El
skutten11: Bra att ha brytare inne om du ska ha julgran ute , du behöver inte gå ut i i pyjamasen och släcka den mitt vintern Förr satte man en brytare på uttagen på utsidan så inte tjuven skulle borra upp låsen , idag en utopi med dessa sladdlösa , då dom har kraften med sig
Magnus_Andersson: Tack för alla tips. En kul grej är att man kan låta arbetsgivaren betala för att installera laddboxen med tillbehör hemma om man har förmånsbil, och det är helt utan förmånsbeskattning. Nu när jag vet hur det skall vara kan jag låta mitt företag betala både för material och instalaltion, förutom kanske den nya matningen mellan centralerna. :-)
hempularen: I det här fallet där du har två trådar och bara två trådar, och som båda varit inkopplade tidigare på en brytare. Då spelar det ingen roll hur du kopplar dem, det kan inte blir farligt. Det går iofs. att koppla så det inte fungerar. Men som sagt inte farligt.
elmont: Tänk bara på att många "maskiner" i dag har klockor inbyggda och det är lagom kul att ställa alla klockor det första man gör när man kommer hem
Rolle85: var förbi på Hornbach och de skulle ha 50kr för den men de var 5 veckors leveranstid !! men då vet jag, tack!
elmont: Det är alltid bättre med golvgivare än rumstermostat då man har elgolvvärme, har man rumstermostater får man omväxlande heta och kalla golv.
Crayo: Går inte sänka taket mer, då går de nedanför fönsterkarm. Vi kommer täcka över och märka ut
behedwin: Ok, viktigast att det inte är något tokigt med lampan.
etompau: Nej, det finns flera leverantörer som stödjer 433-enheter samt Z-wave. Telldus ZNet är en sådan. Även "Homey" har stöd för vissa av Nexas mottagare.
polarsson: Gött att höra att det går. Ska ha hit elektriker i annat ärende så jag kan be honom göra detta också!
P-plats: [citat] Sitter termosäkring på den så jag tror inte det blir några problem för mig. Det har även slagit mig att jag kanske ska korta kabeln för normalt behövs inte många meter. Skulle det behövas mer effekt så finns det mängder av lösa kablar... ☺
Mikael_L: [citat] Det är inte helt enkelt att avgöra exakt var gränsen går, då specialfallet med flera gruppledningar i samma rör inte finns tabellerat. Det finns lite formler att tillgripa, men då tillkommer svårigheten att bestämma den termiska resistivieten runt VP-röret. I ditt fall har du fyra belastade ledare, 2st 2,5² och 2st 1,5² Kikar vi på ett utdrag ur elinstallationsreglerna,
Slugge: [citat] Har du läst inlägg #8? Korrekta lösningar finns det gott om, varför vill du göra ändringar? Är det för att installera en ny central fungerar nuvarande kabel. Är det för att du är orolig för PEN-avbrott är det en annan sak. JFB fungerar med nuvarande kabel om du sätter den i nya centralen där den bör vara, det fungerar även med blivande 5-ledarkabel i valfri ände.
villinteklippa: Tack för hjälpen. Ska fundera lite på hur jag kan lösa det här.Bygga för dosan är ju ingen vidare ide:)
Maledictus: Okej! Då ska jag ta och rycka ut den röda. Ha de tänkt köra med en nexapuck bakom en vanlig strömbrytare och som jag förstått behövs ingen nolla då? Finns ingen dosa tyvärr. Är lite osäker på hur allt är draget om jag ska vara ärlig så jag vill helst slippa dra fram nolla till dimmern.
skutten11: Standardfel på små spottar , glapp i kontakterna för stiften , bara att byta går inte att reparera
Bo.Siltberg: [citat] och några sådana påståenden har jag inte gjort...om det kan tolkas så så har jag inte menat att du har FEL någonstans här eller att jag har RÄTT. Jag har ingen som helst egen kunskap här utan förmedlar bara andra källor som är fler än du ;) Med frågeställning menar du att du eller vi ställt frågor som inte besvarats? Jag minns inte och tänker inte läsa tillbaka..
petersv: Kommer man fram med EXQ så borde man ju komma fram med slang också, utom om man måste visa över ett hörn, men då går det ändå inte att dra i utan att öppna upp
benke_berguv: Om du kopplar en plejd till en strömbrytare varje rum där du ska ha ledramp så kan du sen styra det från vilken strömbrytare som helst om man vill. Vi har satt in en massa och kommer styra lampor via strömbrytare för sig via enkeltryck och sen styra alla plejdar via dubbeltryck på en brytare vid ytterdörren.Blir som en "hej" och "hejdå" i huset så man slipper gåmoch släcka allt för
GK100: Trafon i sig är helt ok för den användningen men borde installerats fast. Nu går det säkert på alla sätt bra att använda den även med sladdanslutning till uttag. Se som sagt bara till att det blir dragavlastat i kapslingen och håll sladden kort < 1 m. Bättre att använda ytterligare någon förlängning om man inte kan placera den vid uttaget. Och se till att den fästs ordentligt i
MagHam: Vill du driva den på enfas så skaffar du en VFD för det och D-kopplar motorlindningarna som sagts tidigare i tråden. Annars en omriktare med trefasmatning. Själv kör jag med Delta E och EL serien som kan köpas från automizer.se Ingen reklam - det finns många likartade produkter på marknaden. Bara att söka. Det man måste läsa in sig på är vilka register som innehåller dom
Boan: Satsa på Vanderbilt SPC. Trådat så blir det inte så dyrt och nu är det ju push till mobilen.
tommib: Jag kan väl tillägga att vissa kablar är enklare att skala än andra. Köpte en rulle Draka EXLQ Pure för ett tag sen och det är den mest lättjobbade kabeln jag någonsin använt. Jämfört med t.ex. Hornbach EKK som jag köpt i något svagt ögonblick eller Julas EKLK så är det milsvid skillnad. Jag kan förstå att de som jobbar på timme med dessa grejer väljer Draka även om det är
Mikael_L: Nja, nu ska vi inte göra för stor sak av detta. Det är nog bara en skruvad forumtradition vi har här, att vi hjälper varandra. :) Genom åren: https://www.byggahus.se/renovera/husbrand-lycklig-utgang Finns i tråden med start i inlägg #179 ca, och några sidor framåt https://www.byggahus.se/forum/threads/viksbergs-gard-dont-worry-be-happy.107041/page-12#post-769286 eller:
Andreas Carlsson: Var på biltema och kikade på den som går skruva ut, den verkar perfekt för detta, Dessutom löjligt billig. Dock hade de bara 1 st kvar men får in en ny laddning innan helgen. Tack för ert engagemang! Guld värt med detta forum när man är mitt uppe i ombyggnads/renoveringsfasen
Slugge: [citat] Okej, tror jag är med nu. Utförs det korrekt behövs ditt nätbolag komma ut och bryta samt plombera, så där blir lite administrativt arbete, möjligt det kan kosta något också. Det du behöver kontrollera är så det verkligen är en plastkabel men då höljet är plast är det till 99,9% så. Sen antar jag att din befintliga kabel räcker till mätaren så den inte behövs
Styrman_jansson: Har du diazedsäkring 10A kommer det nog funka. De tål en måttlig överlast rätt länge innan de säger ifrån.