Det är svårt att jorda en porslinsarmatur !

• Gilla
Gusten_Gnuk
  • Laddar…
nisse123 nisse123 skrev:
Det är svårt att jorda en porslinsarmatur !
Ok, fair enough!

Men såg också att NEXA-dimmern (som min elektriker sa att jag skulle ha) som sitter innan lampan inte heller har någon jord anslutning. Är inte det lite konstigt? Ifall man skulle vilja ha någon annan typ av lampa?

http://www.nexa.se/vara-produkter/system-nexa/mottagare-dimmers/cmr-101

Tack för svar!

Bästa svaret

Det är porslin, skyddet består i att det inte är ledande.

• Gilla
Gusten_Gnuk
  • Laddar…
G Gusten_Gnuk skrev:
Ok, fair enough!

Men såg också att NEXA-dimmern (som min elektriker sa att jag skulle ha) som sitter innan lampan inte heller har någon jord anslutning. Är inte det lite konstigt? Ifall man skulle vilja ha någon annan typ av lampa?

[länk]

Tack för svar!
Samma sak här, svårt att jorda ett plasthölje.

• Gilla
Gusten_Gnuk
  • Laddar…
G Gusten_Gnuk skrev:
Yes, det är jag med på nu (Nisse123 påminde också om det). Men vad med Nexa-dimmern, borde inte den ha jord?
Det går ej att jorda plast, som är en isolator (=leder ej elektrisk ström).

• Gilla
Gusten_Gnuk
  • Laddar…
jag har aldrig installerat en nexadimmer men dimmern i sig är högtst troligt plasthölje och behöver inte jord. Är det en puck som ligger i en dosa nånstans? Då får jorden som går förbi en egen plint i dosan.

• Gilla
Müssli och 1 till
  • Laddar…
Tack för alla svar! Det är ju självklart när ni säger det.

Fotografen Fotografen skrev:
jag har aldrig installerat en nexadimmer men dimmern i sig är högtst troligt plasthölje och behöver inte jord. Är det en puck som ligger i en dosa nånstans? Då får jorden som går förbi en egen plint i dosan.
Ja, det är klart förstås. Behöver man jord kan den ju bara gå förbi. Precis, det är en puck som ligger i en dosa. Tack!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.