I skolan har man lärt sig att om man sänker spänningen så ökar strömmen (och därmed även värmeförluster) och tvärtom, men vid Y/D-start så är det tvärtom. Man Y/D-kopplar för att minska startströmmen - genom att sänka spänningen... Hur funkar det egentligen?! De säger ju emot sig själv! Skulle någon vänlig själ vilja förklara? :)

Näe, om man sänker spänningen så minskar strömmen.

Ohms Lag I = U/R

Okej, jag räknade på det nu med den formeln och det visade sig att det stämmer. Strömmen minskar när spänningen minskar, men om man använder effektformeln I = P/U så ökar strömmen när spänningen minskar. Eller far jag fel? Det känns ju lite märkligt.

Ex. 5000W/230V = 21,7 A
5000W/115V = 43,4 A

Har även lärt mig att vid eldistribution så är det bättre att ha så hög spänning som möjligt för att då minskar strömmen och därmed blir det mindre värmeförluster. Är det fel? För i såfall är mina lärare inte särskilt kunniga...

Vi en given effekt så har dina lärare helt rätt.

Skall man föra över exvis 1 MW så blir strömmen hälften om spänningen fördubblas, och eftersom förlusterna beror på strömmen i kvadrat så minskar de med 75%. P= I^2 x R

Det är också därför man delta-kopplar en trefasmotor, spänningen blir högre och strömmen lägre vid ett givet effektuttag.

Vid start ser det dock lite annorlunda ut. Motorn uppträder praktiskt taget som en kortslutning gentemot nätet innan den kommit upp i varv, och därför vill man starta Y-kopplat för att minska startströmmen.

Redigerat:
Så alltså minskar strömmen om spänningen höjs?

Vid YD start så kopplar man först motorn för 690 Volt men matar bara med 400 så visst "sänker" man spänningen till motorn. Sedan kopplas den för 400 volt och ger full effekt.

Startströmmen ska enligt min elkraftlärare minska med 30 %.

Många tror att motorn mår bra av detta men startförloppet blir lång och utdraget vilket värmer motorn i onödan, sedan vid omkopplingen så ligger rotorn i fel fasläge (30 grader om jag har rätt) vilket ger ett ryck i allt det mekaniska som sliter på motor och driven utrustning. Rycket både känns och hörs samt att det blinkar i lyset. Elnätet mår dock prima då startströmmen minskar.

Protte

Men spänningen är väl lägre vid Y-kopplat läge?

Ex. En motor med märkspänning 230/400 Y-kopplas ju, spänningen 230 V. Den lägre spänningen.

Har jag helt fel? Är det lägre spänning vid D-kopplat läge?

Redigerat:
Protte beskrev ett 690/400 V system, du tänker på 400/230 V.

D-kopplat ger självklart den högre spänningen.

Redigerat:
En motor 230/400 är deltakopplad (D) för 230 och Y för 400.

I Sverige går den motorn bara att koppla i Y koppling och får direktstart.

Varje del av lindningen matas med 230 volt.

Ska det Y/D startas så ska det vara en motor 400/690 volt, först kopplas motorn i Y och ska då egentligen drivas med 690 volt men vi sänker till 400 eftersom det är det vi normalt har.

Protte

Patrik_Hed skrev:
Men spänningen är väl lägre vid Y-kopplat läge?

Ex. En motor med märkspänning 230/400 Y-kopplas ju, spänningen 230 V. Den lägre spänningen.

Har jag helt fel? Är det lägre spänning vid D-kopplat läge?
en motor märkt 230/400v går inte YD starta i Sverige då får du bege dig till USA eller norge om du vill ha YD på den.
motorer som kan YD startas här är märkta 690/400v
EDIT: attans vad ni var snabba då...

Haha Visst fan! Va dum jag är! Självklart!

Men för att komma tillbaka till det sinne jag hade från början, spänningen är lägre vid Y-kopplat läge - borde inte strömmen vara högra då också? Jag kan fortfarande inte riktigt fattat det.

Redigerat:
För samma effekt så ger högre spänning en lägre ström helt rätt. En 400/690 V motor Y-kopplad driven på 400 volt ger inte så hög effekt (långt ifrån full effekt)

Ta en glödlampa för 230 V, åk till USA, koppla in den på 117 volt, den drar absolut inte dubbla strömmen, hellre något åt hälftenhållet.

Protte

Okej, då tror jag att jag har blivit lite smartare. Tack!

Ännu en räddad själ.

Protte

Detta är lite sånt där "lördagsmys" som man sitter och tänker på. :D

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.