Laddboxar för elbilar för hemmet kostar från 5000:- och uppåt. Normalt går de på 1 fas 16A, ibland 3 faser för de bilar som kan ladda från 3 faser.

Här är en laddbox som går på två faser, och drar 11A från varje fas och kan då leverera ca 5 kW.

http://pureelectric.se/laddbox/

Min fråga för er, hur ser den ut inuti? Är det en 5kW transformator, eller är det en AC-DC-AC omvandlare? Jag tycker lådan verkar för liten för bägge, och ingen forcerade kylning heller. Finns det något annat alternativ?
Enligt tillverkaren så har den en "intelligent 2-phase to „superphase” converter".

http://accelev.com/2017/09/06/hello-world/

Jag är lite undrande, men kan inte tillräckligt mycket om växelspänning för att avgöra vad som sitter i den här lådan. Några förslag?

Det är troligt att det är en AC-DC-AC omvandlare.

I och med att det kommit mycket bättre krafthalvledare på senare tid så är det inte orimligt att lådan är en 1/2/3-fas effektfaktorkorrigerare som gör t.ex. 600VDC som sedan hackas upp igen till vad nu bilen vill ha.

Med t.ex. kiselkrabid-halvledare kan man göra väldigt kompakta omformare med hög switchfrekvens och hög spänning.

I princip är det samma innehåll i moderna motorstyrningar (VFD). Om du är intresserad så hade NyTeknik/Elektroniktidningen en specialserie om batteriladdare och liknande med kiselkarbid. Jag ska se om jag kan hitta en länk.

Edit: Inte den länken jag tänke mig, men ungefär rätt i alla fall:

http://www.etn.se/index.php/kroenika/64079-kisel-ar-dott-tiden-ar-inne-for-kiselkarbid eller
http://www.etn.se/64078

Hm, jag blir lite misstänksam nu när jag tänker på det.

Det är tekniskt möjligt att bygga en kompakt omformare med t.ex. 5kW uteffekt och snygg sinus ut, men det känns rätt meningslöst eftersom det första i bilen nog är en liknande omformare/laddare.

Ev kanske det är en fulversion där man kopplat en PFC mellan två faser som hackar upp fas/fas spänningen och sedan styr sekundärsidans likriktade utspänning till att se ut som en sinus. (t.ex. 100kHz switchandet likriktas men kontrollspänningen (börvärdet) varieras så att en sinus kommer ut på lång sikt (20 ms).

Hursomhelt verkar det vettigt att det kommer boxar som påstås kunna styra sin "last" från nätet genom att mäta annan last i huset. Bäst vore ju om man gjorde det per fas, vilket skulle kunna vara fullt möjligt med en riktig PFC.

Om huset drog 10,2,14 A så skulle laddaren kunna ta 6,12,2A respektive och man håller sig fortfarande inom 16A huvudsäkringar. Bäst vore ju om det standardiserades en databuss som man enkelt kunde koppla mellan elmätare (som redan nu vet ström/fas med rätt hög sampelfrekvens) samt laddboxen eller värmepumpen.

Aha, det går att göra så effektiva grejer nu? Bilen vill förresten ha vanlig 230 AC, upp till 32A klarar många bilar. Sitter sedan en specialbatteriladdare i bilen, som gör om till 380-400V DC ungefär.

Jag kan mycket väl tänka mig att det är en fulversion av omvandlare, vet inte riktigt vilka krav laddarens bil har, men de skall ju klara allt från 100V till 250V 50/60Hz har jag förstått.

Intressanta länkar, du vet inga standardprodukter för 2 till 1 fas? Jag har letat, men hittar nte så mycket. Eller om du har mer info om fulversionen?

Den enda standardprodukt jag kommer på är en helt vanlig transformator 400V primärt och 230V på sekundärsidan. Finns åtskilliga storlekar har själv en 9kW för en specialapplikation. Nackdelen är att det är mycket koppar i den så det blir tungt. I dag hade det nog blivit en kraftelektroniklösning men de var inte uppfunna (försvarbar kostnad) när detta gjordes.

Lyfter en gammal tråd då jag letar laddbox. Denna som skriva om i första inlägget är den enda jag hittat som kan lasta flera faser till en 1-fas bil. MEN blir sjukt skeptisk då det ser ut som den använder högtalarkontakt (Neutrik Speakon) för utgående ström till bilen och en Powercon för inkommande ström. Powercon-kontakten är så vitt jag vet bara 1-fas och strömförande kontakt skall vara blå och i andra änden vit. Här är det tvärt om. Någon som vet om det är Speakon och Powercon den använder? Lär vara helt olagligt i så fall.

K Kempor skrev:
Lyfter en gammal tråd då jag letar laddbox. Denna som skriva om i första inlägget är den enda jag hittat som kan lasta flera faser till en 1-fas bil. MEN blir sjukt skeptisk då det ser ut som den använder högtalarkontakt (Neutrik Speakon) för utgående ström till bilen och en Powercon för inkommande ström. Powercon-kontakten är så vitt jag vet bara 1-fas och strömförande kontakt skall vara blå och i andra änden vit. Här är det tvärt om. Någon som vet om det är Speakon och Powercon den använder? Lär vara helt olagligt i så fall.

Nu är jag inte så insatt i laddare men både Speakon och Powercon kontakterna är vad jag kan minnas godkända för 250V/20A. Powercon kontakten tror jag bara finns i enfasutförande men kan ju vara kopplad L1-L2-PE och nyttja två faser. Men jag håller med om att färgvalet borde vara annat samt att man borde använda Powercon i bägge ändar.

Powercon såg jag nu finns även i 32A variant.

Powercon skall dessutom inte kopplas in med last. True-one kan det dock. Men inte tusan får man koppla 3-fas Cee till en enfas powercon?! Fel färg gör den ju dessutom livsfarlig om någon skulle koppla den ”rätt” dvs ut från ett vitt uttag.
Och Speakon är gjort för högtalare, inte 230V 32A till en elbil. Sjukt scetchy känns det som.
Eller är det någon annan kontakt som ser likadan ut som Speakon/Powercon?

Om man kollar på denna sidan så finns det en fråga om just kontakterna. Klistrar in stycket här:

WARNING: GEEKS QUESTION: Do you use 250V Powercon Neutrik connectors?

No. We buy connectors that look very similar, but they have 500V 20A certification. Color of connector does not mean the same as colors in Neutrik connectors, as producer is different. You are safe, our connectors have proper certifications.

Surprisingly not only one invented circle. Also not only one Neutrik uses circle-round connectors.

Yeah.

Det var ju skönt att höra. Neutrik lär väl ha ett och annat att säga om likheten mellan kontakterna...

Högst intressant box i så fall. Men priset är väl saftigt kan jag tycka. Någon som hittat en annan laddare med samma funktion?(ta ström från 2-faser)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.