2 516 läst ·
19 svar
3k läst
19 svar
Elritning Friggebod
Sida 1 av 2
Hejsan.
Jag skulle behöva eran expertis gällande en elritning till en friggebod.
Friggeboden kommer ha 2 separata rum där varje rum kommer ha 3 st. vägguttag, 1 st. dubbeltrapp samt ett takuttag.
Min tanke är at inkommande el går till en kopplingsdosa för att sedan fördelas ut till takdosorna. Dubbeltrappen är tänkt att den ena brytare tänder taklampan och den andra kopplas i trappkoppling med brytaren i andra rummet för att kunna tända/släcka utebelysningen.
Hade ni gjort detta på ett annat sätt?
Jag skulle behöva eran expertis gällande en elritning till en friggebod.
Friggeboden kommer ha 2 separata rum där varje rum kommer ha 3 st. vägguttag, 1 st. dubbeltrapp samt ett takuttag.
Min tanke är at inkommande el går till en kopplingsdosa för att sedan fördelas ut till takdosorna. Dubbeltrappen är tänkt att den ena brytare tänder taklampan och den andra kopplas i trappkoppling med brytaren i andra rummet för att kunna tända/släcka utebelysningen.
Hade ni gjort detta på ett annat sätt?
Ja, matningen till en takdosa, skippa kopplingsdosan. En ledning efter mellanväggen som går från ett uttag till uttaget på andra sidan väggen och sedan bort på ytterväggen. Saknar matning till uttagen, från takdosa eller brytare. vad ska du ha för värme? Ska du ha elvärme bör du ha en egen grupp för den.
Tack för tipset. Kopplingsdosan försvinner.
Tanken var att mata uttagen från brytare till uttaget under och sedan gå vidare till övriga uttag.
Friggeboden kommer endast att användas juni-juli men några mindre elelement kommer nog behövas.
Isåfall är väl N1XV-U Jordkabel 4G1,5 en lämplig kabel för matninge till friggeboden?
Tanken var att mata uttagen från brytare till uttaget under och sedan gå vidare till övriga uttag.
Friggeboden kommer endast att användas juni-juli men några mindre elelement kommer nog behövas.
Isåfall är väl N1XV-U Jordkabel 4G1,5 en lämplig kabel för matninge till friggeboden?
Area på kabeln beror på belastning, längd och förläggningssätt.
För att göra en riktig beräkning så mådte du dessutom känna till vilken förimpedans och kortslutningsström du har till din anläggning.
De här uppgifterna får du från din nätägare
För att göra en riktig beräkning så mådte du dessutom känna till vilken förimpedans och kortslutningsström du har till din anläggning.
De här uppgifterna får du från din nätägare
Är det inga längre sträckor , lägg 5X2,5 kopplat på egen propp 10 amp och säg till elektrikern att sparkoppla , då har du matning till friggan och kan tända lyset utanför dörren på friggan med samma kabel en trapp inne i stora huset och en trapp i friggan
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 883 inlägg
Jag tycker inte att det låter som en bra ide. Sparkoppling innebär att belastningsströmmen kommer att delas mellan fasledaren och trådarna som passerar strömbrytarna.
https://www.byggahus.se/forum/threads/sparkoppling.291395/
I detta fall handlar det om en (längre) kabel som potentiellt kommer att belastas högt. Dessutom kan man tänka sig en olycksrisk där någon tycker sig mäta att fasledaren är bruten, men det finns ju en till. Man förväntar sig inte en trappkoppling mellan hus. Men det går väl att hantera med god uppmärkning.
För tråden ämne behöver en ledningsdimensionering göras innan man kan svara på vilken area som behövs. Där är första frågan vilket effektuttag som är önskvärt. Det räcker inte med "några uttag" utan försök bedöm vad de kommer att användas till. Räcker 10 A, enfas, tvåfas eller trefas?
Därefter behöver man titta på inkopplingspunkten, vilken slags säkring som kan användas där och vilken förimpedans som finns i denna punkt etc.
https://www.byggahus.se/forum/threads/sparkoppling.291395/
I detta fall handlar det om en (längre) kabel som potentiellt kommer att belastas högt. Dessutom kan man tänka sig en olycksrisk där någon tycker sig mäta att fasledaren är bruten, men det finns ju en till. Man förväntar sig inte en trappkoppling mellan hus. Men det går väl att hantera med god uppmärkning.
För tråden ämne behöver en ledningsdimensionering göras innan man kan svara på vilken area som behövs. Där är första frågan vilket effektuttag som är önskvärt. Det räcker inte med "några uttag" utan försök bedöm vad de kommer att användas till. Räcker 10 A, enfas, tvåfas eller trefas?
Därefter behöver man titta på inkopplingspunkten, vilken slags säkring som kan användas där och vilken förimpedans som finns i denna punkt etc.
Varför ska man kunna tända belysningen på friggeboden från huset?
Om det är för att man ska ha belysning vid dörren om man går ut dit när det är mörkt, då är det bättre att sätta upp en rörelsevakt med ljusrelä där istället.
En sådan kostar inte så mycket
Om det är för att man ska ha belysning vid dörren om man går ut dit när det är mörkt, då är det bättre att sätta upp en rörelsevakt med ljusrelä där istället.
En sådan kostar inte så mycket
Jag fattade det som att man skulle kunna tända utebelysningen från endera rummet i friggan. Om man då ska ha olika grupper som matar de två rummen kan man inte använda dubbeltrappbrytare i båda rummen eftersom grupperna måste separeras. I det enklaste fallet sätter man en dubbeltrapp i det ena rummet och två enkla brytare i varsin dosa i det andra. Av symmetriskäl skulle jag själv satt två enkelbrytare i vardera rummet.
Jag kan iofs se poängen med att kunna tända/släcka utebelysningen på friggeboden från en annan plats (t.ex. huset) men då bör det lösas på ett annat sätt än trappkoppling i matande ledning. Jag personligen skulle löst det på ett galvaniskt separerat sätt, t.ex. med en extra kabel och en potentialfri kontakt (i husänden) till ett relä eller liknande.
Jag kan iofs se poängen med att kunna tända/släcka utebelysningen på friggeboden från en annan plats (t.ex. huset) men då bör det lösas på ett annat sätt än trappkoppling i matande ledning. Jag personligen skulle löst det på ett galvaniskt separerat sätt, t.ex. med en extra kabel och en potentialfri kontakt (i husänden) till ett relä eller liknande.
Det kommer antagligen mest vara mobilladdning, någon bordslampa samt 1 st element i vardera rum så då bör det ju räcka med en fas.E elmont skrev:
Nu är jag inte på plats i stugan så kan inte kolla upp förutsättningarna exakt men friggeboden ligger ca. 20 meter från huvudstugan och säkringarna är antagligen 10A. Är det klokt att dra fram 3x2,5mm för att minimera risken för spänningsfall? Även om jag endast behöver en fas kanske man ska dra fram 5x2,5 för framtida behov?
Jag tänkte inte på att trappkopplingen inte är möjlig med 2 grupper så stryker det alternativet. Tack för info.tommib skrev:
Jag fattade det som att man skulle kunna tända utebelysningen från endera rummet i friggan. Om man då ska ha olika grupper som matar de två rummen kan man inte använda dubbeltrappbrytare i båda rummen eftersom grupperna måste separeras. I det enklaste fallet sätter man en dubbeltrapp i det ena rummet och två enkla brytare i varsin dosa i det andra. Av symmetriskäl skulle jag själv satt två enkelbrytare i vardera rummet.
Tack för en bra genomgång. Sparkoppling kommer det inte bli.Bo.Siltberg skrev:
Jag tycker inte att det låter som en bra ide. Sparkoppling innebär att belastningsströmmen kommer att delas mellan fasledaren och trådarna som passerar strömbrytarna.
[länk]
En snabb titt på elbutik.se ger att N1XV 3G1,5 kostar 12 kr/m och 5G2,5 kostar 24 kr/m. Skillnaden på 30 m (lite slack i varje ände) är alltså 360 kr. Jag hade lätt dragit med 5G2,5 för att ha möjlighet i framtiden att ta ut mer kraft (t.ex. om du märker att elementen inte riktigt räcker till vår/höst).E Erik36 skrev:
edit: korrigerade liten felräkning.
Redigerat:
Om du bara drar en grupp till hela friggan är det inget problem. Även om du tänker dig att använda flera grupper kan du enkelt lösa det genom att t.ex. lägga vägguttag i rum 1 på L1, vägguttag i rum 2 på L2 och belysning i båda rummen på L3.E Erik36 skrev: