Hej,
har en Electrolux ugn (EOC69400) som helt plötsligt har slutat bli varm, varken varmluft eller över/undervärme. Tog ut den och mätte lite idag och värmeelementen för över / under värme var på 25-60 ohm (cirka), känns ju rimligt. Däremot är det avbrott i elementet för varmluft.
Är det rimligt att inget av värmelementen ger värme då? Ugnen startar som vanligt, display, belysning och varmluftsfläkt funkar som den ska men när jag slår på värmen så klickar det lite i några relän men ingen värme (och ingen 240V ut till elementen).
Tänkte om det är lönt att köpa ett nytt element eller m det troligtvis är nåt annat fel också?
har en Electrolux ugn (EOC69400) som helt plötsligt har slutat bli varm, varken varmluft eller över/undervärme. Tog ut den och mätte lite idag och värmeelementen för över / under värme var på 25-60 ohm (cirka), känns ju rimligt. Däremot är det avbrott i elementet för varmluft.
Är det rimligt att inget av värmelementen ger värme då? Ugnen startar som vanligt, display, belysning och varmluftsfläkt funkar som den ska men när jag slår på värmen så klickar det lite i några relän men ingen värme (och ingen 240V ut till elementen).
Tänkte om det är lönt att köpa ett nytt element eller m det troligtvis är nåt annat fel också?
Det låter som ett annat fel.
Över, under och eventuell grillelement borde fungera även om varmluftselementetet lagt av.
Du saknar väl inte en Fas in till ugnen? Det är kanske 400 V element, då blir det konstigt när elektronik o fläkt går på 230V.
Över, under och eventuell grillelement borde fungera även om varmluftselementetet lagt av.
Du saknar väl inte en Fas in till ugnen? Det är kanske 400 V element, då blir det konstigt när elektronik o fläkt går på 230V.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Det är en enfasugn så tyvärr är det nog inte det.
Mätte lite mer med tungan rätt i mun nu (dvs med spänning ...) och det visar sig att om jag slår på varmluft så får jag 230V ut till det trasiga värmeelementet för varmluft. Så köper jag ett nytt bör jag kunna få liv i varmluftfunktionen!
Däremot, om jag slår på över och undervärme så har jag inget "mellan" stiften - däremot 230 V mot N från alla stift på elementen?
Det övre elementet (övervärme + grill?) är ett sådant här och då har jag alltså 230V mellan N och mot alla fyra stiften ...
Mätte lite mer med tungan rätt i mun nu (dvs med spänning ...) och det visar sig att om jag slår på varmluft så får jag 230V ut till det trasiga värmeelementet för varmluft. Så köper jag ett nytt bör jag kunna få liv i varmluftfunktionen!
Däremot, om jag slår på över och undervärme så har jag inget "mellan" stiften - däremot 230 V mot N från alla stift på elementen?
Det övre elementet (övervärme + grill?) är ett sådant här och då har jag alltså 230V mellan N och mot alla fyra stiften ...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan väl även meddela att överhettningssäkringen är ok (noll ohm igenom den och inget spänningsfall över den när ugnen är på)
Då det är en 1-Fas så vänd på stickproppen så du får nollan på det du betraktar som nolla, lättare att mäta då.
Hej igen, och ursäkta för dålig återkoppling. Idag fick jag det nya värmeelementet för varmluften och det funkade finfint.
Gällande mina "problem" med över- och under-värme så var det skit bakom spakarna
Tydligen så används varmluften först (enbart) för att värma upp ugnen och sen slås övre och undre värmeelementet på när ugnen är varm. Jag hittade en meny (det var bättre med ugnar som hade vred ...) där jag kunde köra de övre och undre elementen separat och då fungerade ju de precis som de skulle.
Gällande mina "problem" med över- och under-värme så var det skit bakom spakarna
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden