Har flyttat in i en BR, totalrenoverad med tex LED spottar i alla tak med dimmers.
Hängde upp min kökslampa, i den sitter en 52 watts halogenlampa. Knappen är inte fjädrande. Tryckte på, lampan dimmrar sakta upp o ner, trycker jag av lyser den med styrkan som var vid tillfället, trycker jag på igen fortsätter den dimmra.
Fick dra ur sladden för den skulle slockna helt.

Låter som du har en dosdimmer inkopplad. Fast utan fjädrande knapp.

I så fall är den tänkta funktionen att ett snabbt tryck skall tända eller släcka lampan till senaste inställda styrkan. Håller man inne knappen så dimmar den upp eller ned varannan gång.

Om du ordnar en fjäder till brytaren, finns att köpa till kända fabrikat, så bör det fungera sedan.

• Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Ja, det är en dubbelbrytare, knappen bredvid är fjädrande, den är till spottarna.
Ska fixa en fjäder o prova.

tommib
Du kan enkelt testa utan fjäder också. Slå bara på och direkt av snabbt så ser du.

• Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Kan även vara en nexapuck, de brukar bete sig ungefär sådär.

• Gilla
Müssli
  • Laddar…
alm82 Andreas La Motte skrev:
Kan även vara en nexapuck, de brukar bete sig ungefär sådär.
Ja, jag testade en NEXA dosdimmer en gång. Kommer inte ihåg hur man gjorde men det var nåt med av-på-av i snabb följd. Totalt värdelös funktion utan fjäder.

Jag försökte simulera fjäder, men fick inte till det iaf, får prova mera.

Finns Nexa hos elgrosisterna ?? Eller är det bara Jula o liknande som säljer det.

Han som renoverat är elektriker, och allt jag sett av elen är proffsprylar, inget köpt på ett lågprisvaruhus.

Hade Nexa själv i förra huset, dom var lite knepiga, och gick sönder efter nått år.

Isakare Isakare skrev:
Finns Nexa hos elgrosisterna ?? Eller är det bara Jula o liknande som säljer det.
Både Solar och Elektroskandia har Nexaprylar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.