F
Finns det alternativ till H07RN-F?

Har den med 6m2 2 ledare, dvs 2G6 till poolbelysningen och jag behöver en längre kabel men det verkar vara ett helvete att hitta en 2-ledare. Jag får tag i 4G4 (ytterdiameter 18mm) och 4G6 (ytterdiameter 20mm).

Kabelröret är helt vattenfyllt så kabeln ligger alltid i vatten. Amaturen är ursprungligen avsedd för 300W 12AC, därav den något fläskiga kabeln. Nu kör jag 28W LED vilket gör att jag just nu skulle klara mig med 1,5mm2 men nån skulle kunna slänga in 300W ljuskällor så jag vill ha det riktigt.

Så vad gör man? Finns det alternativ kabel?

- Jag hittar inte 2G6.
- 4G6 får jag inte igenom kabelröret.
- Eventuellt skulle jag kunna dra igenom 4G4 och koppla 2+2 som då ger mig 8mm2. Men det blir ju värsta fulkopplingen med gul/svart och blå ihoptvinnade i en kopplingsbox, inte snyggt.

Tja, nog inte så många alternativ. Spänn upp 4G kabeln och dela den så noga du kan på mitten.

F
M Munkfors skrev:
nog inte så många alternativ. Spänn upp 4G kabeln och dela den så noga du kan på mitten.
Öhhh? Vad menar du? Dela på mitten? Det var nog det dummaste idag faktiskt och då har jag ändå hört en hel del dumt redan faktiskt ;) nästan så att jag har lust att marker det som bäst svar direkt. Var det ett råd på riktigt eller nån form av skämt? Jag har garaget fullt av 6mm2 FK så att hitta koppar är inte problemet. det är dubbel isolering och en godkänd typ av kabel (skulle gissa på att ett vattenfyllt kabelrör klassar in som fast förläggning i mark?).

Nä det var ett skämt. Nåt ärligt bra svar hade jag inte. Kanske dra ur befintlig kabel och lägga en med tillräckligt många ledare?

Lägg en klenare kabel och sätt en säkring som skydd mot överbelastning.

• Gilla
Peter2400 och 1 till
  • Laddar…
För ditt ändamål kan du dra i RK6 och skapa kabel med tex flexrör 16 eller VP16 är du går utvändigt. Du kan ta smidigare klenare skyddslang sk robotslang med tillbehör om du vill lyxa till det.

H07RN-F 2x6 skall du söka på. Inte 2g6 (g:et betyder väl att det finns en gröngul jord i, vllket det inte är vad du söker)

Finns på massa ställen om du söker på rätt beteckning :)

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
F
GK100 GK100 skrev:
För ditt ändamål kan du dra i RK6 och skapa kabel med tex flexrör 16 eller VP16 är du går utvändigt. Du kan ta smidigare klenare skyddslang sk robotslang med tillbehör om du vill lyxa till det.
Det går väl ändå inte? Det är alltså själva kabeln från lampan. Kabelröret som är ingjutet och är en del i lampamaturens konstruktion är helt vattenfyllt och det är där i jag skall dra kablarna. Jag antar att jag behöver dubbel isolering?

F
B byggatefat skrev:
H07RN-F 2x6 skall du söka på. Inte 2g6 (g:et betyder väl att det finns en gröngul jord i, vllket det inte är vad du söker)

Finns på massa ställen om du söker på rätt beteckning :)
Just det, borde jag veta... Jag behöver den imorgon och bor i Göteborg. Hittar inget på vare sig Solar eller Ahlsell. Några tips?

F fsn skrev:
Det går väl ändå inte? Det är alltså själva kabeln från lampan. Kabelröret som är ingjutet och är en del i lampamaturens konstruktion är helt vattenfyllt och det är där i jag skall dra kablarna. Jag antar att jag behöver dubbel isolering?
Dubbelisolering behövs inte i armaturen?

F
norrbottenssnickaren norrbottenssnickaren skrev:
Dubbelisolering behövs inte i armaturen?
Amatur... det är en ingjuten plastbalja. Kablarna ansluts direkt i ljuskällan. Där man ansluter är det torrt sen går kabeln genom en IP-klassad förskruvning men förutom det så är allt liggande i vatten, även kabeln som är totalt ca 2,5 meter lång varav ca 1,8-2m ligger i vatten. Därav dubbelisolering.

En enkel isolering är fullständig i den mening att den "tål" precis samma miljöer och påverkan som manteln på en kabel. Dubbel isolering (=dubbla lager) krävs för skydd mot elchock vid spänningar över 50 V AC.

Givetvis tål en mantlad kabel dubbelt så mycket stryk som en enkelisolerade ledare, men det krävs alltså inte dubbel isolering för SELV-system som i detta fall.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.