L
Lärospånet: [citat] Håller med dig. För min del vill jag ha allt utanpåliggande men där tillhör jag ju en liten minoritet. Inga korkade frågor - tvärtom! Jag har ju inte förklarat situationen särskilt noga. Strömbrytaren hör till uttaget till en taklampa, mycket riktigt. Där lampan ska sitta sticker det bara ner några strömförande antika kablar som man måste använda sockerbit på om man vill
20 svar · 3,6k läst
·
E
etompau: Schema har du ju på baksidan av dina brytare. Spänning från Sx ska gå genom brytaren och sedan in på önskad styringång.
5 svar · 6,4k läst
·
Fotografen
Fotografen: Jordade uttag ska ha jorden inkopplad. Ingen skulle få för sig att åka bil med ett säkerhetsbälte som inte sitter fast i bilen, eller hur? Sen vad gäller ansvar, ägaren är ansvarig för elanläggningen.
6 svar · 1,2k läst
E
elmont: Och när man gör bedömningen av området är det "den normala användningen" som ska styra bedömningen och inte "värsta fall". Men naturligtvis blir det inte "farligare" av att använda matr. med högre klass än miniminivån, bara lite dyrare.
16 svar · 8,9k läst
·
M
mugatu: [citat] Det har du rätt i
9 svar · 4,4k läst
·
M
Myckling: Så här gjorde elektrikern hos oss då vi bytte från en trefas tvättmaskin till tvättmaskin och en torktumlare enfas 230V. På uttagen är det märkt med "OBS Gemensam nolla" [bild]
6 svar · 6,0k läst
·
C
crazytok: Är inte det enda jag har åsikter kring gällande installationen kan jag meddela. Så egentligen är jag inte förvånad.... Men visst, självklart ska man ringa en elektriker så fort man behöver professionell hjälp med något. Så att det blir riktigt gjort menar jag... :rolleyes:
11 svar · 33,5k läst
·
blackarrow
blackarrow: På LAMP kopplar man de gröna tändtrådarna som går till lampan. På en av anslutningarna med pil ansluter man svart fasfedare. Spelar ingen roll vilken. Från gamla dimmerinkopplingen borde du ha en stump svart kabel över. Koppla ihop den med de 2 andra svarta i dosan så du får en obruten fas kopplad till uttaget. Isolera den lösa änden och prova uttaget. Ok? Bryt strömmen igen och
11 svar · 4,0k läst
·
T
Toddep: [citat] Det är en AP jag menar :) i min värld kallas det förstärkare eftersom det gör så nätverket blir bättre :) Vet faktsikt inte om det är ett krav men det tror jag inte. Jag får hoppas det inte blir problem med KA men det är nog lungt :) Ingen ska trampa där så länge till för om två veckor ligger det 55cm lösull på vinden sen är funktionen densamma.
38 svar · 10,4k läst
anders07
anders07: [citat] Ja, den är fast monterad. Stommen går inte att flytta på...
2 svar · 985 läst
berisen
berisen: [citat] Oj missade helt att det kommit fler svar här. Ja jag har mätt på dimmern och den har inget med det att göra tyvärr. Hade varit skönt om det var så :) Har som tur är fått bekräftat av han som byggde huset att det mycket riktigt har suttit en dubbelbrytare på den icke existerande väggen som styrde både utelampan och taklampan. Så nu återstår "bara" att hitta var dom här
29 svar · 3,5k läst
·
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Det finns heller inget standardmått på spottlådor utan varje modell ställer sina unika krav på minimiavstånd till omgivande ytor. LED ställer där mindre krav än halogen, men de flesta tillverkare brukar ha krav. Så kolla runt lite först på spottar som kan vara av intresse.
4 svar · 3,1k läst
H
hempularen: En placering över en garderob skulle jag nog säga, bör i första hans styras av åtkomlighet. Hur trångt är det där (när garderoben är på plats). Det skall gå att komma åt uttaget för att kontrollera anslutningarna, och för att byta ut det, utan att riva garderoben.
14 svar · 19,1k läst
N
Nixon90: Det finns två olika typer av glimmtändare, S10 heter dem om det är singel rör i en armatur. S2 om det är seriekopplat 2 rör. Sen finns det andra sorter också, exempelvis S10e som är en elektronisk modell.
1 svar · 6,9k läst
D
DavidNick: Tack för svar båda. Nästa steg: få upp skåpet. :-)
90 svar · 9,8k läst
·
C
Caponi: [citat] Detta va lättare att komma åt! Stort tack för hjälpen!
15 svar · 1,5k läst
U
Uffe A: Kollade senast i dag. Drog med vänlig mejsel och sedan med momentmejsel, visade 2,5 Nm
24 svar · 4,6k läst
D
Danne3: Tack då får det bli en sån(y)
4 svar · 1,1k läst
T
ToRy: [citat] Lappri! :rolleyes: Gammströmmar i sladdosan försvann ju som företeelse när CE-märkningen infördes. Å andra sidan borde fluxkondensatorn vara DE-märkt snarare än CE... :thinking:
18 svar · 3,1k läst
·
D
DavidNick: [citat] Tack för svar. Tolkar jag det rätt att det sitter en 6 A säkring i dimmer-enheten men tryck-funktionen går inte via den säkringen? Sen har jag insett att jag inte ens får ha eluttaget i skåpet, men den frågan tog jag i en annan tråd: https://www.byggahus.se/forum/threads/duschkabin-precis-bredvid-badrumsskap-med-uttag.331991/page-6#post-3192976
12 svar · 3,1k läst
perra i skogen
perra i skogen: Kollat huvudsäkringarna (3st) sitter i närheten av elmätaren. Om en sådan är trasig, kan du få ström bakvägen via någon annan 3-fas förbrukare och därför så visar dit enkla instrument att det finns ström i ledningarna.
1 svar · 1,6k läst
J
juhani a maki: [citat] Tack ska du ha misstänkte samma sak. [citat]
3 svar · 963 läst
Demmpa
Demmpa: Antagligen är det trådlös styrning, tex Ikea Trådfri.
12 svar · 2,5k läst
·
Bono_R
Bono_R: Ett litet tips "på vägen" Se om du eventuellt kan hitta en mutter i dina gömmor som passar skruven innan du börjar såga, isåfall kan du skruva på den och sedan såga bort den biten som du behöver ta bort "utanför muttern". Skruva sedan av muttern, då fungerar den som ett gängsnitt och "räddar" gängan på skruven. Men å andra sidan kanske det inte behövs om gängan i dosan är av
11 svar · 4,1k läst
·
L
Leif i Skåne: [citat] Ok @Bo.Siltberg jag ser att i den länken som finns där, och handlade om Eltako dimmer, nämns Plejd på slutet.:oops: Men länken är bra för att förstå olika teknik att dimma på.
16 svar · 2,1k läst
X
xLnT: [citat] En sådan: http://mobil.hager.se/elcentraler-och-normsystem/kapslingar-och-skaap/fw-skaap/tillbehoer-till-utanpaaliggande-fw/flaensadapter/fz431sn/8447.htm Och en sådan: https://www.ahlsell.se/10/el-1/apparatskap/26-flansar-profilskenor/kabelflansar/2631918/ Går nog inte att få blandade, men M20 borde funka precis till 3G1,5 (9mm) och 5G2,5 (12mm). Och en fläns med M32 för inkommande
2 svar · 1,2k läst
J
Jonas!: Tänkte ge en uppdatering efter besök av Anticimex och ventilationsfirma. Det fortsatte komma vatten i elcentralen. Panik! Vattnet kom mellan vp-rören. Skada: vatten i isolering. Ej takkonstruktionen eller väggar som tur var. Orsak: kondens i venthuv pga antagligen kondens genom stillastående frånluftsrör ( fläkten paj och jfb löser ut ) snö på tak/kring huv. Vattnet letade sig ut genom
13 svar · 5,7k läst
·
E
etompau: Alla uttag inom samma område ska antingen vara jordade eller ojordade. Kanske är det anledning till att man har monterat ojordade kåpor på uttagen. Uttaget ser ut att vara av fabrikat Elko. Är det en hyreslägenhet så har hyresvärde ansvar för att elinstallationerna är korrekta.
2 svar · 1,4k läst
·
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: [citat] Jag söker förgäves efter information om att du har kontrollerat lamputtaget, det kommer först i inlägget efter. Och lampan som du skulle kontrollera i #4 misslyckades du med på något sätt. Så ungefär precis alla tänkbara och osannolika felkällor var aktuella här.
19 svar · 2,8k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.