bra tanke. men tror nog inte de är något fel med elen inn till huset eller något så. de är inte en sommarstuga normalt. bara jag som har köpt två villor som vi ska använda som sommarstugorMikael_L skrev:
Jag är ändå fundersam på ifall det verkligen finns en anledning till att ha en area större dimension på ledarna än vad tumreglerna säger.
Annars är det en nästan märklig slump att båda grupperna, med olika säkringar, har "säkrats ner" ett steg.
Det var en stuga ... kan det vara så att du har långt till närmaste transformator som transformerar ner till 400V?
Det känns som att vi har två frågor här. Den ena frågan är den om orsaken till att det är draget till synes onödigt grov kabel. Det skulle kunna vara så att det är en sommarstuga långt ut i elnätet där matningen är ovanligt klen. Då kan man hamna i situationen att det inte räcker med den vanliga dimensioneringen utan det krävs grövre kabel. Elmont är elektriker och jag tror honom när han säger att det är ovanligt. Det är en möjlighet. Men det är ingenting som påverkar hur du kan använda elen under renoveringen.
Den andra frågan är om det kan finnas andra fel som skulle kunna visa sig genom problem med att köra dina verktyg. Och svaret är att det kan vi inte utesluta utifrån vad du skrivit. Och det kan inte heller du utesluta med enkla mätningar med multimeter. Men om det fungerat bra hittills är det nog bara att fortsätta. Du kanske ändå skall ha dit en elektriker i ett senare skede.
Den andra frågan är om det kan finnas andra fel som skulle kunna visa sig genom problem med att köra dina verktyg. Och svaret är att det kan vi inte utesluta utifrån vad du skrivit. Och det kan inte heller du utesluta med enkla mätningar med multimeter. Men om det fungerat bra hittills är det nog bara att fortsätta. Du kanske ändå skall ha dit en elektriker i ett senare skede.
som sagt är de inte en sommarstuga normalt. bara för oss. De är mitt i ett villaområde med masa nya och gamla hus. Så de är dde nog inga fel påA Avemo skrev:Det känns som att vi har två frågor här. Den ena frågan är den om orsaken till att det är draget till synes onödigt grov kabel. Det skulle kunna vara så att det är en sommarstuga långt ut i elnätet där matningen är ovanligt klen. Då kan man hamna i situationen att det inte räcker med den vanliga dimensioneringen utan det krävs grövre kabel. Elmont är elektriker och jag tror honom när han säger att det är ovanligt. Det är en möjlighet. Men det är ingenting som påverkar hur du kan använda elen under renoveringen.
Den första frågan är om det kan finnas andra fel som skulle kunna visa sig genom problem med att köra dina verktyg. Och svaret är att det kan vi inte utesluta utifrån vad du skrivit. Och det kan inte heller du utesluta med enkla mätningar med multimeter. Men om det fungerat bra hittills är det nog bara att fortsätta. Du kanske ändå skall ha dit en elektriker i ett senare skede.
På luftvärmepumpen t.ex så va allt normalt. (samma på vvsb) 1.5mm2 på 10a (båda gick på samma pluss ljus i ena garaget) Så elet i sig är e nog inga fel på alls. Sen ser man även at han har ju själva bara plockat ner å satt dit några nya kablar som han har skruvit inn i proppskåpet
har testat värktyg osv, å allt fungerar ju självklart. Men va bara lite närvös för om allt blev rätt, så jag inte har köpt värktyg för 60 lax som brinner upp innom två månader för att elen är fel om du fattar
Riv ut rubbet och gör om, gör rätt. Verkar vara ett skatbo. Går inte att rädda utan börja om från början.sellgra skrev:
Har 7 proppskåp på olika platser i stugan (84kvm2 stuga), ingen kabel i hela huset har varit fästat på något sätt, bara satt dit en spik, böjd den för att ha något att hänga kabeln i osv,. Diskmaskin, tvättmaskin och hela vardagsrum på en och samma säkring (10a), flera kablar va dragit i golvet i duschen med faktiskt (ena uttaget va endast 80cm från duschen), ingen jord osv osv osv osv massa sjuka grejjer
Men tack så mycket![]()
ska ju inte rädda någotFotografen skrev:
Kan säga så här att allt blir så nytt att även värmepumpen som blev instalerat för typ 4 mnd sen o kostade 28 000 slängde jag bara.... köpte villan här endast för marken basicly, men får inte riva :/
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden