El
Olle61: [citat] Vi kände pirr i en dusch, jag mätte bara några volt. Man är känslig när man är blöt. En lysdiod tände när jag kopplade mellan golvbrunnen (metall) och duschblandaren.
Bo.Siltberg: Och den säkringen är till för att skydda dimmern mot överbelastning som annars skulle knäcka tyristorn. I de allra flesta andra fall är det apparatens märkström som "skyddar" anslutningskabeln mot överlast. [citat] Nä, det börjar driva iväg ordentligt här nu.
Drönaren: Nu är det klart! Får erkänna att jag kollade dåligt från början. Visste t.ex. inte om jag hade 1,5 eller 2,5 mm2 som area på kablarna till den gamla spisen. Nu vet jag att jag hade 2,5 mm2 på de 3 faserna och jorden samt att detta var säkrat med 16A proppar. Så effekten för nya hällen lär räcka gott och väl. Har även ersatt en av faserna till en nolla. Nu har jag alltså 2 faser,
Mikael_L: [citat] Jag skulle uppfatta detta som behörighetskrävande ja. Och enda rationella skälet till den ordningen är just det faktum att man inte kan förutsätta att en gulgrön ledare är kopplad mot jord i "andra änden". Den kan (felaktigt) vara kopplad till något annat, eller inte inkopplad alls. Själv försöker jag i rimlig utsträckning lägga in jordade ledare till jord, men det går
Slugge: Bra där Mikael_L, men stryk den tejpen som enbart anger PEN med text, fattar inte att den kunnat hänga med så länge.. Det är det blå tillägget som är den starkaste PEN-indikatorn. Sen ska det helst vara tygtejp också.. Stryk all tejp som anger PE, N samt PEN enbart med text förresten, färger ska det va'!
MagHam: Dom är rädda för att det ska haka upp sig när den gamla kabeln ska ur.
Slugge: [citat] Tja, man får kanske kolla på det i verkligheten, jag tänker mig ett förråd på 6 kvadratmeter med en hängande glödlampa, en utearmatur och ett uttag för att ladda batterier och redan då tycker jag min 5G2,5 var rejält tilltagen för framtiden. Men, så klart, förutsättningarna måste undersökas på plats, mina exempel var bara generella.
useless: Påminner mig om när grannen skulle passera ett stängsel hemma och jag tjuvkikade i fönstret. Först kände han snabbt ett par gånger om strömmen var på, sen tog han ett stadigt tag om tråden och lyfte den - Då kom strömpulsen...
Krypstocken: Hej Jag hittade fram till en lista och instruktion från ELKO. Utan att vara säker verkar det som om ljuskällan från tex Osram/Philips anger att den är dimbar så funkar det. Man bör tänka på att en del LED har höga startströmmar och begränsa sig till max 20% av märkeffekten på dimmern enligt samma instruktion. K
Bernieberg: Det var inte fegt att fråga istället för att ”bara testa”, det var vist!
tommib: Drivdonen ska inte ligga löst i undertaket. Om man har möjlighet kan det funka att fälla in en elko bigbox i väggen, där kan vissa drivdon få plats. Annars får man göra något kreativt, t.ex. en garderob, ett skåp eller i något angränsande utrymme.
etompau: Detta är ett elektrikerarbete. Kan du övertyga din elektriker att du gör det på ett bra och fackmässigt sätt är det kanske möjligt att du kan göra en deal med din elektriker och förbereda med slang/rör och dosor.
jockejo2: Ok, då fattar jag. Även om det rent tekniskt skulle fungera så bygger man in ett osäkerhetsmoment, en potentiell dödsfälla inför framtiden. Då återstår bara att hitta en elektriker som vill ta på sig "jättejobbet" att byta ut två 1,5 meterskablar (3G) mot en 1,5 meterskabel (4G)...
Isakare: Utanför ämnet, men 1986 flyttade vi in i ett parhusområde med samma lösning. Grannen kom över flera gånger för att jämföra elräkningen som han tyckte var för hög, Vi bodde i varsin 2a, han ensam, vi var 2 och en bäbis. Hans förbrukning var orimligt hög, Vattenfall hade inget svar på varför, man bytte bla mätare utan framgång. Det tog nästan ett år innan man kom på att
etompau: Om kabeln sitter fast när du drar i den så är det OK. I en dosa ligger kablarna stilla, ingen är normalt där och drar i ledningar. Skulle du gått över till 1,5 mm2-kabel så hade du fått trixa med att få till bra kopplingar i dina drivdon. Plintarna i dessa är ofta små och klena.
tommib: Då blir nog en 5G6 till uthuset också bra. Om man ska gissa lite (vilket man egentligen inte ska) funkar det säkert bra med en 3G2,5 avsäkrad B10A till jordkällaren. Då är det såpass mycket marginal att det känns ok att gissa.
tommib: Öppna recievern. Har du tur så är jacket av den öppna typen och du kommer åt att peta inifrån. Har du otur får du löda av jacket.
useless: [citat] Nej, det är sant. Då sitter det förmodligen en Norwesco..
hempularen: [citat] Problemet är att du kan inte avgöra själv om lampan du köper från Kina är farlig eller inte. De allra värsta kan du iofs. känna på, får du en stöt direkt så vet du. Men sedan har vi de där med kanske 0,5mm isolationsavstånd, de blir farliga först när de blivit uppvärmda 1000 ggr. Och det händer dessutom kanske bara med var 100e lampa. Så en sådan leverantör kan ha bra
elmont: Och behöver man lite mer plats i takdosan så finns det takdosor med ca 11 cm invändigt djup.
Müssli: [citat] Jag kan vara dålig på att formulera mig ibland, du har rätt. Jag menar att man kan koppla ur jorden tillfälligt, inte koppla förbi jordfelsbrytaren. Då känner inte jordfelsbrytaren av ev. jordfel, om aggregatet inte är förbundet med sann jord någon annanstans. Så har jag gjort när det gäller nya spisar som legat och skumpat på en fuktig trailer innan de packades upp och
Soltorp40: [citat] Läs "Specen" för exakt den utpekade varianten: http://www.installationsprodukter.se/catalog/21746/product/35812/B23%20111-100_SWE1.html Puls type: S0 Type of interface: KNX Inte spår av Mod-Bus där inte! För övrigt kör ABB oftare M-bus än de kör Mod-Bus - och det är två väldigt olika saker! S0-pulser är ett bra val i det här läget! Att koda in en KNX-master i den lilla
dsk: Uttak for dobbeltisolert vaskemaskin ble brukt for å spare penger. Jording ble unødvendig. Ble kun brukt noen få år på 1950-60 tallet. dsk
Slugge: [citat] Låter bra det! Fanns en mikroskopisk risk att något var felkopplat.. Köp nu en spänningsprovare så löser du detta själv nästa gång,
Slugge: Säger inte du har fel Müssli, det är en populär kabel som är enklare och billigare att få fatt i och PE/PEN ligger fint skyddad N1XE är även ett bra val om det gäller ren markförläggning då den har kraftigare mantel, aningen jobbigare att skala bara men den brukar komma med rivtråd.
Slugge: Nejdå Bo, du gjorde inget fel, en förklaring från SEK till hur de menar att det är den naturligaste saken i världen att dra ledare olika vägar, gärna en fas genom väggen, en genom golvet och den sista genom taket för att variera lite.
EmmaSmåland: Tack för all hjälp! Jag måste säga att detta forumet är suveränt. Inga tjafs och bråk vad jag har sett. Hjälpsamma med tålamod när det gäller novisa som jag. Ha en riktigt go' dag!
Mikael_L: Ja, på din fråga. Matarkablar (jag antar att du menar huvudledningar, som går mellan olika centraler och mätartavlor etc) får dras i mark, på vägg, tak utomhus och inomhus, och gå genom vägg. osv Typ allt är möjligt och tillåtet, men man måste välja material, metoder osv rätt, efter vilka förutsättningar det är. T.ex att kabeln tål UV-ljus, och/eller får ligga i mark, om det