Hej,

Jag är inte elkunnig, utan jag vill bara demontera en strömbrytare för att jag skall tapetsera över den. Jag har inte jordade utag. Jag blev lite konfunderad när jag mätte med spänningsmätare så jag undrar om någon av er kan förklara detta.

När jag mäter mellan punkt 1 och 2 i bilden så får jag ingen spänning trots att strömbrytaren är på. men när jag mäter mellan punkt 2 och metalhöljet så får jag en spänning på 12 volt.

Har ni någon förklaring? Är strömbrytaren på så borde det väl vara en spänning på 230 mellan punkt 1 och 2.

• Strömbrytare utan täckplatta på vägg, märkt med punkter 1 och 2 samt pil till metalhölje.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du mäter över en sluten strömkrets (strömbrytaren) då blir det i princip 0 V.
Det motsvarar om du skulle sätta dina mätpinnar över en bit ledare.

Att du sedan kan få fram 12V beror säkert på att du har ett högohmigt mätinstrument som då kan ge lite olika värde beroende på induktion mellan ledare.

tommib
Om strömbrytaren är på borde du inte få någon spänning alls mellan 1 och 2, de är ihopkopplade och mätningen är samma som om du skulle ha båda mätspetsarna på samma punkt. Däremot borde du få 230 V mellan dem när brytaren är av.

Mot höljet är det troligen fråga om kapacitivt kopplad spänning. Vad mäter du med? Multimeter?

230V om det finns någon lampa ansluten. De blå ledarna indikerar att det kanske inte var en utbildad elektriker som gjorde installationen. Den kan mycket väl vara nollan som bryts. Då finns det ingen spänning när lampan är tänd.

tommib
Ja, det tänkte jag inte ens på. Förutsättningen är att det finns en (hel) lampa i kretsen. Det finns som sagt ingen spänning att mäta på fassidan heller när brytaren är på (se ovan).

Mikael_L
K Karlsloken skrev:
Jag är inte elkunnig, utan jag vill bara demontera en strömbrytare för att jag skall tapetsera över den.
Om du tänker ta dän brytaren och tapetsera över dosan måste du dra ur ledarna ur dosan och rören innan.
Om du inte vill detta så kan du sätta ett par wago toppklämmor på ledarna och låta dosan vara kvar, ej övertapetserad men med ett doslock på.
Obs, det måste vara ett doslock som skruvas, inte bara snäpps fast.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Om du tänker ta dän brytaren och tapetsera över dosan måste du dra ur ledarna ur dosan och rören innan.
Om du inte vill detta så kan du sätta ett par wago toppklämmor på ledarna och låta dosan vara kvar, ej övertapetserad men med ett doslock på.
Obs, det måste vara ett doslock som skruvas, inte bara snäpps fast.
Jag tolkar det som att han vill ta bort brytaren tillfälligt när han tapetserar och sedan montera tillbaka den.;)

D Daniel 109 skrev:
230V om det finns någon lampa ansluten. De blå ledarna indikerar att det kanske inte var en utbildad elektriker som gjorde installationen. Den kan mycket väl vara nollan som bryts. Då finns det ingen spänning när lampan är tänd.
Nja, brytaren ger indikationer på att det var riktigt längesen den kopplades. Inte alls ovanligt med blå (eller grön, gul, vit, svart, vadsomhelst) som fas och tändtråd då.
Jag har under hela min karriär bara stött på brytande nolla en gång.

• Gilla
elmont och 1 till
  • Laddar…
Inte riktigt med på vad ni menar med brytande nolla, det kan beror på att jag inte är elektriker. Det stämde som ni sa att jag inte fick utslag för att strömbrytaren var på. När jag tog av den och mätte så fick jag utslag, men inte 230 volt, utan på mätaren lyste 50V kontinuerligt och 120V blinkade, se bild, antar att det beror på att spänningen ligger någonstans där emellan?. Så klart undrar jag nu varför har jag inte 230 volt i brytaren :confused:?

• Spänningsprovare visar 50V och blinkande 120V vid ett öppet eluttag under en mätning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har du någon lampa ansluten?

För att mäta om det är spänning måste du mäta mellan fas och nolla. Alternativt kolla med en testmejsel eller liknande med bara en mätpunkt.
I brytaren finns bara en fas och när den är bruten kan man få lite slumpmässigt mätvärde beroende på vad mer som är inkopplat i kretsen.

• Gilla
Karlsloken och 1 till
  • Laddar…
Svaret på din fråga, Karlsloken, är antagligen att det är kapacitiv spänning i tråden. Alltså att ledningen mellan centralen och brytaren går parallellt med, och plockar upp en spänning från en annan ledning. I så fall är strömstyrkan i normalfall så låg att man knappast behöver oroa sig.

Koppla i en lampa, kolla att den lyser, dra ur säkringen, kolla att lampan slocknar. Sedan kan du tapetsera (jag förutsätter naturligtvis att planen är att sätta tillbaka brytaren igen).

(Man kan tapetsera med strömmen på också, men det är ingenting jag rekommenderar. Sist jag provade slutade det med att jag fick sätta mig och dricka något starkt medans jag tänkte över mina prioriteringar. Tur att man blir klokare med åren, och att jag fick en chans att bli det den gången...)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.