Hej,
Jag ska börja med att säga att jag inte kan någonting alls om el, men jag har varit med om en märklig situation och sedan googlat mig fram för att förstå att detta varken är normalt eller överhuvudtaget säkert:

Jag har nyligen tagit över en gammal kolonistuga. Stugan är helt rensad på insidan, inklusive all eldragning. Det enda som återstår av den är elnätets "huvudkabel" som kommer in genom ytterväggen. Den kabeln har fått en trefas-kontakt monterad på sig. Denna kontakten är sedan inkopplad i en liten byggcentral, via en förlängningskabel.

Men jag tror att det är gjort på ett galet sätt. Om jag t.ex. kopplar in en borrmaskin i byggcentralens ena uttag så händer ingenting, borrmaskinen får ingen ström. Jag provade att koppla in andra verktyg också, men de fungerade inte heller. Men, sen hade jag av en slump både en borrmaskin och en handslip inkopplade i centralen samtidigt, på olika säkringar. När jag då startade borrmaskinen så fungerade den plötsligt. Men då gick även slipmaskinen igång, helt av sig självt.Stängde jag av borrmaskinen så stannade även slipmaskinen. Och tvärtom.

Då insåg jag att något var väldigt galet, så jag började googla. Ganska snart förstod jag att det trefasuttag (av CEE-modell) som är kopplat till huvudkabeln ska ha fem kablar (eller ledare som de nog heter?). Mitt uttag har bara fyra ledare kopplat till uttaget, eftersom att huvudkabeln endast verkar ha just fyra ledare.

Enligt mina googlingar så bör detta betyda att trefasen inte har någon nolla (vad det nu innebär), vilket kan leda till det beteende som jag upplevde och dessutom riskera att göra verktygen strömförande och därmed livsfarliga att använda.

Så, mina frågor:

• Låter detta som en korrekt iakttagelse?
  • Vad kan man göra för fixa denna felaktiga inkoppling?
  • Behövs det dras en nya huvudkabel in i huset och är det i sådana fall jag eller elnätets ägare som ska stå för detta?
Jag bifogar en bild som visar hur stugans huvudkabel är inkopplad i trefasuttaget.

• Elnätets huvudkabel med fyra ledare felaktigt kopplad till ett trefas CEE-uttag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Lande
  • Laddar…
1. Ja
2. Eftersom du skriver att du inte kan något omel så väljer jag att inte beskriva hur man fulkopplar det så det funkar, utan ta dit en elektriker som sätter en liten central där det går över från 4-ledare till femledare.

3. Det är på din del av installationen.

/Andreas

• Gilla
Stickan56 och 1 till
  • Laddar…
E eal skrev:
1. Ja
2. Eftersom du skriver att du inte kan något omel så väljer jag att inte beskriva hur man fulkopplar det så det funkar, utan ta dit en elektriker som sätter en liten central där det går över från 4-ledare till femledare.

3. Det är på din del av installationen.

/Andreas
Tack för svaret.
Jag ska absolut ta dit en elektriker, lyckligtvis har jag ett par i bekantskapskretsen som säkert kan hjälpa till. Fulkoppling vill jag inte veta av, så det behöver du inte tipsa om...

Förstår jag dig rätt i att en elektriker alltså helt enkelt kan montera en liten elcentral på befintlig huvudkabel, som gör om matningen till en godkänd femledarvariant, som jag sedan kan koppla en byggcentral eller liknande till?

D danielcse skrev:
Förstår jag dig rätt i att en elektriker alltså helt enkelt kan montera en liten elcentral på befintlig huvudkabel, som gör om matningen till en godkänd femledarvariant, som jag sedan kan koppla en byggcentral eller liknande till?
Be elektrikerkompisen ta med sig en liten (eller stor om du behöver det) uttagscentral. Då kanske inte ens din byggcentral behövs?
https://www.elbutik.se/product.html/uttagscentral-mini-16a-ip44?category_id=1895

Müssli Müssli skrev:
Be elektrikerkompisen ta med sig en liten (eller stor om du behöver det) uttagscentral. Då kanske inte ens din byggcentral behövs?
[länk]
Ja det där såg ju onekligen riktigt smidigt ut. Om det går att montera en sådan uttagscentral direkt på huvudkabeln så bör vi ha elförsörjningsbehovet täckt under byggperioden.

Tack för bra tips och snabba svar!

Jag hade nog valt en med jordfelsbrytare, men annars verkar den ju smutt som tillfällig central medans man bygger.

/Andreas

• Gilla
Müssli
  • Laddar…
Müssli Müssli skrev:
[länk]
Problemet med de där centralerna brukar vara att de inte är gjorda för 4 ledare utan vill ha 5 ledare som matande.
Har letat en del själv då jag vill ersätta en gammal central i vedboden med en liknande lösning.

P Pumba skrev:
Problemet med de där centralerna brukar vara att de inte är gjorda för 4 ledare utan vill ha 5 ledare som matande.
Har letat en del själv då jag vill ersätta en gammal central i vedboden med en liknande lösning.
Att gå från 4ledare till 5ledarsystem bör de flesta elektriker kunna ordna(annars byt elektriker)

K kanonkula skrev:
Att gå från 4ledare till 5ledarsystem bör de flesta elektriker kunna ordna(annars byt elektriker)
Det framgår faktiskt inte i dokumentationen på de där om det är möjligt eller inte, ska elektrikern in och koppla om centralen så kan han väl lika väl göra det med den redan befintliga byggcentralen?

E eal skrev:
Jag hade nog valt en med jordfelsbrytare, men annars verkar den ju smutt som tillfällig central medans man bygger.

/Andreas
Håller med, ta en med jordfelsbrytare. Se också om 16 A räcker, länken var ett förslag på hur en uttagscentral ser ut. Det finns många olika varianter.

P Pumba skrev:
Det framgår faktiskt inte i dokumentationen på de där om det är möjligt eller inte, ska elektrikern in och koppla om centralen så kan han väl lika väl göra det med den redan befintliga byggcentralen?
Den befintliga byggcentralen är ansluten via CEE-don. Jag skulle inte rekommendera att låta en PEN-ledare gå genom CEE-donet. Att ta bort donet kanske skulle gå att få lite mindre osnyggt, men med den länkade centralen är det så enkelt som att sätta en bygel mellan jordplint och nollplint. Det är väl inte riktigt fråga om att bygga om den? Hur skulle det i en central inte kunna vara möjligt att ansluta den till ett fyrledarsystem?

• Gilla
kanonkula
  • Laddar…
P Pumba skrev:
Nja, en byggcentral ansluter du en CEE hona för att få ström i byggcentralen,(ej fastanslutna) de som länkades är en kapsling som är avsedd för fastanslutning(som en vanlig central, bara det att du har ett 3fasuttag i kapslingen) men han kan ju annars sätta en central, göra om till 5ledarsystem och gå ut med ett 3fasuttag därifrån? Principen är densamma
Blev visst 2a på den

A Avemo skrev:
Jag skulle inte rekommendera att låta en PEN-ledare gå genom CEE-donet.
Att gå över från fyrledaren (3~ PEN) till femledare (3~ PE+N) på ”bästa” ”fullösningssätt” är att göra det i CEE-donet som hänger på väggen, på sådant sätt så kommer inte någon PEN att gå genom CEE-donet.

Ovan nämnda sätt är nästan exakt vad som blir om man sätter en liten central precis där kabeln kommer ut genom väggen och ett CEE-don direktkopplad till centralen.

• Gilla
Ragnar_AT
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Att gå över från fyrledaren (3~ PEN) till femledare (3~ PE+N) på ”bästa” ”fullösningssätt” är att göra det i CEE-donet som hänger på väggen, på sådant sätt så kommer inte någon PEN att gå genom CEE-donet.

Ovan nämnda sätt är nästan exakt vad som blir om man sätter en liten central precis där kabeln kommer ut genom väggen och ett CEE-don direktkopplad till centralen.
Jag kan inte säga att jag tycker det är lämpligt att gå från 4ledare till 5ledare inuti ett CEEuttag. På med en liten kapsling , 4/8moduler eller liknande, så kan du ha jordfelsbrytare på köpet

Självklart är det inte lämpligt, därav citattecknen runt ”bästa” samt att jag skrev ”fullösningssätt”, men det blir bättre än vad det är idag, kan vara en lämplig åtgär fram tills man får tag i en elektriker eller får fram material till att göra en bättre installation.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.