El
Anna_H: [citat] Jepp! Grannen bara gapskrattade när vi bad om hjälp att koppla rätt elementen, och sade att han måste ta med "pipapparat". Jaha, snåljåpen som bodde där före er har tagit kabel på jobbet, så att det bara är svart. Nej, inte alls sade vi ju ärligt. Några timmar senare var iallafall elementen omkopplade från enfas till tvåfas så att vi kunde få värme i vinterkylan :)
Antonsson78: Kontakta gärna oss på Nordisk Fastighetsautomation & Teknik om du är intresserad av offert av programmering av ditt KNX system. Vi har kontor i Uppsala och alla vi som jobbar här är i grunden elektriker och vi alla kommer från Ertek med många års erfarenhet inom programmering av framförallt KNX system. Vi har både stora om små referenser allt från lägenheter, villor till kontors
elmont: Sågen är troligen dubbelisolerad, titta om du inte har en symbol på "märkskylten" som är en fyrkant inuti en annan fyrkant. https://www.google.se/search?q=dubbelisolering+symbol&client=firefox-b&dcr=0&tbm=isch&source=iu&ictx=1&fir=3aCIrrLbwfMnJM%253A%252CQLmYNEQT7ARxmM%252C_&usg=___HukO6fzcm9947jDHFGFY7feZaE%3D&sa=X&ved=0ahUKEwiYqK3eju_ZAhXHF5oKHdOQCOAQ9QEIOTAC#imgrc=692160r1TwxazM:
Carl Andersson: I vårt nybygge la vi utifrån sett 145-isolering, ångbroms och därefter 45-isolering. Vi valde att dra all el innan montering av sista 45'an.
Matjon_82: [citat] Aha. Det är 100 cm skåp så den kommer rätt högt upp och syns troligtvis inte så mycket. Sågar ut ett hål i bakstycket och sätter ett doslock där så syns det knappt?
Tosse: Det är nog en dålig ide. Om vv värmer samtidigt som tm så är det stor risk att säkringen går som jag antar är på 10A. Du behöver en grupp till, eller att nuvarande grupp kompletteras med ytterligare en fas.
Uffe A: [citat] an kan frångå standar eftersom det inte är en regel. Höjd ög och avstånd från skåpssida kan man rucka på men definitivt ska det sitta i skåpet bredvid DM och då lämpligtvis i vaskskåpet, envägsuttag och inte fast ansluten i dosa ska det vara.
Leif i Skåne: [citat] OK . När jag arbetade med det på 80-talet var primärströmmen 200-2500A sec 5A och då måste man ha obruten sekundär.
Uffe A: För att testa utnyttjat eller tillgängligt utrymme på JFB så finns lite olika metoder. Finns installationsprovare av olika modeller tex installationstestare i ganska högt prisläge fr 8000 SEK och uppåt där man även kan kolla utlösningstid för JFB samt alla tester som behövs vid installation. Sen finns det en enkel modell som återfinns i en tidigare tråd här på BH
fb35523: [citat] ...förutom tvättmaskin (2 kW), torktumlare (2 kW), strykjärn (1 kW), torkskåp (2 kW), hårtork (1 kW), dammsugare (1 kW) o.s.v. Det är mycket man inte tänker på som drar mycket ström, men ofta gör det under en kort tid. Det är ju det som är hela tricket; man kan inte använda allt samtidigt, men som allra mest går det utmärkt ändå. /Fredrik
elmont: Ja man kan bygga om armaturerna till LED men i särklass enklast och billigast är det att bara byta det drivdon som är trasigt.
tommib: Det beror på vad det är för plintar på uttaget. Är det snabbplintar så är det omöjligt. Om det är skruvplintar av typen hissklämma eller skruv+bricka så går det. Jag skulle dock själv göra kopplingen på ett par Wago 221 bakom uttaget och sen dra ett par korta trådar till uttaget. Detta för att garantera bra och konstant kontakt på dessa ledare. Om du nu inte köpt grejerna
hempularen: Och i så fall fick ena halvan av hällen 400V istället för 230V. Verkligen tur att den klarade sig.
freddan83: [citat] "... men Apples minsta laptop kostar dig årligen ungefär 209 kronor, om datorn arbetar 8 timmar varje dag, står påslagen ytterligare 8 timmar och är avstängd i 8 timmar" https://macworld.idg.se/2.1038/1.357348/sa-mycket-strom-drar-prylarna Diskmaskinen kostar väl ännu mindre i el på ett år. Tror du kan spara mer pengar på annat håll
skutten11: Det är nog så att det är 2 vita ut till lamphållaren , varav 1 vit från varje arm ( kanske det är 2 vita till 1 svart och 3 vita till en svart är kopplad till 1 svart ) blir s.k. krontändning då , med den vita i taket som noll Du har bara 2 från taket det är noll och fas , koppla ihop dom svarta , då kan man säga att du har en svart och en vit , in med dom till stickproppen , bry dig
Müssli: Hemma har jag borrat ett 70-hål bakom TV-bänken och ett likadant bakom TV:n ca: 50 cm upp. Där finns utan problem plats för en HDMI-kabel och strömsladd (+ många fler om det behövs) till TV:n. Allt är demonterbart utan verktyg så jag förstår inte varför det inte skulle vara ok. Om jag av någon anledning skulle vilja ta bort hålen senare lagar jag dem och målar över, alternativt
tommib: Alla ledare som hör till en grupp ska gå i samma rör. Här är inte ett fall där det är lämpligt att tumma på det. Däremot är det som hempularen säger inga problem att dra 5xFK2,5 i ett 20 mm rör för att få 3x16A vilket räcker för i stort sett alla lägenheter.
tobbe456: [citat] KAN också vara av anledningen jag nämnde ovan, kontrollera pressen på ledningarna.. få mer exakta siffror över hur mycket elbilarna bidrar med... men den som lever får se !
skutten11: Kopplingsboxen sitter väl på topp av foderröret , brukligt att dra fram 4X2,5 eller 5X2,5 i kabelrör till pumpen och koppla in på den Klart räcker med 1,5 mm2 , men det är väl inte tänkt att gummikabeln ska vara så lång att den räcker både till borrhål plus 30 meter
snuttjulle: Behov av infasning behövs väll bara om man har en UPS som tar vid vid avbrottet? Att hinna få igång elverket utan en UPS så man hamnar i fas innan låter annars som en bra grej. Lite som att kunna förutspå elavbrottet.
hempularen: Grattis! Då håller vi tummarna att det funkar även på lite längre sikt.
tommib: [citat] Dimmerdosan? Var ser du en dimmerdosa? Jag ser ett hål i väggen med lös FK och en dimmer som troligen blir varm. TS, det här är ett sämre hempul. Stäng av elen i det där rummet och ta in en elektriker som får fixa till det. Jag säger inte sånt här så ofta men det du har i väggen är en faktisk brandrisk som inte bör nonchaleras.
Bo.Siltberg: [citat] Nej. Måtten 60 cm från karkant eller 120 cm från duschhuvud där det inte finns ett kar har inte ändrats sedan områdesreglerna infördes i 1988 års föreskrifter. Det fanns initialt ett höjdkrav på 1.7 meter men det försvann 1994. Det har alltid varit krav på JFB. Minsta kapslingsklass är IP21 (tidigare med vissa undantag även IP20). Innan dess tilläts endast speciella uttag,
elmont: Ja för det är ju en väsentlig skillnad i dag när spänningen är hela 230 V ;)
Noun: Om du får ersättning så blir det några hundralappar. Har du fått 4G så är det bara att ta det lugnt.
Uffe A: [citat] Hittade en tråd som är 8 år gammal och där trodde du likadant, du har bra minne :) https://www.byggahus.se/forum/threads/handtag-till-saekringsskap.136759/ Sökte på Malmbergs men fick inga träffar på Pilux, kanske det bytt namn. Men om TS googlar så kanske någonstans det dyker upp en återförsäljare annars så får han ta kontakt med tillverkaren. Verkar som om det är ett
Ragnar_AT: Kroken fungerar kanske också som propp i gasröret för den gamla belysningen (troligtvis mer eller mindre jordat). Dags för nya kablar.
bax: [citat] Nä, i anläggningar med luftledning på vägg går ägogränsen vid klämmorna utanför väggen. Lådan på bilden, i andra fall porslinsrör genom väggen, är anläggningsinnehavarens ansvar.
elmont: Och tidigare var det rent praktiskt svårt att koppla bakom tex en brytare då dom var så "djupa" att dom fyllde ut en stor del av dosorna.