Går och kikar på 90cm-spisar som har fler än en ugn. Här är två varianter, där jag tolkar det som att den ena krämar maximalt 16kW/230V och den andra 19,6kW på vad jag gissar också är 230V, men rätta mig om jag har fel.

http://www.rangemaster.co.uk/products/range-cookers/classic-deluxe/classic-deluxe-90-induction

http://smegshop.se/spisar/1297-tr93ip

Jag kan nästan inget om el, men vet iallafall att vi har 3-fas.

Vad krävs för säkring för dessa maskiner - 16A, 20A eller 25A? Det skiljer ju en hel del i maskinernas maxbelastning.

Jag antar att man vidare får ta i beaktning att man aldrig kommer vara i närheten av att maxa 5 induktionsplattor, 2 ugnar och en grillugn samtidigt.

Tack på förhand för hjälpen!

Om du ska maxa spisen så behöver du minimum 25A/35A huvudsäkring & 20A/25A till spisen MEN, ”normalsvensson” klarar sig med (10A/)16A till spisen & (16A/)20A huvudsäkring.

Tabell som visar effektgränser för olika säkringsstorlekar i 1 fas och 3 fas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Anledningen är att man ytterst sällan maxar en spis.

Läs Bo Siltbergs eminenta spisbibel,
https://www.byggahus.se/el/koppla-in-spis-hall-eller-ugn
Tillägg,
https://www.byggahus.se/forum/threads/spisbibeln.244911/page-4#post-2936374

• Gilla
Bo.Siltberg och 2 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Om du ska maxa spisen så behöver du minimum 25A/35A huvudsäkring & 20A/25A till spisen MEN, ”normalsvensson” klarar sig med (10A/)16A till spisen & (16A/)20A huvudsäkring.

[bild]

Anledningen är att man ytterst sällan maxar en spis.

Läs Bo Siltbergs eminenta spisbibel,
[länk]
Tillägg,
[länk]
Suveränt svarat, tack!
Det är tydligen enkelt hos oss att säkra upp huvudsäkringen från nuvarande 16A till 20A. Till 25A skulle det tydligen bli omständigare. Men om vi tittar på spisen med lägre maxeffekt - 16kW - hur långt tror du jag kommer med 20A huvudsäkring? Fullt fräs går förstås inte, men som den normalsvensson jag är - torde detta räcka?

Hur "långt" lagar ni mat? Då de allra flesta har 3 x 16 A till sin spis idag så kommer även ni att klara er med 3 x 16 A för normal användning. Många klarar sig med 3 x 10 A eller 1 x 20 A.

• Gilla
Tia78
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Hur "långt" lagar ni mat? Då de allra flesta har 3 x 16 A till sin spis idag så kommer även ni att klara er med 3 x 16 A för normal användning. Många klarar sig med 3 x 10 A eller 1 x 20 A.
Tack för engagemanget - och för en imponerande "spisbibel". Eftersom jag aldrig diskuterar sådant här, ett par frågor:

Med "hur långt" menar du hur länge? Isåfall: Till vardags och helger ett par-tre plattor på medelvärme och en ugn uppemot en timme. Ibland långkok med en platta i några timmar på låg värme. Spisen i övrigt kommer främst användas när vi har gäster, då man kanske vill använda två ugnar samtidigt - tex huvudrätt och efterrätt och då har man väl åtminstone potatis och en småputtrande sås på spisen och kanske en kastrull sparris... Så brukar det se ut.

Försäljaren definierade spisen ovan på 16kW som "3x16A". Detta med Ampere verkar inte vara något som står i spisarnas tekniska specifikation och jag kan verkligen inget om el. Menar du, Bo, att vi skulle klara av en sådan spis som "är 3x16A" eller menar du att det ska vara "3x16A" som huvudsäkring eller lokalt i lägenheten? Eller menar du enbart att en spis som "är 3x16A" räcker för de flestas användning, utan att ta ställning till huruvida vi kan skaffa en sådan eller ej?

Ska säga att vi förstås har en elektriker anlitad, men tänkte stämma av med er innan jag fattar beslut tillsammans med denne.

Tack för tålamodet!

Jag menar att 3 x 16 A räcker i allmänhet för de flestas användning så det kommer troligen att räcka fint även för er spis. Det är ingenting speciellt med denna spis som styr detta annat än att spisen har möjlighet att belasta mer än vad 3 x 16 A räcker till. Ni får helt enkelt låta blir att slå på allt som finns på en gång. Däremot fungerar det ofta fint att t.ex värma upp en ugn i taget och sedan köra båda samtidigt. Det är vid uppvärmningsfasen som de drar ström kontinuerligt, därefter duttar de bara för att hålla värmen.

Normalt kommer 3 x 16 A till spisen att medge huvudsäkringar på 3 x 16 A så det är inte säkert ni behöver säkra upp huvudsäkringarna om ni inte har andra tunga förbrukare som går mycket.

• Gilla
grindberg
  • Laddar…
BirgitS
grindberg grindberg skrev:
Går och kikar på 90cm-spisar som har fler än en ugn. Här är två varianter, där jag tolkar det som att den ena krämar maximalt 16kW/230V och den andra 19,6kW på vad jag gissar också är 230V, men rätta mig om jag har fel.

[länk]

[länk]

Jag kan nästan inget om el, men vet iallafall att vi har 3-fas.

Vad krävs för säkring för dessa maskiner - 16A, 20A eller 25A? Det skiljer ju en hel del i maskinernas maxbelastning.

Jag antar att man vidare får ta i beaktning att man aldrig kommer vara i närheten av att maxa 5 induktionsplattor, 2 ugnar och en grillugn samtidigt.

Tack på förhand för hjälpen!
Något att tänka på är att Rangemaster-spisen har rätt låg effekt på "plattorna", de har tagit de vanliga 7,4 kW men fördelat ut det på fem i stället för fyra plattor, och inte någon Boost-funktion så det tar lite längre tid än vanligt att värma upp en stekpanna eller koka upp vatten.

• Gilla
grindberg
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.