El
Alfredo: [citat] Antar du menar 30-40 år innan man bör efterdra "anslutningsskruvarna" första gången. ;)
Leif i Skåne: Man kan undra lite över hur man löst det problemet med fastighet med gasspis, där brukar matningen in till huset bara vara någon kW 1-Fas / lägenhet.
Solrosen: [citat] Testat. Fläkten går tyvärr konstant. Har testat baklänges och det är inget fel på tidsstryrningen eller på drivdon/dimmer. Samma styr-L funkar inte både till drivdonet och fläkten. Dubbeltrapp för att separera låter bra
Arne999: Finns det någon bra pryl att mäta havsströmmarna med och som kommunicerar trådlöst till nån display ? Syftar nu på en strömmätning med strömtänger i bästa fall så den är enkel att koppla in. Finns la shuntmätare säkert men helst skulle ja vilja slippa att ha en elektriker på plats osv osv ... Vill Inte en pryl som sitter på mätaren och mäter effekt alltså, det har jag redan
Bo.Siltberg: Det är rätt uppfattat. Det är ett sätt att hantera biledaren. Det finns fler sätt som anses korrekt.
Rrrrr: Jag som är lite paranoid över att ha laddare inkopplad alltid har dessutom kopplat så att laddarna stängs av 1 timme efter sista detekterade rörelse i badrummet :geek:
Bo.Siltberg: [citat] Du behöver göra en mätning till, mellan skyddsjord och sann jord (jordspett eller något annat som har direkt kontakt med jord). Det kan lika gärna vara skyddsjorden som är borta som att vattenledningarna flyter mot jord. Sedan bör du bedöma ifall vattenledningssystem borde har god kontakt mot jord eller skyddsjord, t.ex via en VVB eller annat. Om det inte finns något fel där kan
DumFråga: Tack för svar Jag bytte några säkringar Men jag tror nästan att det varsjälva låsvredet som kanske inte var riktigt i läge för det är ju samma vred till ugnen Och då har ju spärren släppt när man. vrider till ugnsläge Hur som helst så funkar det nu igen
Johan456: [citat] Då är det ju två grupper, lägg inte dem på gemensam MCB. Sätt 1st 3-p till häll och 1st 1-p till ugn. Gå med 3-fas till spisen och använd två faser, t.ex. L1, L2, anslut då ugn till L3.
hempularen: Sitter den under tak, så är nog risken för isolationsfel där försumbar.
Bo.Siltberg: Fick du inte med någon bruksanvisning? Det gamla donet ser ut som en traditionell dimmer som stöd trappkoppling. Den har en växlande kontakt inombords som växlar terminalen ~ mellan pilarna. Var man i ditt fall kopplar fas och tändtråd spelar ingen roll då den inte använder någon nolla utan kopplas in på fasledningen. Ditt nya reglerdon verkar av terminalerna att döma kräva en nolla
SiggeEklund: Koppla in båda båda på L1 istället
Bo.Siltberg: Nej, man får inte blanda ihop olika grupper på något sätt, då måste det vara en o samma (flerfas)grupp. Men en trefasgrupp går bort i ditt fall då det är onödigt med en blandning av 400 V och 230 V på gruppen.
jansson3: Stort tack för svar, var något sådant jag misstänkte att jag behövde göra. Alternativ för enfas finns, sitter ett inkopplingsschema, med ett alternativ som den uppe till vänster på baksidan av spisen (har inte möjlighet att ta exakt bild just nu). [bild] Är tyvärr gammal lägenhet med enfas så alternativ med trefas är nog inte aktuellt
hsd: Det borde gå att montera ett vägguttag (avsäkrad) som en eliminator kan anslutas till, det borde finnas plats i skåpet
GK100: Var rädd om den lokale elektrikern, denne verkar ju relativt habil med kulon trots att inte originaldosan mäktades med. Lite extra färg så är det nära det perfekta. Hur går det med försökskanin i elhempuleriet?
JoelN: När du skriver skruvklammer hoppas jag att du inte menar tcs? Ifall det inte är i ett garage eller i en garderob. [bild] Är det inomhus är de enda klammerna som ser bra ut letti eller tkk. Finns även en variant av tkk med skruv, speedy.
nikasp: Skjutdörrarna kommer dock att gå kloss mot vägg, ska jacka ur golvsockel och taklist så ingen utvänding dragning är möjlig. Blir nog en senildosa och flexslang från uttaget på andra sidan vägg. [MEDIA=youtube]ictOTKW2xxs[/MEDIA]
Oldfart: En bekant beklagade sig i helgen över att nätägaren utan förvarning, utan dialog och utan medgivande monterat en extern antenn till elmätaren utanpå husets fasad. Antennen var placerade på en märklig plats och monterades utan vare sig estetiska hänsyn eller nämnvärd hantverksskicklighet. Sättet de borrat sig ut genom sidan av fasadmätarskåpet var exceptionellt dåligt utförd och
Mikael 81: [citat] Uppfattade det som att den saken var utredd - men annars absolut jo...
kisumisu: [citat] Uppar en riktig gammal tråd. Men har haft samma fel, som dessutom uppstod ofta när man ej var hemma. Mitt under pågående åskoväder osv. Dvs blev att man skyllde på annat. Sedan en vacker vårväder när stora mängder snö smälte och blev riktigt blött så gick jfb konstant! Då blev det felsök och märkte det var just utebelysning. Ännu mera felsök dvs koppla allt löst och
50procent: Det närmaste jag har kommit dessa golvuttag, (de som fotografen visade i sitt inlägg )är att jag har kopplat dem, de var redan monterade på golvet. Man hade reglar upp ett golv på det befintliga golvet och därefter skruvat fast dem i det befintliga golvet under. Var dock ett tag sen jag gjorde det, hur de fungerar idag vet jag inte. De är som ABB's metallkapslade uttag med skruvplint. Men
MagHam: Som jag brukar skriva... Det blir utanpåliggande utifrån dom förutsättningar som råder. Vill man elrenovera en gammal kåk på bästa sätt behövs mycket eftertanke och att arbetet görs i flera etapper. Kanske ska man flytta en mellanvägg eller öppna ett schakt/golv för någon helt annan åtgärd. Då är det kanske lämpligt att skapa nya vägar för VP rör o s v. Tyvärr låter sig
Johan456: [citat] Nej, som Bo skrev, använd samma L-skruv. Vill man koppla dimmern som en trapp tillsammans med en trappströmställare ansluts mellantrådarna på L-skruvarna och fas/tändtråd på plinten med en sinussymbol.
HusägarenTobbe: [citat] Okej. Ja jag säger inte att dina problem är icke existerande för absolut, kondensvatten blir det och du har en utedel som låter lite och kanske inte är världens vackraste. Jag såg enbart till den ekonomiska biten. Tyvärr är jag så yrkesskadad att jag tycker om värmepumparnas utdelar :geek:
Peter2400: [citat] Hade badat lite för länge och tänkte lite fel här. Det är väl 4 separata relän och borde gå bra att köra 4x10A, nollan behövs bara för att driva relät. Jag är sugen på att sätta en sådan här för att ha koll på 2st luftvärmepumpar, tvättmaskin och torktumlare.
lillePer: Hej Kan man ersätta en Philips master SON-T Pia plus 70w med någon som har typ 3000K?
cpalm: [citat] Det hade helt klart varit mitt primära alternativ, men tyvärr är det en massa rördragning ivägen. Befintligt stråk går i taket vilket även är logiskt då det bl.a. matar takbelysningen. [citat] Jo, det funkar säkert bra. Funderar bara på vilket sätt det är bättre än en montageprofil, som ju egentligen bara är en bredare variant av ett klamringsband? Känns ju inte så