Hej
Behöver byta ut 2 strömbrytare som gått sönder i en renovering.
Det är 2strömbrytare som kan tända och släcka samma lampa i rummet.
Bild 1. Strömbrytare 1 har svart kabel som är fas in och 2st bruna som går ut.
Bild 2. Strömbrytare 2 har brun kabel in och 2 bruna ut.
Bild 3. Nya strömbrytare.
Första frågan är att jag bara vill få det bekräftat att jag köpt rätt strömbrytare.
Fråga 2. Har det betydelse hur man kopplar "ut kablarna"? för jag tog bort strömbrytare 1 utan att hålla reda på vilken av dom bruna kablarna satt i vilken.
på strömbrytare 2 måste jag väll hålla reda på den bruna kabeln som går in men måste även dom 2 ut kablarna vara rätt.
Färgerna här stämmer inte med dagensstandard men detta är 70 talshus.
Behöver byta ut 2 strömbrytare som gått sönder i en renovering.
Det är 2strömbrytare som kan tända och släcka samma lampa i rummet.
Bild 1. Strömbrytare 1 har svart kabel som är fas in och 2st bruna som går ut.
Bild 2. Strömbrytare 2 har brun kabel in och 2 bruna ut.
Bild 3. Nya strömbrytare.
Första frågan är att jag bara vill få det bekräftat att jag köpt rätt strömbrytare.
Fråga 2. Har det betydelse hur man kopplar "ut kablarna"? för jag tog bort strömbrytare 1 utan att hålla reda på vilken av dom bruna kablarna satt i vilken.
på strömbrytare 2 måste jag väll hålla reda på den bruna kabeln som går in men måste även dom 2 ut kablarna vara rätt.
Färgerna här stämmer inte med dagensstandard men detta är 70 talshus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
P ersätts med L.
Pilarna är lika.
En eloge till dig att ta bild innan du rivit isär kopplingarna!
Inga kardelar som spretar ut vid sidan på nya brytaren.
Pilarna är lika.
En eloge till dig att ta bild innan du rivit isär kopplingarna!
Inga kardelar som spretar ut vid sidan på nya brytaren.
Så du menar att det spelar ingen roll vilken av kablarna som sitter på pil ut man sätter dom behöver inte matcha varandra på nåt sätt så jag inte behöver hålla reda på dom.prototypen skrev:
Jag gissar att dock den bruna kabeln som sitter på p på bild 2 fortfarande måste in i l på nya brytaren så den måste jag hålla reda på.
Det är korrekt. I en trappkoppling spelar det ingen roll.T TheGame skrev:Så du menar att det spelar ingen roll vilken av kablarna som sitter på pil ut man sätter dom behöver inte matcha varandra på nåt sätt så jag inte behöver hålla reda på dom.
Jag gissar att dock den bruna kabeln som sitter på p på bild 2 fortfarande måste in i l på nya brytaren så den måste jag hålla reda på.
Det är givet att du måste ansluta de svarta ledarna till L (Live) annars lär det inte bli ljus i dina lampor.
Tillse att du trycker in ledarna ordentligt i fästhålen och att ingen fri koppar blir synlig. Dra åt skruvarna och kontrolldrag i ledarna så att de sitter fast.
Edit: korrigerat färgen på fasledarna (svarta)
Redigerat:
Klicka här för att svara