Jag behöver byta anslutningskontakt på ett antal maskiner importerade från USA. Dessa är utrustade med en anslutningskabel som på alla vis är lämplig för uppgiften om än den inte är så bra anpassad till europeiska kontaktdon. Maskinerna drar ganska precis 25A, så ett 32A cee-don skulle sitta perfekt om det inte vore för att anslutningskabeln är ca 28mm i diameter! Invändigt så är den ungefär 5x8,5kvadrat (kommer inte ihåg AWG-numret nu). Jag har gått i genom alla märken på 32A CEE-don jag kunnat hitta och alla tar som mest ungefär 23mm grov kabel och 6kvadrat. Arean på ledarna är det minsta problemet - det är så stor marginal i skruvplintar så det går fint med några kvadrat till, men kabelingången och dragavlastningen är det värre med.

Är det någon som känner till något märke på 32A CEE stiftdon som tar extra grova kablar, minst 28mm ytterdiameter och helst 10kvadrat ledare?

Och för att slippa lite onödiga svar:
Nej, det är inte jag som importerar dessa maskiner, så CE-märkning och dylikt görs av någon annan.
Nej, jag vill inte byta anslutningskabeln. Den är bra på alla vis utom diametern.
Ja, jag kan sätta en 63A handske på kabeln och göra en adapter med en 32A stiftdon och ett 63A hylsdon, men det blir så otympligt (gör så idag).

C
Och ja, du är medveten om att de kör med 110 V i USA? :D
Vilket naturligtvis är anledningen till de bisarrt grova anslutningskablarna man ofta ser på amerikanska maskiner.

• Gilla
Demmpa
  • Laddar…
Jaha, jag hade tydligen inte täckt upp för alla tänkbara sidospår. Jo, internt är maskinerna anpassade för 400V 50Hz från tillverkaren. Varför de envisas med sina amerikanska kablar ändå på en exportmodell vet jag inte. Möjligen är det inte ens någon skillnad på den amerikanska varianten för 460V, 60Hz och den europeiska. Trefasmotorer går ju ofta att köra på både 400V 50Hz och 460V 60Hz om man kan acceptera det lägre varvtalet och värmeslingor o.d. fungerar ju precis lika bra oavsett med bara en mindre skillnad i effekt.

Vad gäller arean så ligger den ju ganska väl i det spann som vi använder för samma effekter. Liksom vi har ett antal standardiserade areor och väljer närmast över så gör de väll likadant i USA.

Man får väll registrera ett konto på Fluxio för att få några vettiga svar på sådana här frågor. Hoppades dock i det längsta att någon av de andra som jobbar med el här skulle råka se frågan och kanske ha sprungit på ett liknande problem.

Redigerat:
Mikael_L
PNO skrev:
Man får väll registrera ett konto på Fluxio för att få några vettiga svar på sådana här frågor. Hoppades dock i det längsta att någon av de andra som jobbar med el här skulle råka se frågan och kanske ha sprungit på ett liknande problem.
Jag har inte stött på det problemet själv, och har därför ingen lösning fix och färdig att lägga fram. Inga tips om don med större kabelingång heller.

Men under nästa vecka kan jag kika lite, återkommer om jag finner något intressant.

Är det någon mening att behålla den amerikanska anslutningskabeln? Enligt min åsikt är det bättre med harmoniserad 5 G 6 anslutningskabeln. Den kabeln är " automatiskt" CE märkt. Annars måste man själv garantera att den kabeln är en säker kabel som uppfyller europeiśka regler till punkt och pricka.

Tråkigt att TS inte godtar det svar som han får, dvs byt anslutningskabel. 32 A CEE don är anpassade till den kabel som man normalt använder och nått CEEdon med "förstorad" anslutning blir svår, om inte omöjlig, att hitta.

Beroende på vad det är för utrustning, hur den normalt används osv skulle kanske en möjlighet vara att sätta ett 32 A CEE intag på den istället. Den verkar ju vara avsedd att inte anslutas fast så det är kanske tom mer flexibelt att man använder tillgängliga kablar av olika längd och fason som finns tillhands. Dessutom skulle det vara möjligt att komma in med den levererade grova kabeln i ett intag utan problem så slipper man mer ingrepp i den för byte.

Och att hitta ett fabrikat av sladdmonterad 32 A CEE hane som tar runt 30 mm diameter på kabel ser jag som svårt åtminstone i standardutförande eller utan egna modifieringar.

• Gilla
Tobbe_3
  • Laddar…
Meningen med att inte byta kabel är väl i stort sett att:
-Maskinen är CE-märkt med kabeln.
-Kabeln är 40m lång.
-Kabeln är väldigt lämplig för uppgiften, extra förstärkt, köldtålig och väldigt god hanterbarhet. Överträffar H07RN-F i dessa avseenden.
-Anslutningen till maskinen är mycket snyggt gjord vad gäller tätning och dragavlastning. Även detta skulle behöva göras om vid ett byte.

Så jag måste säga att det var det minsta jobbet jag kunde göra var att slänga ut en fråga om någon händelsevis hade sett ett större 32A CEE-don än de vanligaste. Kanske är svaret nej, i så fall får det bli en plan B, mest troligt ett 63A don och en adapterkabel.

Förresten - det är snökanoner vi snackar om. Så miljön är ganska taskig och blöt, temperaturerna låga och maskinerna flyttas runt rätt mycket. Dessutom tenderar allt inom sådär 40m från maskinen att täckas av ett ispansar om man har otur med vindomslag. Så därför är det rätt bra med en rejäl anslutningskabel som kan läggas iväg en bra bit där den garanterat inte blir infrusen.

Redigerat:
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Då kan du ju fixa ett intag i änden på kabeln istället, med tanke på användningsområdet skulle det kunna ge mervärden. Och med så lång medlevererad kabel är det givetvis inget man vill byta, du kunde gett lite av bakgrunden som dök uop nu tillslut först, då kan du få bättre svar och synpunkter.

• Gilla
elmont
  • Laddar…
Jo, jag har varit inne på att sätta ett apparatintag på en mindre box med en rejäl förskruvning i för kabeln och eventuellt någon lämplig plint inne i boxen för att gå från AWGvaddetnuvar till 6mm2 RK och vidare till intaget. Frågan är bara om inte det blir ungefär lika klumpigt som att göra en extra skarv med ett par 63A CEE-don.

Glömde en sak till i förutsättnigarna, kanonen oscillerar dessutom, så kabeln ska klara kontinuerlig rörelse. Det kan ju förklara varför den är väldigt lik en släpkedjekabel i uppbyggnaden, om än gummiisolerad. Ännu ett skäl att inte byta, för där gick de vanligaste gummikablarna bort.

Ja, vad ska man säga, skriver man för mycket bakgrund så får man ju alltid svar från 100 förståsigpåare som skriver om allt annat än det man egentligen frågade om istället. Så jag provade en rak fråga istället. Tack för att ni tog er tid att svara och skulle ni snubbla på något 32A don som verkar ta väldigt grov kabel så får ni gärna svara igen. Jag behöver dom inte förrän till hösten...

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Ett problem kan vara maskinens interna kortslutningsskydd vid 63 a anslutning. Den kan ev. behöva kompletteras med en 32 a säkring för att uppfylla kravet vid 63 a anslutning. Är det en maskin som skall säljas måste detta vara korrekt trots att den troligtvis ansluts till ett 32 a uttag.

Har funderat på det också. Men de levereras med 63A handske, så rimligen har leverantören koll på det. Alla komponenter är internt avsäkrade i styrskåpet och det jag kunnat kolla enkelt - huvudbrytare, intern kabel och samlingsskenor är tillräckligt dimensionerade. Men återigen - jag varesig importerar dessa eller säljer dom. Jag gör snö med dom och önskar ansluta dom till ett 32A uttag...

Bästa svaret

• Gilla
Fotografen och 3 till
  • Laddar…
STORT TACK!

Jag var alltså inte först i världen med att behöva en dylik kontakt.

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.