Här har du ett gäng:
https://www.elbutik.se/category.html/sakerhetsbrytare
Två andra från Jula:
https://www.jula.se/catalog/el-och-belysning/elinstallation/installationsmateriel/sakerhetsbrytare/
Köp till förskruvningar för att dra kabeln genom kåpan.
https://www.elbutik.se/category.html/sakerhetsbrytare
Två andra från Jula:
https://www.jula.se/catalog/el-och-belysning/elinstallation/installationsmateriel/sakerhetsbrytare/
Köp till förskruvningar för att dra kabeln genom kåpan.
Elektroniktokig
· 2 457 inlägg
http://www.biltema.se/sv/Bygg/El/Elektrikerverktyg/Vridstrombrytare-2000022477/
Denna borde fungera utmärkt. Kan vara fullkomligt överkurs men man kan montera dessa i serie en vid innedel och en vid utedel för att man ska kunna se brytaren under service.
Denna borde fungera utmärkt. Kan vara fullkomligt överkurs men man kan montera dessa i serie en vid innedel och en vid utedel för att man ska kunna se brytaren under service.
Biltemas brytare som norrbottenssnickaren rekomenderar fyller inte dom krav som ställs på en arbetsbrytare/säkerhetsbrytare.
det gör däremot den här http://www.biltema.se/sv/Bygg/El/Montering-pa-skena/Sakerhetsbrytare-2000021056/
det gör däremot den här http://www.biltema.se/sv/Bygg/El/Montering-pa-skena/Sakerhetsbrytare-2000021056/
Elektroniktokig
· 2 457 inlägg
Är det krav på säkerhetsbrytare till värmepumpar?E elmont skrev:
Edit: Arbetsmiljöverket verkar tycka det. Men två vridströmbrytare i serie borde vara ännu säkrare men jag ger mig.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 928 inlägg
Tror det beror på hur den kopplas in ..norrbottenssnickaren skrev:
Om den har stickpropp slipper man arbetsbrytare .... Fast inkoppling behöver arbetsbrytare, och då ska den vara låsbar ..
Elektroniktokig
· 2 457 inlägg
Man ska kunna låsa brytaren så ingen spänningsätter VP om man jobbar med den. Sitter det en stickpropp inne och man är ute och jobbar kan ju vem som helt släppa på spänningen.
Ps
Det är naturligtvis upp till var och en att avgöra om man ska använda hänglåset, man kan ju skotta tak utan livlina om man så önskar.
Ps
Det är naturligtvis upp till var och en att avgöra om man ska använda hänglåset, man kan ju skotta tak utan livlina om man så önskar.
Elektroniktokig
· 2 457 inlägg
Elektroniktokig
· 2 457 inlägg
Bara för kuls skull.
http://ateco.se/dorrautomatik/1192-vridstromstallare.html
Denna låsbara brytare. Är den godkänd eller är det ngt speciellt med en säkerhetsbrytare?
http://ateco.se/dorrautomatik/1192-vridstromstallare.html
Denna låsbara brytare. Är den godkänd eller är det ngt speciellt med en säkerhetsbrytare?
Ja säkerhetsbrytare är lite speciella, bla ska avståndet mellan blecken vara min 3 mm när den är buten, brytaren tvingar isär blecken, den ska vara låsbar i både till och frånslagen.
Och det heter inte brytare (eller strömställare) utan arbets eller säkerhetsbrytare.
Ps
Det finns många brytare som ser ut som en säkerhetsbrytare, men inte fyller kraven och då kallas dom strömbrytare/strömställare.
Och det heter inte brytare (eller strömställare) utan arbets eller säkerhetsbrytare.
Ps
Det finns många brytare som ser ut som en säkerhetsbrytare, men inte fyller kraven och då kallas dom strömbrytare/strömställare.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 928 inlägg
Eller som elektrikerna på industrin jag arbetade på senast, en karbinhake med en namnbricka på.... Ingen som tog bort en sån heller...E elmont skrev:Man ska kunna låsa brytaren så ingen spänningsätter VP om man jobbar med den. Sitter det en stickpropp inne och man är ute och jobbar kan ju vem som helt släppa på spänningen.
Ps
Det är naturligtvis upp till var och en att avgöra om man ska använda hänglåset, man kan ju skotta tak utan livlina om man så önskar.
