21 730 läst ·
17 svar
22k läst
17 svar
Strömbrytare till Luftvärmepump
En variant är att ni sätter ett vägguttag och har stickpropp till värmepumpen, dock kanske inte så bra om det är utomhus, vid bra väderskyddat läge kan det vara OK.B blavitt81 skrev:
Inomhus är det en utmärkt lösning om det funkar utseende och placeringsmässigt.
En liten fallgrop finns det dock, värmepumpen kräver väl alltid skyddsjord, är det ej skyddsjordade uttag i rummet blir denna lösning fel om man inte jordar alla uttagen.
Den andra lösningen är säkerhetsbrytare.
Och en säkerhetsbrytare har en massa krav, kolla elmont's inlägg #13.
Och många strömbrytare uppfyller inte alla relevanta krav, förutom ev låsbarhet så är viktiga elektriska krav kontaktavstånd vid öppen brytare samt tvångsbrytande kontakter.
Men sen får man hålla tungan lite rätt i mun här.
Säkerhetsbrytare är främst en pryl inom maskinsäkerhet och maskindirektivet.
Där kommer kraven på låsbarhet in, dvs en reparatör ska kunna arbeta säkert med en maskin med rörliga delar, samt kravet att säkerhetsbrytaren inte skall användas för start och stopp.
Rent elektriskt är en säkerhetsbrytare helt enkelt en frånskiljare, som har denna symbol

Men för det mesta är det dessutom en cirkel eller ett kryss också, för just denna symbol betyder att man inte får bryta eller sluta med last, vilket är ovanligt (typ finns inte alls) för brytare för bruk i hemmen.
Med cirkel är det tillåtet att manövrera med last, och med kryss klarar den att bryta överströmmar.
Kolla även denna tråd.
Men nu ska jag koka ner essensen här.
Jag anser att en luftvärmepump inte är en maskin av det slaget att den p.g.a rörliga delar eller ånga eller annan liknande orsak kan orsaka personskada att den berörs utav maskindirektivet.
Så därför krävs det endast en möjlighet att kunna bryta spänningen tillförlitligt vid ev service.
Dvs, det behövs ej någon säkerhetsbrytare utan en frånskiljare.
Och då de flesta automatsäkringar har frånskiljaregenskaper så duger den.
Detta är naturligtvis inte en bra lösning i offentlig miljö, då man som servicepersonal har dålig koll på vad för folk som springer omkring och kan komma på iden att slå på en säkring. Men för hemmabruk tycker jag det räcker.
Och man kan ju även skaffa en låsanordning för säkringen, typ:
https://www.seton-sakerhet.se/lassystem-automatsakringar.html
Eller denna modell som jag själv har några av, och kan använda vid behov
http://calvan.se/item/3519995
Och är det porslinssäkringar så finns det ju motsvarande saker, proppar man skruvar i och låser.
Men i en hemmamiljö tycker jag att man som regel kan arbeta tillräckligt säkert med avslagen säkring, men ett komplement med lås gör det naturligtvis ännu bättre.
Sen är det ju inte ovanligt att man hursomhelst måste göra en övergång mellan värmepumpen och den fasta installationen, så då åker man ju i vilket fall på att sätta ett uttag, en säkerhetsbrytare, eller som jag gör ibland, fuska med en sån här auqa stark strömställare utrustad med dragavlastningen (bara för att den är lite snyggare i en hemmiljö).

Och Dragavlastning
Panor82
Hobbyelektriker
· Östergötland
· 493 inlägg
Panor82
Hobbyelektriker
- Östergötland
- 493 inlägg
Rätta mig om jag har fel men en vanlig "stripes" (bunt band) går också bara man behöver ett "verktyg" (avbitare, nyckel) för att öppna. Det ska inte kunna göras utan verktyg tex bara med händerna. Karbinhake låter tveksamt iaf där jag jobbar. Där följer vi SSG standard .norrbottenssnickaren skrev:
Och så ville du ha tips på säkerhetsbrytare:
Själv använder jag i princip bara två olika:
Norwescos
https://www.elbutik.se/product.html/norwesco-sakerhetsbrytare-ip54-16a-25a?category_id=1907
De har ett otal olika, jag brukar mest köra med den billigaste ljusgråa som saknar indikering. Den har M20 anslutningar till förskruvning. Men det är alltså bra för inte allt för grov kabel och utomhus.
Inomhus så kanske en med inbyggd dragavlastning och membrannipplar är bättre.
Jag kan kolla upp e-nummer åt dig om du vill.
Annars brukar jag köra med CEWEs säkerhetsbrytare om jag har lite grövre kabel och behöver M25 genomföring, vit eller grå beroende på vad som passar bäst.
https://www.storel.se/sto/Produktka...lade/SÄKERH-BRYT-PLASTK-BAS-16-1-TP/p/3145283
Just det, säkringar som även agerar frånskiljare har alltså denna symbol på sig:
Den till vänster. Krysset betyder att den kan bryta överlast (självklart viktigt för en säkring
) och strecket under krysset betyder att den har frånskiljaregenskaper, denna egenskap vi är ute efter i detta fall.
Själv använder jag i princip bara två olika:
Norwescos
https://www.elbutik.se/product.html/norwesco-sakerhetsbrytare-ip54-16a-25a?category_id=1907
De har ett otal olika, jag brukar mest köra med den billigaste ljusgråa som saknar indikering. Den har M20 anslutningar till förskruvning. Men det är alltså bra för inte allt för grov kabel och utomhus.
Inomhus så kanske en med inbyggd dragavlastning och membrannipplar är bättre.
Jag kan kolla upp e-nummer åt dig om du vill.
Annars brukar jag köra med CEWEs säkerhetsbrytare om jag har lite grövre kabel och behöver M25 genomföring, vit eller grå beroende på vad som passar bäst.
https://www.storel.se/sto/Produktka...lade/SÄKERH-BRYT-PLASTK-BAS-16-1-TP/p/3145283
Just det, säkringar som även agerar frånskiljare har alltså denna symbol på sig:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Den till vänster. Krysset betyder att den kan bryta överlast (självklart viktigt för en säkring
Klicka här för att svara