Hej! motorn till frånluften i huset jag köpt nyligt är trasig. Var upp och kollade och det ser ut såhär som på bilderna. Om jag vrider vita 9 polskontakten ett varv åt vänster så hamnar kablarna från fläktmotorn:
gulgrön mot gulgrön
blå mot vit
grå mot svart
brun mot brun

Kondensatorns koppling blir brun mot brun och blå mot röd.

Blir det fel om jag gör så?

Mvh

• Elkopplingar och en 9-polig kontakt i en frånluftsmotor med färgkodade kablar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elanslutning med en vit 9-polig kontakt och färgkodade kablar i ett öppet husventilationsystem.
    Skapa konto
Omöjligt att svara på utifrån den beskrivningen.
Vad vill du uppnå?
Sunkig anslutning av jordledare.
Har du inte typnummer/schema på fläkten?

Jag misstänk att själva rödvita kontakten fysiskt inte går att få in om den vrids.
Misstänker att någon har haft loss alla stiften i den vita kontakten och inte satt tillbaka dom på rätt plats.
Antagligen har själva fläktmotorn gått sönder tidigare och någon tidigare (förra?) ägare bytt själva motorn mot en som inte hade rätt kontakt utan försökt fixa det själv.

Vad är det för märke (tillverkare modell mm) på fläktaggregatet.
Vad är det för märke på själva fläktmotorn?
Genom att veta modellerna så går det förhoppningsvis att få fram kopplingsscheman för dom bägge så att det går att koppla det rätt.

Skrynkligt pappersdokument med schema för elektrisk koppling och textinstruktioner.
Skapa konto

Elkablar anslutna till en röd kopplingsdosa mot en suddig bakgrund.
Skapa konto

Du har ett kopplingsschema på sidan du länkar till.
Jag hade nog plockat bort de kontaktdonen du nu har. Det ser ut som dom har blivit misshandlade av någon.
Kondensatorn ska ligga över brun och svart kabel från fläkten.
Fas in på blå kabel till fläkt. Neutral in på svart.
Jord till jord.

Koppla med Wago eller på sockerbitslisten som nu verkar finnas tillgänglig.

Såg kopplingsschemat men förstår inte hur det ska tolkas tyvärr.

J jansen skrev:
Såg kopplingsschemat men förstår inte hur det ska tolkas tyvärr.
OK, kanske får du ta hjälp av en elektriker.
I grund och botten är det inte så svårt. Motorn har två lindningar, där man med hjälp av en kondensator fasförskjuter spänningen så att motorn kan snurra.

Kondensatorn ska sitta mellan U2 och Z.
Nätspänningen kopplas sedan till U1 och U2.
Jord till jord.

Ta lite bättre bilder på grejorna så kanske det går att ge klara besked hur det ska kopplas.
Som sagt det, är inte så svårt. Försök att titta på schemat och se hur det hänger samman.
Tre kablar från fläkten där där spänning går in på två av dessa samt kondensatorn som sitter före anslutningen till den tredje.

Hade kopplat rätt. Fanns en brytare på kåpan som en pinne skulle trycka ner för att den skulle starta. Pinnen missade att trycka ner den haha. Tack för hjälpen!

Har du fått bort kontakten som var taffligt hopfixad utan rätt stift mm som syntes på bilderna tidigare? Som etompau skrev är det bättre att hoppa över den och använda sockerbitslisten. Och är det du som kluddat där jorden verkar sitta lös ska du ha kritik, gör om det vettigt även om du för stunden är nöjd med att det snurrar.

Jag tog lös allt och kopplade om med nya stift. Såhär ser det ut nu Nyligen omkopplad elektrisk anslutning med nya stift och ordnade kablar i en vit dosa.
Skapa konto

Ta bort den grå stumpen, koppla den svarta direkt i kontakten istället!
Så som det är nu är det livsfarligt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.