hej
Jag skulle flytta ett gjorda uttag som var ämnat för kyl/frys, då jag bygger om min vind till en lägenhet.
Jag var då tvungen att dra kabeln genom taket så jag fick koppla ur sladdarna ur jordfelsbrytaren.

Den bruna sladden har jag tagit ur här på bilden och markerat med gul prick, där den satt.
Jorden markerade jag grön och den är jag helt ok med men.... den blå sitter kopplad i ett hål med en annan blå! Jag har markerat där den satt med blått.
Borde inte den sitta i den blå dosan bredvid dom andra två blå? Där jag ritat en röd prick? Om inte... varför är det kopplat såhär?

• Öppet elskåp med bortkopplad brun sladd markerad med gul, och blå sladd i fel kontakt markerad med blått.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bryt strömmen först, följ sedan hur ledaren går, en gruppledning borde varit kopplad till den blå plinten som du var inne på, så det är risk att du sett fel. Antar du haft spänningen bruten under hela tiden?

I jordfelsbrytaren sitter även en brun tillsammans med en av de ingående faserna. Jag gissar att den går till undersidan av säkringen till kylen. Och om så är fallet så är kylskåpet kopplat utanför jordfelsbrytaren. Det hade gått att göra på ett snyggare sätt. Och framför allt hade man inte behövt göra det alls. Det är normalt inga problem att skydda kylskåp med jordfelsbrytare. Men om du inte är säker på vad du gör så skall du inte ändra något.

• Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…

Bästa svaret

A Avemo skrev:
I jordfelsbrytaren sitter även en brun tillsammans med en av de ingående faserna. Jag gissar att den går till undersidan av säkringen till kylen. Och om så är fallet så är kylskåpet kopplat utanför jordfelsbrytaren. Det hade gått att göra på ett snyggare sätt. Och framför allt hade man inte behövt göra det alls. Det är normalt inga problem att skydda kylskåp med jordfelsbrytare. Men om du inte är säker på vad du gör så skall du inte ändra något.
Får ge beröm för bilden, fin upplösning och gick bra att zooma!

Det finns en nollplint (neutralledarplint) där man borde mellanlandat med inkommande neutralledare om man nu tänkt sig ha oskyddade grupper.
Som du är inne på finns det ingen mening att ha det så här utan är det nu fel på gruppledningen till frysen så ska detta åtgärdas i första hand, inte bara läggas utanför JFB.

Risken nu är att du har skapat dålig kontakt på inkommande nolledare vilket inte alls är bra, men du har en bra kamera så kan du lägga upp foton och provdra så kan det gå att få ok.

Är ju även helknasigt att ha en oskyddad grupp mitt bland andra skyddade. Du har ingen elkunnig där till hands?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.