El
VillaAnna: Hmmmm.... helt kasst.... Nej allvarligt talat så blir det grymt Fattas hemma hos mig
Bertil Erik Ohlsson: Detta är ett fantastisk forum, snabba och intelligenta svar. Stort tack för tiden ni har lagt på min fråga. Jag konkluderar att jag inte kommer att hitta en lösning på denna fråga. Det är alldeles för komplicerat. Hoppas bara att elektrikern inte upptäcker min okunnighet om kabeldragningen i mitt eget hus och kanske profiterar på situationen. Ser redan elektrikern gå omkring sucka
Anonymiserad 122206: Smart, då gäller det bara att se till att elektrikern monterar den rätt, så att det får plats en till senare, om det behövs!
Kurtivan: Min erfarenhet är att man höjer mest genom att byta arbetsgivare, men har själv inte levt som man lär :(
elmont: Det är ingen kontaktor i brytaren utan en ren trepolig brytare, Och det är enklare att byta hela brytaren än att, OM man hittar ett kontaktblock, byta kontaktblocket. Brytaren byter man med en tex en skiftnyckel för att vrida på kontakten, en rörtång för att hålla emot stigröret. Den nya brytaren skruvar man lika enkelt på sedan man lindat på lite gängtätning typ gängtape eller
tommib: Alltid klämma med fler anslutningar i första hand.
Müssli: Det är den enda som jag känner till. Hide-a-lite har en likvärdig men den har inbyggd dimmer med push som inte funkar i det här fallet.
elmont: Om du söker på forumet hittar du en hel radda av tips, det var inte så länge sedan en fråga av samma typ var uppe.
Andreas_jti: Om man vill känna sig trygg skulle jag rekkomendera att välja kända fabrikat på drivare och armaturer och följa den medföljande montageanvisningen. Då skulle jag vilja påstå att risken är nära minimal. De flesta armaturer med LED har en yttemperatur lägre än 60 grader. Det finns precis som för annan elektronik från kina många tillverkare som slarvar med dragavlastningar,
Tom92: Var nog lite otydlig, vill få förslag på produkter som skulle fungera bra. Vill kunna dimmra från strömbrytaren, som idagsläget bara slår av och på led-listen. Så antingen blir det med en fjäder till dagens strömbrytare eller med en vriddimmer (vilket jag skulle föredra). Men som jag förstår det så kommer det bli dyrare med en vriddimmer.... det billigaste jag hittar är 1174kr
fgo: Jag tror det lutar åt att sätta ett vanligt lamputtag som passar i apparatdosa och sätta kroken i taket på sidan. För att sedan göra en synlig lösning. Tack för all hjälp! Kommer någon med fler idéer så skriv gärna.
Riemann: Hej, jag fick tag i en reservsäkring, men det fungerade inte heller. Likaså var vända på kontakten resultatlöst. Det blir enkel resa till ÅVC för lampan.
Slugge: Tror du kan ta vilka du vill rolli, ta ett känt märke om det känns osäkert eller jämför kvaliteten mellan olika.
Slugge: Helt korrekt Steamboy, förutom sista meningen att de skulle kunna besitta förmåga att skämmas, de jobbar utefter sin agenda och skäms ingalunda även fångade med fingrarna i lingonburken, dessa organisationer har som syfte att förstora upp småsaker till gigantokollosala proportioner för att kunna inrymmas i respektives agenda. Detta gör naturligtvis att man tappar all trovärdighet, ESV
andreasg: Orange var tändtråd och svart fas (alltid på). Jag mätte fel då jag kontrollerade kablarna igår. Så elektrikern verkar ha gjort ett bra jobb och allt är nu inkopplat och klart:)
GK100: Eller en direkt ersättare för det befintliga tex från Nima. Bara att kombinera delarna man behöver. https://www.google.co.uk/url?sa=t&source=web&rct=j&url=http://www.nimaab.se/se/art/motorskyddsbrytare.php&ved=2ahUKEwjn6YitlbzZAhXKhrQKHfV3DHgQFjABegQIBRAB&usg=AOvVaw2Q3TYD5oeRg5Xzq5muONNX
tommib: Svårt att säga säkert utan att ha sett förutsättningarna, men troligen ja.
elmont: Det som behövs för att skarva en kabel kostar ca 3-400:- sedan behövs lite kabel, kanske 100-200:- per skarv. det tar max en timme att göra en skarv. Sedan ska det kopplas lite i dit skåp kanske en timme. sedan tillkommer det resor och restid. Nätägarens skåp och kabel ska du inte bry dig om för det sköter nätägaren, men dom ska kontaktas och samordna med den (behöriga
Uffe A: [citat] det finns många mätarskåp där brytaren är installerad som en huvudbrytare, dvs bryter strömmen till mätaren. Därför vill många nätägare bygga om dessa till kundbrytare (brytaren sitter efter mätaren. Vet att E.On erbjuder detta kostnadsfritt eftersom det sparas en massa tid på att skicka ut personal för att kolla om mätaren gått ner.
Oldfart: Tack för idéerna. Jag tror det lutar åt Bos koppling. Nu skall jag bara hitta lämpliga komponenter.
bosv: Tänkte bara lämna lite feedback. Det har ordnat sej nu. Trots stora svårigheter att få någon elektriker som över huvud taget ville komma och titta. Många hade den inställning som elmont framförde. [citat] Till slut fick jag en bra kontakt med en som kunde hjälpa mej.
TheGame: Tack för alla svar. Jag har nu vågat mig påpå att göra ett test och det fungerade utan problem.
calvin82: Det funkade fin-fint att dra igenom. Jag gjorde så att jag skalade ca 15cm på varje tåt, knipsade bort hälften av kardelerna, tvinnade ihop (ögla på mitten), tejpade och sen på med rejlt med smörja.
Slugge: FRS05, sant, här finns frekventa skribenter som håller världsklass, svaren blir säkert till 95% helt korrekta.
Slugge: [citat] Du kan använda hur du vill, bara det inte inkluderar PEN. 3 faser och jord funkar ju bra till mycket, symmetriska belastningar behöver ingen återledare.
etompau: Kanske bättre då att ha laddutrustningen på en plats utanför räckvidden för 2-åringen. Sett till antalet USB-laddare som finns i drift så är min uppfattning att de är tillförlitliga. Problemen ligger snarare i defekta laddkablar och kortslutning i energitäta batterier.
Christoffer SZ: Jag tror att det är deras "lättskalade" varianter de marknadsför under dessa Xtra, Plus osv.. Dvs. ej fyllda mellan ledarna.