Funderar över kabeldragningen i ett uterum/inglasad altan. Ska bli lite belysning och några uttag. Vill ju planera det så det syns så lite som möjligt. Uttagen ska sitta i normal uttagshöjd, typ 20 cm ög. Lättast vore att dra kabeln längs med taket, men dels måste den då dras ner över väggen till uttag och dels går det inte att göra på alla ställen heller pga. fönster. Det finns ingen list längs med golvet att dra kabel på heller och att dra den en bit upp på väggen ser nog konstigt ut. Hur skulle ni planerat?
Medlem
· Blekinge
· 12 222 inlägg
Kanske under fönsterbrädan?
Välj rätt kabel och rätt klamring så kan det bli snyggt ändå. Det finns några trådar här om klamring, värt att titta på.
Välj rätt kabel och rätt klamring så kan det bli snyggt ändå. Det finns några trådar här om klamring, värt att titta på.
Utan fotlist är det svårt att få det snyggt. Jag hade nog gått i taket och satt uttagen så nära hörnen som möjligt. Då kan man klamma ner i hörnen.
Fast jag hade funderat på att sätta fotlister om det är möjligt.
Fast jag hade funderat på att sätta fotlister om det är möjligt.
Aa, en list hade inte varit dumt..
Så här ser det ut:
På andra bilden till höger kommer matningen som ska gå till en liten kapsling/central på remsan till höger om fönstren.
Till vänster på andra bilden kommer två slangar upp. Den ena går ut i trädgården till framtida belysning/fontän. Den skulle kommit upp i härnet längst till höger, men blev lite missförstånd. Den andra slangen kommer upp till vänster om altandörren, för vid båda ställena ska det bli uttag var tanken, men den slangen "förbi" altandörren känns lite onödig nu..
På väggen längst till höger (kortväggen) ska det sitta två armaturer och ett eller två uttag.
På själva husväggen ska vara ett uttag ungefär där slangarna kommer upp och ett bakom fusk-kaminen (där andra änden av ena slangen kommer upp, vilken ej syns på bild) och ett uttag antingen på väggen bakom fåtöljerna, alternativt längst till vänster om dragningen blir bättre då. Brytare till armaturerna ska sitta på väggremsan längst till höger, dvs till höger om fönstren.
Det ska också dras ut till ett ute-uttag till vänster om fönstren.
Så här ser det ut:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
På andra bilden till höger kommer matningen som ska gå till en liten kapsling/central på remsan till höger om fönstren.
Till vänster på andra bilden kommer två slangar upp. Den ena går ut i trädgården till framtida belysning/fontän. Den skulle kommit upp i härnet längst till höger, men blev lite missförstånd. Den andra slangen kommer upp till vänster om altandörren, för vid båda ställena ska det bli uttag var tanken, men den slangen "förbi" altandörren känns lite onödig nu..
På väggen längst till höger (kortväggen) ska det sitta två armaturer och ett eller två uttag.
På själva husväggen ska vara ett uttag ungefär där slangarna kommer upp och ett bakom fusk-kaminen (där andra änden av ena slangen kommer upp, vilken ej syns på bild) och ett uttag antingen på väggen bakom fåtöljerna, alternativt längst till vänster om dragningen blir bättre då. Brytare till armaturerna ska sitta på väggremsan längst till höger, dvs till höger om fönstren.
Det ska också dras ut till ett ute-uttag till vänster om fönstren.
Hmm... Skulle det vara ok att sätta en typ 40 mm bred kabelkanal längs väggen dikt an mot golv istället för en golvlist och dra kabel där i?
Hoho..? 
Elektroniktokig
· 2 457 inlägg
Det är helt ok. Kör du dessutom på en Schneider dmt kan du dra fk eller fq löst i listen.A acrophobic skrev:
Men en mjuk Installationskabel går också bra att dra i listen typ ekk eller dyligt.
Klicka här för att svara