Hej!

Korkad fråga men är helt okunnig på el... Köpte en sommarstuga med 12v solelsystem i höstas.

Kan man köpa 12v prylar anpassade för bilar som t ex en minikompressor. Kapa av ciggkontakten och sätta dit en 12v kontakt som passar i stugan? Jag har stickkontakter med en stor pinne och en smalare i hela stugan.

Det ska funka, så länge ditt system kan levererar den effekt som prylen du kopplar in kräver samt att du håller koll på + och -.

tommib
Du kan ju också bygga en eller två adapterkablar, eller sätta upp ett par cigguttag i huset, så slipper du bygga om bilprylarna.

Här är en 12V-hona för bil med labbproppar. Klipp bort dem och sätt dit en sån kontakt du behöver.

• Gilla
Mikael K.
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Du kan ju också bygga en eller två adapterkablar, eller sätta upp ett par cigguttag i huset, så slipper du bygga om bilprylarna.

Här är en 12V-hona för bil med labbproppar. Klipp bort dem och sätt dit en sån kontakt du behöver.
Såklart mycket bättre. Tack för tipset! :-)

M Mikael K. skrev:
Såklart mycket bättre. Tack för tipset! :)
Njae, jag ber att få anmäla avvikande åsikt. Cigarett-tändar-uttag är en styggelse rent elektriskt. Blir lätt dålig kontakt med värme och effektförlust. Så skall prylarna bara användas i stugan, och aldrig pluggas i en bil eller dylikt, så är det helt klart att föredra att sätta dit en riktig stickpropp som passar i ett riktigt uttag. De 12-uttag jag sett av den typ du antagligen har är betydligt bättre än medel cigarett-tändar-uttaget.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.