Hej!

Detta är inte fråga som är direkt relaterade till husbyggande men däremot har den med EL att göra. Skulle vara superschysst ifall någon här hade lust att dela med sig av sin kunskap!

Jag vill sätta en GPS på min motorcykel men tror inte jag vill dra "laddsladdarna" direkt till batteriet då det troligen skulle dra ur kräm ut batteriet? Eller är det inte ett problem att sätta sladdarna dirket på batteriet?

Sladdarna från GPSen är två vanliga, en röd och en svart. Ser ut så här:

GPS-kabel med röd och svart tråd samt en kontakt, mot vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Under sätet på motorcykeln hittade jag lite olika anslutningar som jag funderar på ifall den är till för att koppla in externa grejer, ser ut så här:

Elanslutningar under motorcykelsäte inklusive vit kontakt och flerpolig kontakt.
Skapa konto

Elektriska anslutningar under sätet på en motorcykel med fokus på en vit kontakt.
Skapa konto

Tror ni dessa utag är till för att koppla in tex en GPS? Om så är fallet vad behöver man för att koppla ihop GPS-sladden till kontakten?

Hur hade ni gjort? Tänk på att jag inte har bra koll på området och vill inte riskera något genom att tex klippa av kablar och grejer då lämnar jag hellre in den till verkstan... :)

Det fina hade varit ifall GPSen endast fick ström när motorcykel är igång utan att det skulle innebära större ingrepp.

Mvh
Anton

Kopplar du GPS:en direkt över batteriet är den alltid påslagen, vilket du inte ville.
Skaffa dig ett enkelt mätinstrument för ca 150 kr så kan du mäta på dina kontakter och då avgöra om du har korrekt spänning etc.

• Gilla
Panor82
  • Laddar…
Du behöver mäta dig fram till ett ställe som har el när nyckeln är på. Kanske tom direkt från tändningslåset.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.