6 685 läst ·
25 svar
7k läst
25 svar
golvvärme säkring 16 A istället för 13 A
Nej man drar inte 2,5 mm2 som standard i Sverige. I bostäder drar man 1,5 mm2 till allt utom spis/ugn och ev "värmepanna" ibland även till micro. Och orsaken är att man normalt klarar sig gott och väl med 10 A och tror man att det blir lite drar man en grupp till.
Moderator
· Stockholm
· 57 838 inlägg
Det finns inget samband mellan att ha 16A och/eller jordfelsbrytare. Den möjliga faran som kan uppstå om man i onödan säkrar med 16A, är att en apparat som det uppstår ett fel på kan brinna upp, i ett läge där en 10A säkring skulle ha löst ut. Sådana fel skyddar inte en jordfelsbrytare mot.
Nu är det ett väldigt osannolikt scenario att en apparat skulle få en kortslutning som drar precis lagom lite ström, så att en 10A säkring skulle ha löst ut, men inte en 16A säkring. Men vissa apparater har en begränsning i sin bruksanvisning att de skall kopplas in via max 10A. Det kan innebära att de inte är testade säkerhetsmässigt för andra storlekar på säkring.
Nu är det ett väldigt osannolikt scenario att en apparat skulle få en kortslutning som drar precis lagom lite ström, så att en 10A säkring skulle ha löst ut, men inte en 16A säkring. Men vissa apparater har en begränsning i sin bruksanvisning att de skall kopplas in via max 10A. Det kan innebära att de inte är testade säkerhetsmässigt för andra storlekar på säkring.
Jag har nyligen installerat 56m T2 röd, startströmmen är faktiskt 16,9A!, men den faller snabbt och planar ut runt 1,35A.H hanss0n skrev:Hej.
Elektrikern skulle koppla in golvvärme t2 röd 480 W och hade då satt in en säkring på 16 A det är 2,5 ledare hela vägen separat till golvvärme givaren.
När jag sedan läser intstruktionerna så står det att det räcker med 13 A för att driva givare.
Min fråga är nu om det är något som kan ta skada om man har högre säkring än vad det står på givaren?
Med hänsyn till jordfelsbrytare så räcker det att den sitter i proppskåpet?
/
Erik
Jag kör trots detta på 10A säkring då det är så kort stund med överlast, men din elektriker kanske har erfarenhet av säkringar som löst ut vid 10A säkring och garderar sig med 16.
Jag menar inte att det har något samband men om det i en vanlig installation utan JFB så kan man få enormt mycket ström i sig när säkringen är på 16A jämfört med 10A.Dowser4711 skrev:
I mitt hus är det draget med 2,5 kvadrat nästan överallt och det är byggt på 60talet men det är av-säkrat med allt från 6A-16A förutom inkommande som är 20A.
Nu byter jag ut kabel vartefter för att det är sån gammal "Blykabel tror jag det kallas" i alla synliga kablar alltså inte dom som är dragna i rör i konstruktionen.
Kabelns färger på den tiden är lite rolig dessutom Jorden är röd tex.
Jobbade ett tag på Cramo som mekaniker på olika byggmaskiner i början av 90talet och då kom det in pallvis med 1,5m ojordad kabel med schuko han handske som vi skulle montera på alla handmaskiner för att JFB skulle fungera.
10A kan vara precis lika dödligt eller brandfarligt som 16A, så det där låter som ett riktigt feltänk.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 519 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 519 inlägg
Säkringen säkrar av kabeln och inget annat.H hempularen skrev:Det finns inget samband mellan att ha 16A och/eller jordfelsbrytare. Den möjliga faran som kan uppstå om man i onödan säkrar med 16A, är att en apparat som det uppstår ett fel på kan brinna upp, i ett läge där en 10A säkring skulle ha löst ut. Sådana fel skyddar inte en jordfelsbrytare mot.
Problemet i det här fallet verkar vara att man säkrat 1.5mm2 med 16A vilket, beroende på IK3 och längd på gruppledning kan orsaka brand vid en direkt kortslutning.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 519 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 519 inlägg
Det är så långt ifrån korrekt det bara kan bli. Om vi pratar strömgenongång så spelar det ingen roll om det är säkrat 10 eller 5000AHenke203 skrev:
Du kommer inte komma upp i tillräckligt stor ström för att lösa ut en 10A säkring i vilket fall som helst. Kom ihåg att 0.03A är dödligt...
Årgångstrådar, inte fy kattskit!
Klicka här för att svara