Hejsan!

Vi har förberett för installation av en luftvärmepump i sommarstugan. Vilken typ av strömbrytare eller är det en säkerhetsbrytare man skall satsa på? Rekommendera gärna..

Tacksam för all hjälp.
 
E elmont skrev:
Biltemas brytare som norrbottenssnickaren rekomenderar fyller inte dom krav som ställs på en arbetsbrytare/säkerhetsbrytare.
det gör däremot den här [länk]
Är det krav på säkerhetsbrytare till värmepumpar?

Edit: Arbetsmiljöverket verkar tycka det. Men två vridströmbrytare i serie borde vara ännu säkrare men jag ger mig.
 
Eller så blir två "dåliga" dubbelt så dåligt ;)
Och VP tillverkarna/importörerna tycker också det, för i monteringsanvisningarna brukar det stå att det ska vara en arbetsbrytare/säkerhetsbrytare.
 
  • Gilla
norrbottenssnickaren
  • Laddar…
norrbottenssnickaren norrbottenssnickaren skrev:
Är det krav på säkerhetsbrytare till värmepumpar?

Edit: Arbetsmiljöverket verkar tycka det. Men två vridströmbrytare i serie borde vara ännu säkrare men jag ger mig.
Tror det beror på hur den kopplas in ..
Om den har stickpropp slipper man arbetsbrytare .... Fast inkoppling behöver arbetsbrytare, och då ska den vara låsbar ..
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Tror det beror på hur den kopplas in ..
Om den har stickpropp slipper man arbetsbrytare .... Fast inkoppling behöver arbetsbrytare, och då ska den vara låsbar ..
Läste precis det. Undrar hur många servicemän som har med sig ett litet hänglås ut till kunderna :)
 
Man ska kunna låsa brytaren så ingen spänningsätter VP om man jobbar med den. Sitter det en stickpropp inne och man är ute och jobbar kan ju vem som helt släppa på spänningen.
Ps
Det är naturligtvis upp till var och en att avgöra om man ska använda hänglåset, man kan ju skotta tak utan livlina om man så önskar.
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
E elmont skrev:
Man ska kunna låsa brytaren så ingen spänningsätter VP om man jobbar med den. Sitter det en stickpropp inne och man är ute och jobbar kan ju vem som helt släppa på spänningen.
:)
 
Om man inte ska in i innerdelen och meka.
 
Ja säkerhetsbrytare är lite speciella, bla ska avståndet mellan blecken vara min 3 mm när den är buten, brytaren tvingar isär blecken, den ska vara låsbar i både till och frånslagen.
Och det heter inte brytare (eller strömställare) utan arbets eller säkerhetsbrytare.
Ps
Det finns många brytare som ser ut som en säkerhetsbrytare, men inte fyller kraven och då kallas dom strömbrytare/strömställare.
 
  • Gilla
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Man ska kunna låsa brytaren så ingen spänningsätter VP om man jobbar med den. Sitter det en stickpropp inne och man är ute och jobbar kan ju vem som helt släppa på spänningen.
Ps
Det är naturligtvis upp till var och en att avgöra om man ska använda hänglåset, man kan ju skotta tak utan livlina om man så önskar.
Eller som elektrikerna på industrin jag arbetade på senast, en karbinhake med en namnbricka på.... Ingen som tog bort en sån heller...
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Eller som elektrikerna på industrin jag arbetade på senast, en karbinhake med en namnbricka på.... Ingen som tog bort en sån heller...
Då vill det till att man inte är ovän med någon ;):rolleyes:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.