Ska du ha flera grupper in bör du sätta en dosa först där du "delar" på grupperna. Finns det den minsta tvekan på hur stugan kommer att användas så dra 5g2,5 men är du säker på att det blir som du skrivit är det alldeles utmärkt att dra en 3g2,5.

E elmont skrev:
Ska du ha flera grupper in bör du sätta en dosa först där du "delar" på grupperna. Finns det den minsta tvekan på hur stugan kommer att användas så dra 5g2,5 men är du säker på att det blir som du skrivit är det alldeles utmärkt att dra en 3g2,5.
Stort tack för all info. Trevlig kväll!

Här kommer en följdfråga på friggeboden.

Vi kommer att förlägga en 5x2,5mm N1XV i kabelskyddsslang ca. 40-50 cm ner i marken. Tanken är sedan att denna ska övergå till en flexslang 20mm i vägg upp till kopplingsdosan. Hur görs övergången mellan kabelskyddsslang och flexslang på bästa sätt? Samt hur långt över mark bör kabelskyddsslangen gå?

Markröret kan sluta under mark om det underlättar. Du behöver ju ändå en "slinga" som tjälen har att röra på. Om kabeln blir åtkomlig på utsidan fasaden behövs dock ett U-skydd från mark och 1.5 meter upp (markslangen duger inte för detta). Att göra en övergång 50 -> 20 mm dolt inne i en vägg är nog inte så lämpligt.

Jag hade faktiskt satt en mini-central i friggeboden. Jag hade även dragit fram 4/5-ledare (Beroende om du sätter en central där eller ej).
Hade dessutom kostat på mig att dra en något större, typ en 4 eller 6 kvmm för att i framtiden ha möjligheten att säkra upp, t.ex om du vill vara där vintertid eller dylikt. Skönt att kunna fördela lasten på elementen och dylikt. Du får en centra med huvudbrytare, jfb + 3 grupper för 1-1.5 tkr. Blir ju mer framtidssäkert också.

Om allt där går på 1 fas (2 element + förbrukning) så är risken att du slår ut den fasen om någon i huvudbyggnaden samtidigt kör något som drar, t.ex en spishäll, ugn eller vattenkokare.

Det är ju bara vad jag hade gjort. Men jag tänker att om man ändå ska gräva ner kabel, och dra fram el osv, så kan man dra fram så man inte behöver göra om det senare.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.