Allt innanför elmätaren är ditt så du behöver inte blanda in nätägaren för detta, endast elektriker.

• Gilla
fixarx
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Allt innanför elmätaren är ditt så du behöver inte blanda in nätägaren för detta, endast elektriker.
Kanon! Nu har jag fått bra information av er och fick även svar på några frågor redan tidigare i trådens början.

Elektrikern godkänner att jag köper in material själv förutsatt att jag inte rådfrågar han en hel massa, därför fortsätter jag här..

Jag tänkte först använda EKKJ i rör men enligt er så är de bättre att använda N1xv men jag önskar extra skydd. Går det att kombinera med SRE-P och N1xv?

Jag ska lägga tomt reservrör (svagström/nätverk i framtiden) bredvid SRE-P. Går det bra med en vanlig räfflad gul standardrör eller kan jag lika gärna fortsätta använda SRE-P?

tommib
Det röret ska helst ha en annan färg än gul. Exakt vilken spelar inte jättestor roll. Orange är vanligt för tele, grönt för fiber.

Å andra sidan blir det inte farligt och gulrör är lättast att hitta...

tommib tommib skrev:
Det röret ska helst ha en annan färg än gul. Exakt vilken spelar inte jättestor roll. Orange är vanligt för tele, grönt för fiber.

Å andra sidan blir det inte farligt och gulrör är lättast att hitta...
Ingen av grossarna här har ngt annat än gula markrör... och det verkar inte dras ngt annat än gult heller på vårat nybyggda bostadsområde. Så det är nog väldigt vanligt att dra fiber osv i gula rör.

Finns andra färger på www.eldirekt.se
Kolla där, är av den uppfattningen att man ska använda rätt materiel.
Då blir det ingen risk för missförstånd någon gång i framtiden

• Gilla
elmont
  • Laddar…
Se också till att röret klarar UV-strålning. De gula slangar som finns i dagligvaruhandlen gör det troligen inte.

• Gilla
MagHam
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.