2 068 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
Diameter på ledare vs arean
Medlem
· Halland
· 50 inlägg
Jag kollar en gammal installation och vill kolla att utlösningsvillkoret är uppfyllt eftersom det är ganska svagt nät på orten.
När jag mäter diametern på den solida kopparen i parterna är den 3 mm på huvudledningen och 2 mm på gruppledningen. Räknat rakt av blir arean då 7 mm2 resp 3 mm2. Är det rimligen 6 resp 2,5 eller fanns det i mina ögon udda areor för många tiotals år sedan?
När jag mäter diametern på den solida kopparen i parterna är den 3 mm på huvudledningen och 2 mm på gruppledningen. Räknat rakt av blir arean då 7 mm2 resp 3 mm2. Är det rimligen 6 resp 2,5 eller fanns det i mina ögon udda areor för många tiotals år sedan?
Finns inga såna udda areor du pratar om som jag sett, däremot kan äldre koppar se lite grövre ut då det är mindre andel koppar eller liknande.L Lennart Degerblom skrev:Jag kollar en gammal installation och vill kolla att utlösningsvillkoret är uppfyllt eftersom det är ganska svagt nät på orten.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Märkliga mått, men en 2,5 mm2 är inte 2,5 mm2 utan ca 2,3 mm2.
Det är inte den fysiska mängden koppar som är intressant utan det är resistansen som är viktig.
Det är som med rör, inget på ett halvtumsrör är idag halvtum.
Det är inte den fysiska mängden koppar som är intressant utan det är resistansen som är viktig.
Det är som med rör, inget på ett halvtumsrör är idag halvtum.
Medlem
· Halland
· 50 inlägg
OK, det känns som att jag räknar på 6 resp 2,5 mm2. Då har jag i alla fall lite marginal!
Klicka här för att svara