Finns det alternativ till H07RN-F?
Har den med 6m2 2 ledare, dvs 2G6 till poolbelysningen och jag behöver en längre kabel men det verkar vara ett helvete att hitta en 2-ledare. Jag får tag i 4G4 (ytterdiameter 18mm) och 4G6 (ytterdiameter 20mm).
Kabelröret är helt vattenfyllt så kabeln ligger alltid i vatten. Amaturen är ursprungligen avsedd för 300W 12AC, därav den något fläskiga kabeln. Nu kör jag 28W LED vilket gör att jag just nu skulle klara mig med 1,5mm2 men nån skulle kunna slänga in 300W ljuskällor så jag vill ha det riktigt.
Så vad gör man? Finns det alternativ kabel?
- Jag hittar inte 2G6.
- 4G6 får jag inte igenom kabelröret.
- Eventuellt skulle jag kunna dra igenom 4G4 och koppla 2+2 som då ger mig 8mm2. Men det blir ju värsta fulkopplingen med gul/svart och blå ihoptvinnade i en kopplingsbox, inte snyggt.
Har den med 6m2 2 ledare, dvs 2G6 till poolbelysningen och jag behöver en längre kabel men det verkar vara ett helvete att hitta en 2-ledare. Jag får tag i 4G4 (ytterdiameter 18mm) och 4G6 (ytterdiameter 20mm).
Kabelröret är helt vattenfyllt så kabeln ligger alltid i vatten. Amaturen är ursprungligen avsedd för 300W 12AC, därav den något fläskiga kabeln. Nu kör jag 28W LED vilket gör att jag just nu skulle klara mig med 1,5mm2 men nån skulle kunna slänga in 300W ljuskällor så jag vill ha det riktigt.
Så vad gör man? Finns det alternativ kabel?
- Jag hittar inte 2G6.
- 4G6 får jag inte igenom kabelröret.
- Eventuellt skulle jag kunna dra igenom 4G4 och koppla 2+2 som då ger mig 8mm2. Men det blir ju värsta fulkopplingen med gul/svart och blå ihoptvinnade i en kopplingsbox, inte snyggt.
Öhhh? Vad menar du? Dela på mitten? Det var nog det dummaste idag faktiskt och då har jag ändå hört en hel del dumt redan faktisktM Munkfors skrev:
Medlem
· Västra Götaland
· 6 inlägg
H07RN-F 2x6 skall du söka på. Inte 2g6 (g:et betyder väl att det finns en gröngul jord i, vllket det inte är vad du söker)
Finns på massa ställen om du söker på rätt beteckning
Finns på massa ställen om du söker på rätt beteckning
Är det inte enklare att byta ut skyddstransformatorn och använda en klenare kabel?
https://www.poolmans.se/poolbelysning/206-skyddstransformator-120w12230v.html
Antar att den du har nu är på 300W, därav den grova kabeldimensionen.
https://www.poolmans.se/poolbelysning/206-skyddstransformator-120w12230v.html
Antar att den du har nu är på 300W, därav den grova kabeldimensionen.
Det går väl ändå inte? Det är alltså själva kabeln från lampan. Kabelröret som är ingjutet och är en del i lampamaturens konstruktion är helt vattenfyllt och det är där i jag skall dra kablarna. Jag antar att jag behöver dubbel isolering?GK100 skrev:
Just det, borde jag veta... Jag behöver den imorgon och bor i Göteborg. Hittar inget på vare sig Solar eller Ahlsell. Några tips?B byggatefat skrev:
Elektroniktokig
· 2 457 inlägg
Amatur... det är en ingjuten plastbalja. Kablarna ansluts direkt i ljuskällan. Där man ansluter är det torrt sen går kabeln genom en IP-klassad förskruvning men förutom det så är allt liggande i vatten, även kabeln som är totalt ca 2,5 meter lång varav ca 1,8-2m ligger i vatten. Därav dubbelisolering.norrbottenssnickaren skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 856 inlägg
En enkel isolering är fullständig i den mening att den "tål" precis samma miljöer och påverkan som manteln på en kabel. Dubbel isolering (=dubbla lager) krävs för skydd mot elchock vid spänningar över 50 V AC.
Givetvis tål en mantlad kabel dubbelt så mycket stryk som en enkelisolerade ledare, men det krävs alltså inte dubbel isolering för SELV-system som i detta fall.
Givetvis tål en mantlad kabel dubbelt så mycket stryk som en enkelisolerade ledare, men det krävs alltså inte dubbel isolering för SELV-system som i detta fall.