F fsn skrev:
Det går väl ändå inte? Det är alltså själva kabeln från lampan. Kabelröret som är ingjutet och är en del i lampamaturens konstruktion är helt vattenfyllt och det är där i jag skall dra kablarna. Jag antar att jag behöver dubbel isolering?
Nej isoleringsmässigt sett till elfara etc är det helt ok pga att allt försörjs via någon form av isolertrafo, drivdon med skyddsklenspänning på utgången. Det enda du ev behöver tänka tänka på är att få tätt i förskruvningen och det löser du lika bra med vulktejp, krympslang osv just vid genomföringen. I övrigt kan du bygga din egna kabel med mekaniskt skydd i form av tex tidigare nämnda slangtyper eller tom någon annan typ som kanske bättre skyddar det är fritt val i princip. Och 2xRK6 kommer funka precis lika bra som en gummikabel.

Gör du detta vettigt är det absolut inget som pekar på hempul eller icke fackmässigt arbete öht. Som du märkt inte så lätt att få tag i gummikabel 2x6 mm2 på direkten.

F
Ok, det är ju bra, då behöver man inte oroa sig för det. Har hittat 2st 4 meters H07RN-F med 4 ledare och 4 kvadrat. Nya kablar med 3 faser och en skyddsjord. Har inte haft tid att kolla ännu men tror jag får den igenom förskruvning och kabelrör. Är det ok att använda den och i sådana fall ansluta två kablar/anslutning eller blir det för mycket hemmafix?

Det skulle vara den lättaste lösningen för mig och jag vet att förutsättningarna att få förskruvningen tät är bäst.

Så här ser lampan ut.

Översikt av en taklampa med vit kåpa och synliga fästelement och kabelförskruvning på en mörk yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den kan du väl använda. Men även om det är SELV så är det inte lämpligt att använda en grön/gul ledare till annat än skyddsjord så den får du lägga åt sidan.

F
B byggatefat skrev:
H07RN-F 2x6 skall du söka på. Inte 2g6 (g:et betyder väl att det finns en gröngul jord i, vllket det inte är vad du söker)

Finns på massa ställen om du söker på rätt beteckning :)
Fast nu tror jag du lurade mig. Jag sprang förbi labbet på jobbet och läste på några kablar. 3g2,5 är ju tre ledare inklusive jord och 5g2,5 var ju fem kablar totalt och inget annat.

Stärkt av den vetskapen så har jag knappast nåt annat val än att tro att 2g6 och 2x6 är lika många ledare. Sen kanske färgen skiljer, det vet jag inte.

F
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Den kan du väl använda. Men även om det är SELV så är det inte lämpligt att använda en grön/gul ledare till annat än skyddsjord så den får du lägga åt sidan.
Misstänkte det, det är logiskt men då har jag bara tre ledare kvar och kommer inte upp i 6 kvadrat.

F fsn skrev:
Fast nu tror jag du lurade mig. Jag sprang förbi labbet på jobbet och läste på några kablar. 3g2,5 är ju tre ledare inklusive jord och 5g2,5 var ju fem kablar totalt och inget annat.

Stärkt av den vetskapen så har jag knappast nåt annat val än att tro att 2g6 och 2x6 är lika många ledare. Sen kanske färgen skiljer, det vet jag inte.
2x6 är 2st ledare, ingen jord
2g6 hade varit (om det hade funnits) 2st ledare varav en av dem hade varit grön/gul jord.. användningsområdet för en sådan skulle vara väldigt snävt

F
B byggatefat skrev:
2x6 är 2st ledare, ingen jord
2g6 hade varit (om det hade funnits) 2st ledare varav en av dem hade varit grön/gul jord.. användningsområdet för en sådan skulle vara väldigt snävt
Ja, det håller jag med om, det blir ju försvinnande snävt. Nästan så man tror att den kabeln inte finns faktiskt. Befintlig kabel har blå och brun ledare och det står 2x6 på den.

F
Har mätt förskruvningen och befintlig kabel. Befintlig kabel är yd 14mm och förskruvningen sväljer absolut max 15mm.

Har en PUR novoflex 5g2,5. Det handlar om 2,5-3m/lampa med ett 20mm flexrör ingjutet i betong utomhus. Röret är vattenfyllt och det borde vara kylning så det räcker. Det finns ytterligare 40m3 vatten i direkt anslutning om det kniper.

Jag klipper jorden och parar ihop resterande par till 5 kvadrat. Jag hoppas det fortfarande är att anse som OK om nån mot förmodan skulle få för sig att slänga i en 300W ljuskälla.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.