H
Hjulbent: [citat] Inte i röret :whistle:men på sidan om i trumman går bra , är utrymme i hörnen , försök få dit ett plaströr att dra kalblarna i Fyrkantig trumma, brukar finnas plats med även kottlingar på tvären som kan stoppa
3 svar · 994 läst
K
Kaptenmorgan: [citat] Att jag inte tänkte på det. Vet att fiberröret är öppet, möjligvis elen med. Där kan problemet helt klart ligga.
2 svar · 2,2k läst
·
5
50procent: [citat] [citat] De problemen som du tog upp om instrumenteringen är inget jag har varit med om, har för få år på nacken för det :p Utrustningen är väl som du säger antagligen mindre störningskänslig nu. FKAR används/finns fortfarande på sina få ställen där jag jobbar, bla som buskabel (S-bus) annars är det inte så mycket av dem, mest profibus och profinet. Analogt är det som du
22 svar · 3,0k läst
Fotografen
Fotografen: [citat] Såna här "hybridlösningar" verkar vara vanliga på 50-talet, man blandade gamla metoder med modernare material. Har själv en kåk från -57 med pvc-kablar, någon tidig modell av skruvade svarta klämmor av torixtyp och 6 A.
40 svar · 7,1k läst
GK100
GK100: [citat] Tror det finns några här på forumet som skaffat UNI-T enklare installationstestare. Om jag minns rätt bla @Mikael_L som säkert kan ge ett utlåtande om den.
9 svar · 5,3k läst
Nyfniken
Nyfniken: Clas Ohlson har medlemsrabatt i helgen!
6 svar · 2,0k läst
·
H
hempularen: I artikeln, så låter det ju lote som att om du tar hem en elfirma för att koppla in din nya spis, så skulle elfirman vara ansvarig för att se över allt i hela huset, annars är det deras ansvar när den hempulade inkopplingen av hembränningsapparaten i ditt lönnrum innanför garaget börjar brinna. Givetvis helt orimligt. Men här har de ju faktiskt gjort en ny matning till en del av
8 svar · 1,2k läst
L
Leif i Skåne: Va då drivdon?? Jag använder 230 V ledlist direkt på utgången på en Plejd, det funkar utan problem har haft det i 2 år nu, styr listen med astrouret. https://www.ljustema.se/230v-led-slinga/2882-string-led-strip-pro-230v-cri-90-10wm-1288200000000.html 230 Volt list är kap-bar i hela meter = 60 st dioderna men butiken vill själv limma fast sluthatt och startkontakt med en likriktare.
2 svar · 4,4k läst
Tomture61
Tomture61: [citat] Såg inte ditt svar på en gång :ok:
6 svar · 46,5k läst
L
linusab: Yes. Zwave har jag. Kan berätta att det funkar!
3 svar · 7,0k läst
·
P
Pumba: Kan bara meddela att det löste sig ganska enkelt. Vi skulle på att förlänga kablarna för att få till en snyggare kabeldragning, så gick ner i källaren och följde kabeln från hålet där den går in i väggen, och ca 50cm in i pannrummet så var kabeln avklippt. Någon effektvakt finns alltså inte om nu inte kabeln agerar antenn för nått trådlöst system. Troligen har man plockat
8 svar · 3,1k läst
A
Avemo: Ok. Jag tog bort stumparna och anslöt kabeln direkt i klämmorna i stället. Och nu även nolla.
23 svar · 13,3k läst
·
L
Lärospånet: Men den här proppskåpet bör bytas mot modern normcentral - eller ska man dra om linorna och koppla på JFB och därefter återmontera proppskåpet - alternativt skaffa ett lite större diazedskåp? (det håller ju för evigt medan plastskåpen inte gör det).
19 svar · 4,2k läst
·
blackarrow
blackarrow: Se upp med effekttålighet. En dimmer som klara 20-300W glödljus kanske bara klarar 2-30W LEDljus.
15 svar · 4,1k läst
·
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Då skyddsledaren är avbruten någonstans så har du alltså en potentialfri ledare som ligger tillsammans med fasledare och andra ledare i installationsrören. Emellan dessa ledare blir det en kapacitiv koppling som gör att det går att mäta upp en svag spänning med ett instrument med hög ingångsimpedans. Man får ofta samma symptom när man mäter mellan noll och tändtråd i en armatur
3 svar · 8,9k läst
D
Daniel 109: Det går inte att bevisa. Samtidigt är ju konsumtionen delvis till gagn för fastighetsägaren, eftersom den minskat annan uppvärmning. Det lämpligaste är nog att åtgärda installationen utan att bråka om vad som varit.
161 svar · 68,2k läst
·
J
jeric.cire: [citat] Tack för samtliga svar! Då har du besvarat allt jag undrade - och jag tänkte rätt från början :) TACK!! Uppskattar det enormt! Ha en fin kväll :)
2 svar · 2,4k läst
Mikael_L
Mikael_L: Hur har det gått? Behöver du lite tips var du letar, eller vet du redan?
24 svar · 4,2k läst
Demmpa
Demmpa: Schneiders dimmern klarar många typer av laster, en av Elkos motsvarande är ca dubbelt så dyr, https://www.elbutik.se/product.html/elko-rs-dimmer-314-gled Malmbergs ligger i samma prisklass som Schneiders, https://www.kjell.com/se/sortiment/el-verktyg/el-produkter/starkstrom/belysningstillbehor/dimmer/dimmer-led-1-200-w-vit-p67171 Här är en universal från Vadsbo, något billigare är
26 svar · 3,8k läst
·
E
elmont: Det är helt OK att gå ned ett steg på en anslutningskabel så 1,5mm2 duger gott.
1 svar · 1,4k läst
Peter2400
Peter2400: [citat] Det gör de, jag har sedan 1.5år tillbaka 7 st, dock ingen POW och alla har skött sig.
25 svar · 20,8k läst
M
Matten: [citat] Du får inte ta en nolla från ett annat uttag.
3 svar · 1,8k läst
tommib
tommib: Nja, jag vill att frånluften minskas och tilluften går upp till max för att kompensera för köksfläkten. En anledning är att oset inte ska spridas i huset, en annan är att det inte ska bli hysteriskt undertryck. Funktionen finns som sagt, den ska bara styras. Fönster, ja då behöver man en motor.... Frun gör liksom inte sånt där. Å andra sidan slår hon inte på fläkten heller ("den
3 svar · 1,4k läst
H
Husqvarna220Ac: Då gör den ju sitt jobb..(y)
14 svar · 4,7k läst
·
tommib
tommib: Ja. Porslinssäkringarna är huvudsäkringarna. Det finns ofta plats för en DIN-skena med normkomponenter men denna är mest för bekvämlighet, t.ex. att kunna sätta ett astrour och en säkring för utebelysning för att slippa gå in till elcentralen i huset och tillbaka igen. För små anläggningar kan man sätta alla säkringarna där (så är det gjort på vårt landställe, ser
5 svar · 5,8k läst
·
5
50procent: [citat] Bra! Och svaret har du fått långt tidigare inlägg om hur du ska göra.;):) Koppla in din pump via upsen så är det bra sen :)
42 svar · 3,2k läst
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Var läser du att strömställare i lantbruk kräver IP54? Aqua Stark är inte dålig och man kan ju försöka placera den på en plats där IP44 räcker.
2 svar · 934 läst
N
noone70: [citat] That’s the plan.
12 svar · 2,0k läst
L
Leif i Skåne: [citat] Det finns inga moderna spisar i dag som är 400 Volt !! :mad: Möjligen någon gammal med gjutjärnsplattor samt keramiska hällar. Är det en komplett spis så är den delad i en vänster och en högersida + ugnen som drivs av 230 Volt var för sig, därför märkningen L1 L2 L3 N med 230 Volt mellan varje Fas och Nollan. Betrakta spisen som 3 st 230 V förbrukare. Viss elektronik och
7 svar · 5,6k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.