18 746 läst ·
20 svar
19k läst
20 svar
projekterar elen i nybygge - Hur många uttag per rum? Vilken placering?
Medlem
· Västerbotten
· 3 275 inlägg
Tele kan du skippa, likadant tv uttag, om du har fiber vill säga, sätt in datauttag i varje rum, samt bakom tv, vi gjorde ett mediaskåp vid ELC där fibergrejorna sitter.
Samt att varje sovrum fick ett datauttag, ett måste när ungar kör tv-spel/dator, då hänger inte wi-fi med..
Samt att varje sovrum fick ett datauttag, ett måste när ungar kör tv-spel/dator, då hänger inte wi-fi med..
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Jag lät byggaren tillsammans med elektrikern sköta allt detta, och det gjorde de med bravur!
Och eluttag och strömbrytare är väl placerade enligt branschstandard.
Det enda jag ändrat på efteråt är att jag bytt ett par vägguttag, t.ex. där TV och stereo står, till denna sort:

Och eluttag och strömbrytare är väl placerade enligt branschstandard.
Det enda jag ändrat på efteråt är att jag bytt ett par vägguttag, t.ex. där TV och stereo står, till denna sort:

Allvetare
· Västra Götaland
· 12 301 inlägg
Vi tog bort att tele/coax och kör bara nätverk till allt. Har några tomrör ifall jag vill dra HDMI eller ljud
Medlem
· Västerbotten
· 3 275 inlägg
Samt bra att dra några tomrör från ELC ut genom plattan för framtiden, garage, Spabad, Attefallshus mm
Aha inte tvingande, då förstår jag. Så himla tokigt att husförsäljarna säljer ”svensk standard” om det egentligen inte säger något. Men då vet vi till nästa bygge Då ska vi banne mig specificera till ”uttagsnivå”. Men jag anade att det inte var riktigt def då vi fick lite olika svar från olika elektriker. Tack!E elmont skrev:
Klicka här för att svara