pelpet skrev:
Finns det några indikationer på att faserna här inte är skyddade av JFB? Brukar man undanta oljepannor från jordfelsbrytare? Sen vet jag ju inte vad som är nyast - jordfelsbrytaren eller fjärrvärmen.

Hur som helst borde jag väl kunna verifierade att de är skyddade med en vanlig spänningstestare. Dvs fasblecken ska ha spänning normalt men inte när jordfelsbrytaren brutit strömmen.
Jag ser ingen indikation på jordfelsbrytare eller ej. Men du skrev att det varit en värmepanna inkopplad tidigare, och det är ganska vanligt att värmeanläggningen läggs utanför jordfelsbrytaren, för att undvika onödiga stopp på värmen. Så fort man har en central med jordfelsbrytare, där inte allt går via samma jordfelsbrytare, så har man en avsevärd risk för felkopplingar, som dessutom blir ovanligt farliga.

pelpet skrev:
Verkar det vara fusk som innebär något direkt elsäkerhetsproblem, eller är det mer indirekta problem som att man använt fel färg på ledare och liknande?
Ett enkelt fix är att åtminstone trä extra skydd över fkn som går genom höljet. Om du inte vill koppla loss så slitsa exv. en bit VP-rör/slang och trä över. Eftersom någon redan lyckats vara på åtminstone en kabel. Att lyckas klämma en fas med plåtlocket till centralen kan bli spännande... :thumbdown: (Jag har varit med om det i industrisammanhang, dock ej en central, så det är en liten käpphäst.)

Om centralen ej skyddas av jfb. Då går det att koppla in en jfb i gruppledningen mellen säkringarna och trefasuttaget utan att behöva "rota" med det befintliga med skensystemet i den gamla centralen.
Jordfelsbrytare är starkt att rekommendera!!

OBS om man mot reglerna lägger"dubbelt" i centralen, blanda då inte ek och fk under samma klämma eller kablar med olika area

Det blir en bit slang eller rör över kablarna som riskerar att klämmas. Lyckligtvis är det ingen fas, så det borde väl inte vara någon fara även om det kanske inte är bra.

EXK Light verkar ju vara en billigare kabel än EKLK. Och nuförtiden verkar det vara PEX-kabel som är starkt på ingång.

Jordfelsbrytare finns! Här är en bild på centralen i hela dess prakt. Jag ska försöka fixa en "nakenbild" imorgon.
DSC_0001.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Då är det som sagt läge att noga undersöka hur den fruppen som det gäller är inkopplad eller ej via jfb, och om nollskenan går via JFB.

Att döma om diskussionerna kring jordfelsbrytare och säkerhet låter det som det vore en god princip att ha en separat central för de grupper som ska undantas från jfb, och att alla grupper i en central bör höra till samma jfb (om man vill ha flera olika fast installerade jfber).

• Gilla
M95
  • Laddar…
Mikael_L
Gammal tråd .. ! :)

Men nej, jag ser i stort inget egenvärde i att ha separata centraler för varje JFB.

Logiskt och översiktigt blir det på andra sätt också. T.ex. att alla säkringar till höger om en jfb skyddas av denna jfp.
Eller att man har en rad för varje jfb i en flerradig central. En rad utan jfb om man vill ha så.

Det finns som sagt flera sätt att tänka. Flera olika centralkapslingar är ett sätt, men inte vanligt.

• Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
Man kan ju även skruva upp en gruppförteckning där det framgår vad som är skyddat och inte. Men visst, i en sån installtion som på bilden är det väl bra om man kan dela upp det centralvis.

Det verkar som om det fortfarande säljs en hel del jordkabel fyrledare med areor under de 10 mm2 som man enligt Siltberg ska ha till en PEN-ledare, men de kanske är avsedda till tvåfasanslutning?

F FGLIN skrev:
Det verkar som om det fortfarande säljs en hel del jordkabel fyrledare med areor under de 10 mm2 som man enligt Siltberg ska ha till en PEN-ledare, men de kanske är avsedda till tvåfasanslutning?
Du kan använda hur du vill, bara det inte inkluderar PEN.
3 faser och jord funkar ju bra till mycket, symmetriska belastningar behöver ingen återledare.

• Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.