Fick lite þroblem när jag skulle koþþla in en elþatron till þoolþumþen. Har dragit fram 400V 3-fas men kan inte flrstå vilka þlintar jag ska dra kablarna till? Det är ju 3 st þlintar þå själva elementen och där ska väl faserna þå. Men var glr jag av nollan och bruna ledaren? Det var en blå som låg fritt som jag antar är nollan men vilken þlint skall den koþþlas þå? Märket är Laval, en finsk elvärmare. Öppen anslutningslåda på gul poolvärmare med lösa elektriska sladdar och synliga kopplingsterminaler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Öppen Laval elpatron med oanslutna kablar och osäkerheten om koppling av nolla och fas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Låter som du är ute på djupt vatten. Har du ingen inkopplingsanvisning.

R
Skit i nollan patronen är 400V med mittpunkt

Se till att få med termostaten, den ser inte ut att vara inkopplad på bild.

Som det ser ut ska inkommande tre faser kopplas till de tre terminalerna i anslutningsplinten nere i bild. Sedan verkar det saknas fasledare mellan termostat och elpatron.

Skyddsjorden kopplas till chassit. Jag ser inte om det finns en plint avsedd för det.

Om det finns en nolla med i matningen så kan den kopplas in på plinten till höger. Då tar man lämpligen bort den korta blå ledaren som sitter på andra sidan så att den inte kortsluter något.

• Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
Tackar flr utflrligt svar. Men om jag koþþlar de tre faserna till anslutningsþlinten, vad ska då koþþlas direkt þå elementen? Sitter ju tre þlintar där.
Kabeln jag har är med 3 svarta, en brun, en blå samt jord.
Varflr ska jag koþþla nollan i þlinten till hlger? Drn blir ju tom om jag tar bort den blå som redan är där, och vad har den blå haft flr funktion?

Det sitter en skruv flr jorden i chassit.

Var skulle fasledare mellan þatron och termostat suttit?

Jag tror du gör bäst i att lämna bort jobbet till någon med mer vana. Det blev plötsligt på tok för mycket att förklara.

• Gilla
tommib och 2 till
  • Laddar…
tommib
Varför använder du thorn (þ) när du skriver? Har du ett konstigt tangentbord?

tommib tommib skrev:
Varför använder du thorn (þ) när du skriver? Har du ett konstigt tangentbord?
Haha, disþlayen trasig þå mobilen. Þ är det som liknar ett þe mest :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.