Här har det visst dundrat in svar. Kul, även om jag inte fattar hälften av det ni skriver...

Jag har i alla fall pratat med en elektrikerbekant nu som har lovat att hjälpa till. Han trodde att han hade en överbliven elcentral som han kan montera. Så detta verkar lösa sig!

• Gilla
Müssli och 3 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Självklart är det inte lämpligt, därav citattecknen runt ”bästa” samt att jag skrev ”fullösningssätt”, men det blir bättre än vad det är idag, kan vara en lämplig åtgär fram tills man får tag i en elektriker eller får fram material till att göra en bättre installation.
Bättre än idag eftersom det alls går att använda maskinerna. Men om man inte har helt koll på vad man gör så finns risken att göra något fel och få scenariot som TS var rädd för i första inlägget att maskinerna blir strömförande. Med nuvarande kopplingen är det troligen bara risk att ha sönder maskinerna. Eventuellt via förbränning. Tillfällig hempulad uppdelning från fyrledar- till femledarsystem tycker inte jag är lämpligt att föreslå till någon som just deklarerat att han inte kan något om el.

@Avemo Har jag föreslagit att TS ska göra den kopplingen? Nej, jag har inte ens beskrivit hur man ska göra den.
Det enda jag har gjort är att skriva att det går.
Det är bättre att göra det i CEE-donet vid väggen än att göra den kopplingen i byggcentralen.

Demmpa Demmpa skrev:
@Avemo Har jag föreslagit att TS ska göra den kopplingen? Nej, jag har inte ens beskrivit hur man ska göra den.
Det enda jag har gjort är att skriva att det går.
Det är bättre att göra det i CEE-donet vid väggen än att göra den kopplingen i byggcentralen.
PEN-ledaren är underdimensionerad så det känns som en dum idé.

Är det en fyrledare så kan man också avstå att koppla in L3 vilket känns säkrare. Då får man antagligen två st grupper med fungerande 230v-uttag i centralen.

(Jag spekulerar nu kraftigt)

norrbottenssnickaren norrbottenssnickaren skrev:
PEN-ledaren är underdimensionerad så det känns som en dum idé.
Hur menar du då? Det blir väl knappast ett problem i en "vanlig" anläggning att ha en PEN som är samma dimension som framledarna?

• Gilla
altaxis
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Hur menar du då? Det blir väl knappast ett problem i en "vanlig" anläggning att ha en PEN som är samma dimension som framledarna?
Jag har ingen aning om det ÄR ett problem men Penledaren får inte understiga 10mm2 nuförtiden. kanske främst för den mekaniska hållfastheten men jag är osäker.

Gör man om detta till en tvåfasgrupp så har man iofs fortsatt problem med färgmärkningen på Pe.

Jag har ingen aning om det ÄR ett problem men Penledaren får inte understiga 10mm2 nuförtiden. kanske främst för den mekaniska hållfastheten men jag är osäker.

Gör man om detta till en tvåfasgrupp så har man iofs fortsatt problem med färgmärkningen på Pe.
Ja, numera är kravet på PEN minst 10mm2, precis som du är inne på är det pga hållfastigheten.
Eftersom kabeln redan är i drift så får man underhålla anläggningen utan att byta matarkabeln.

Färgmärkningen är inga problem eftersom det verkar vara en EKKJ3*X+X så är det bara att ta bort den blå tejpen och linda dit g/g-tejp på PE(N)-ledaren samt blåmärkning i änden på PEN/N-ledaren.

• Gilla
hempularen
  • Laddar…
Ja. det är för den mekaniska hållfastheten. Om vi nu ändå skall bryta mot regelverket såpass att vi kopplar PEN via en kontakt, så har vi redan lämnat frågan om mekaniska hållfasthet i backspegeln, och den försvinner allt snabbare i fjärran! :)

Så jag kan inte se att det skulle falla på arean i sig.

• Gilla
Stickan56 och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Precis, arean måste nog i detta fall ses som närmast en nonsensargument med tanke på andra fel.

Men jag funderade på hur jag skulle motivera felen om jag t.ex. vore en besiktningsman ...
Kan man t.ex. påstå att en huvudledning inte får avslutas med ett Cee-don? I så fall skulle det vara enkelt att binda felen till övriga regler.

Mikael_L
D danielcse skrev:
Jag har i alla fall pratat med en elektrikerbekant nu som har lovat att hjälpa till. Han trodde att han hade en överbliven elcentral som han kan montera. Så detta verkar lösa sig!
Det låter bra det.

Något sådant är den absolut bästa lösningen i detta fall, att man avslutar den där kabeln i en liten elcentrallåda av något slag och fixar så det blir riktigt med både skyddsjord och nolla i den, och en JFB naturligtvis.
Då har det blivit riktigt och korrekt.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Precis, arean måste nog i detta fall ses som närmast en nonsensargument med tanke på andra fel.

Men jag funderade på hur jag skulle motivera felen om jag t.ex. vore en besiktningsman ...
Kan man t.ex. påstå att en huvudledning inte får avslutas med ett Cee-don? I så fall skulle det vara enkelt att binda felen till övriga regler.
Det är väl inte godkänt, eller iallafall väldigt olämpligt att sätta ett Cee don på en Ekkj kabel. Nu gör jag iofs den kanske förhastade tolkningen att det handlar om ett löst hängande don. Inte ett fast monterat don.

Mikael_L Mikael_L skrev:

Du kan ju inte mata ett fempoligt don med fyrledare och givetvis inte i fallet tre faser plus PEN. Vi får ju aldrig PEN genom ett don av den typen oavsett och kan inte separera PE och N i det på regelrätt sätt.

Att labba med såna kopplingar även om det är i stort identiskt med att sätta någon låda mellan är som jag ser det dumt och ett sluttande plan utför. Minimum och vettigt här tycker jag vore en kapsling med JFB vid avslutet och för övergång till femledare och från den ta ut önskat antal CEE uttag.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.