekabel till vattenledningen. Dessa kan också ha en betydande förbrukning om det är lite längd på dem.
När vi ändå är inne på vatten så är frågan om du har någon värmekabel till vattenledningen. Dessa kan också ha en betydande förbrukning om det är lite längd på dem.
Ok skulle ha läst lite noggrannare. Då får det bli två extra elmätare. en över VP och en över elradiatorerna.tommib skrev:
Jag tror att det är uppvärmniningen som är boven. Hur varmt har du inne?Direktverkande el är inte det mest energisnåla.
Kolla även upp ev värmeläckage med termografering då får du en bra bild av hur bra isolerat det är.
U värde på fönster?
Håller med tommib det är inte orimlig förbrukning
Hade tångampere med mig hem och kunde se vad den drog just då när jag maxa termostaten och sen ner till noll ..men inte över tid ..mitt problem är att centralen är full ..annars hade jag tänk mig en som mäter allt digitalt från hager 3tusen ..lät dyrtU Uffe A skrev:
Man kan sätta en kapsling vid sidan så man får plats med extra prylar som tex 2 mätare. en för VP och en för el radiatorerna.
Inte så intressant vad du kan mäta momentant över en fas på uppvärmningen.
Du måste mäta den totala förbrukningen över en längre tid
Inte så intressant vad du kan mäta momentant över en fas på uppvärmningen.
Du måste mäta den totala förbrukningen över en längre tid
Egen energimätare på uppvärmningsenheter är grejjen för att hålla koll på vad som går åt för olika delar i förbrukningen.
Rent generellt så skulle jag vilja säga att varmvatten är hemmets stora energitjuv, speciellt om man har hushållsmedlemmar som är omedvetna om hur mycket energi som krävs för att värma vatten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rent generellt så skulle jag vilja säga att varmvatten är hemmets stora energitjuv, speciellt om man har hushållsmedlemmar som är omedvetna om hur mycket energi som krävs för att värma vatten.
Jag säger fortfarande, titta på förbrukningshistoriken. Det kan du normalt göra via din elleverantör och det kostar inte en krona, till skillnad från en/flera elmätare. Det kommer med stor sannolikhet avslöja vad det rör sig om. En låg förbrukning på sommaren och en hög på vintern = värme, en måttlig förbrukning även på sommaren = misstänk i första hand varmvattnet, i andra hand annat.
Du bör också se över ditt elavtal om du har dubbeltariff. Det kan se bra ut med den billiga tariffen en stor del av året men när man tar hänsyn till när strömmen faktiskt förbrukas (speciellt med direktverkande el) så ser man att huvuddelen förbrukas under högtaxetid. Det ökar inte förbrukningen, men väl kostnaden.
Alla hus är olika så det är svårt att säga något generellt men jag för min egen del har ett 60-talsuhus i lättbetong/tegel/trä med rätt kass isolering. Med bergvärmepump gör vi av med 18-19000 kWh årligen. Då har vi iofs en krypgrundsavfuktare som står för en hel del av det, kanske 3000 kWh (har inte mätt exakt, endast uppskattat) samt att jag har flera servrar som står på dygnet runt. Din förbrukning på 30000 kWh är således inte på något sätt orimlig.
Du bör också se över ditt elavtal om du har dubbeltariff. Det kan se bra ut med den billiga tariffen en stor del av året men när man tar hänsyn till när strömmen faktiskt förbrukas (speciellt med direktverkande el) så ser man att huvuddelen förbrukas under högtaxetid. Det ökar inte förbrukningen, men väl kostnaden.
Alla hus är olika så det är svårt att säga något generellt men jag för min egen del har ett 60-talsuhus i lättbetong/tegel/trä med rätt kass isolering. Med bergvärmepump gör vi av med 18-19000 kWh årligen. Då har vi iofs en krypgrundsavfuktare som står för en hel del av det, kanske 3000 kWh (har inte mätt exakt, endast uppskattat) samt att jag har flera servrar som står på dygnet runt. Din förbrukning på 30000 kWh är således inte på något sätt orimlig.
Håller med att du ska kolla förbrukningen hos din elleverantör. Det flesta kan väl visa timbaserad förbrukning vilket är en bra hjälp.
För att få mesta möjliga ur din lvvp så kanske den behöver rengöras. Enklast möjliga är att plocka ur filter och blåsa igenom med "luft på burk", det brukar rensa ut rätt bra från damm som täpper igen.
För att få mesta möjliga ur din lvvp så kanske den behöver rengöras. Enklast möjliga är att plocka ur filter och blåsa igenom med "luft på burk", det brukar rensa ut rätt bra från damm som täpper igen.
Vårt hus byggt 2010 bra luft vatten VP och bra isolerat visserligen i Skåne. Boyta 120 kvadrat.
När vår dotter bodde hemma så hade vi en total förbrukning på ca 11000 kWh per år varav ca 5500 kWh på uppvärmning och tappvarmvatten.
Och då räckte det med att hon tittade på badrumsdörren så var VVB:n tom.
Ska bli i intressant att se vad det landar på nu När hon flyttat hemifrån.
På nybyggda hus är separat elmätare ett krav.
Håller på och renoverar ett gammalt hus vi köpt och givetvis så har jag installerat en mätare över VP:n där
När vår dotter bodde hemma så hade vi en total förbrukning på ca 11000 kWh per år varav ca 5500 kWh på uppvärmning och tappvarmvatten.
Och då räckte det med att hon tittade på badrumsdörren så var VVB:n tom.
Ska bli i intressant att se vad det landar på nu När hon flyttat hemifrån.
På nybyggda hus är separat elmätare ett krav.
Håller på och renoverar ett gammalt hus vi köpt och givetvis så har jag installerat en mätare över VP:n där
Redigerat:
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Det skall bli intressant att höra era förbrukningssiffror.U Uffe A skrev:
Vårt hus är lika gammalt och nästan lika stort, alldeles norr om Hallandsåsen.
Skall snart sätta in en mätare som visar värmepumpens förbrukning (en L/L-VP).
Medlem
· Blekinge
· 12 298 inlägg
Jag har gått till mitt lokala nätbolag och kom över en trefas-elmätare som de hade kasserat. Jag monterade den framför VP och kan nu exakt se vad den förbrukar.
Blinksignalerna kan man lätt räkna om till effektförbrukning om man inte vill investera i en manick för det.
Blinksignalerna kan man lätt räkna om till effektförbrukning om man inte vill investera i en manick för det.
Jag får nog passa och återkomma efter 2019 med mina siffror.KnockOnWood skrev:
Denna vintern är inte representativ. En försenad fönsterreparation med avsaknad av tätningslister och t o m englas på ett par rutor. Tillika en nybliven tonårsdotter i familjen som tillbringar mesta av sin fritid i badrummet.
Produkter som diskuteras: "tätningslister"
Tätningslist E-profil vit EPDM-gummi Tesa
För springor 1-3,5 mm
45 kr inkl moms
Läs mer
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 308 inlägg
Som sagt är vanor ganska varierande. En del tar bara 5 min duschar 1 gång per dag och tvättar en maskin i veckan. Disk kör man lämpligtvis i en bra diskmaskin och temperaturen hålls på 21 grader.
Jag tror att det största är:
1. Uppvärmning av huset
2. Energislösande vanor
3. Varmvattenproduktion
Det kan vara så att man tror att man har normala vanor och vill gärna inte ändra sig. Hos oss går det 1-2 maskiner tvätt i veckan.
Jag tror att det största är:
1. Uppvärmning av huset
2. Energislösande vanor
3. Varmvattenproduktion
Det kan vara så att man tror att man har normala vanor och vill gärna inte ändra sig. Hos oss går det 1-2 maskiner tvätt i veckan.
4 maskiner, dvs du tvättar 4 ggr per kväll... Och hur ofta duschar ni om VVB "alltid är tom". Jag undrar om inte en stor del av svaret är där. Även om tvättmaskiner är snålare nuförtiden så värmer de vatten och centrifugerar tvätten. Ska man dessutom torka 4 maskiner misstänker jag man inte hänger allt på lina utomhus, snarare kör tumlare.
Får nog hålla med om att det inte är helt orimliga siffror givet att VVB går på direktel.
Skulle du få den värmepumpsdriven på nåt sätt så borde det kunna minska förbrukningen rejält.
Men igen, mät. Sommar mot vinter. Just nu, mät en dag ni inte tvättar alls, en dag ni inte duschar alls, slå av värmen en dag osv.
Är fönster täta? Står de på glänt? Om ni har samma förbrukning oavsett utetemp så kanske detta inte är det man ska börja med dock...
Andra "storförbrukare", Elektrisk motorvärme, handukstork...
Sen är det även "Många bäckar små", står det datorer på överallt, TV-apparater mm.
Varje pryl kostar inte många kronor, men sammantaget kan det bli mycket.
Får nog hålla med om att det inte är helt orimliga siffror givet att VVB går på direktel.
Skulle du få den värmepumpsdriven på nåt sätt så borde det kunna minska förbrukningen rejält.
Men igen, mät. Sommar mot vinter. Just nu, mät en dag ni inte tvättar alls, en dag ni inte duschar alls, slå av värmen en dag osv.
Är fönster täta? Står de på glänt? Om ni har samma förbrukning oavsett utetemp så kanske detta inte är det man ska börja med dock...
Andra "storförbrukare", Elektrisk motorvärme, handukstork...
Sen är det även "Många bäckar små", står det datorer på överallt, TV-apparater mm.
Varje pryl kostar inte många kronor, men sammantaget kan det bli mycket.
Riktiga kondenstumlare med värmepump är dyra men drar avgjort mindre energi. Det är en av våra bästa inverteringar.
Sen när det gäller maskiner så är det ju alltid lätt att säga att man ska spara, men med tonåringar som är aktiva i idrott, och mycket egen matlagning istället för halvfabrikat, så går tvättmaskinen och diskmaskinen ofta.
Många ( t ex min svärmor) lever kvar i att fördiska innan diskmaskin. Hon sköljer allt under rinnande varmvatten innan. Det drar mer energi än själva maskinen sen kräver.
Sen när det gäller maskiner så är det ju alltid lätt att säga att man ska spara, men med tonåringar som är aktiva i idrott, och mycket egen matlagning istället för halvfabrikat, så går tvättmaskinen och diskmaskinen ofta.
Många ( t ex min svärmor) lever kvar i att fördiska innan diskmaskin. Hon sköljer allt under rinnande varmvatten innan. Det drar mer energi än själva maskinen sen kräver.
Tycker att det kommit upp många bra tips och synpunkter.
Jag dränerade och isolerade med 100mm Pordrän under mark i somras (ca 50% av källarhöjden är under mark), men bytte även LLVP från en Electrolux anno 2007 mot en ny Panasonic hz9rke-1. Såg att du också har en LLVP från 2007.
Under november-januari har det gått åt ganska exakt 9% mindre energi än föregående år. Samma utetemp enligt Eon, så det är ett resultat av främst ny LLVP, men även okänt bidrag av isoleringen.
Vi värmer 18C i källaren med två elradiatorer och 22 på boytan. 16000kWh per år ca. LLVP kostade 18000kr inkl installation, så återbetalningstiden är 12-20 år för oss. Dvs inte lönt, men har ökat komforten något otroligt med både tystare gång och jämnare temperatur.
Så vill du leta energitjuvar är en gammal LLVP betydligt mer ineffektiv än en ny. I övrigt resonerar jag att lampor, tv, högtalare etc också bidrar till uppvärmningen. Visserligen 3-5ggr sämre verkningsgrad än LLVP och med ljusspill ut i trädgården, men bidrar å andra sidan ännu mer till komfort och trivsel och används därför helt utan tanke på energiåtgång.
Jag dränerade och isolerade med 100mm Pordrän under mark i somras (ca 50% av källarhöjden är under mark), men bytte även LLVP från en Electrolux anno 2007 mot en ny Panasonic hz9rke-1. Såg att du också har en LLVP från 2007.
Under november-januari har det gått åt ganska exakt 9% mindre energi än föregående år. Samma utetemp enligt Eon, så det är ett resultat av främst ny LLVP, men även okänt bidrag av isoleringen.
Vi värmer 18C i källaren med två elradiatorer och 22 på boytan. 16000kWh per år ca. LLVP kostade 18000kr inkl installation, så återbetalningstiden är 12-20 år för oss. Dvs inte lönt, men har ökat komforten något otroligt med både tystare gång och jämnare temperatur.
Så vill du leta energitjuvar är en gammal LLVP betydligt mer ineffektiv än en ny. I övrigt resonerar jag att lampor, tv, högtalare etc också bidrar till uppvärmningen. Visserligen 3-5ggr sämre verkningsgrad än LLVP och med ljusspill ut i trädgården, men bidrar å andra sidan ännu mer till komfort och trivsel och används därför helt utan tanke på energiåtgång.
Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden