El
Mikael_L: Äh, kör du med din LED-lampa. Det är i teorin godkänt och som det ska. Men visst kan rummet ifråga vara sånt idag att den isolerade miljön som det en gång i tiden hade inte längre är helt intakt, men då ska du isåfall byta alla vägguttag i rummet också, och dra fram jord överallt, så det vill man ofta inte ens tänka på. Det lär ju dessutom inte vara så att du har en hand på
Nötegårdsgubben: [citat] Och stå sen på en stol och vik tvätt! ;) Skämt åsido, jag gillar också höjda maskiner (även 30–40 cm gör mycket), men behöver man bänkytan skulle jag prioritera den.
Nikorasu: [citat] Brytaren sitter också på plats. Bygla på kontaktorn blir enklast. Tackar!
GK100: [citat] För min del ser jag det som att man får ta i rejält med fantasifulla närmast orealistiska fall och exempel för att nå detta. Och framförallt inte något som ska direkt kopplas till ev hempuleri eller att slå mot tänkt möjlighet att göra det tillgängligt i form av någon auktorisation etc. Finns inte mycket som inte ganska enkelt går att upptäcka i efterhand om man vill och
Kurtivan: Inget våld hjälpte :( Skruvade loss värmespiralen och det visade sig att dom där piggarna som skulle föra över kraften för att återställa överhettningsskyddet, dom gjorde inte riktigt sitt jobb. Fick peta på dom manuellt så hoppade den igång. Jävligt bra, för nu är det -18 och den behövs i bilen :)
Demmpa: Du får öppna bägge strömbrytarna och kolla hur det är kopplat där. Det skulle kunna vara följande men inte alls säkert: Blå nolla, svart fas, brun mellantråd, vit tändtråd, den kan vara kopplad enligt ”sparkoppling” (fas till bägge strömbrytarna) MEN detta är bara ett exempel på koppling, inget att lita på. Du måste som sagt öppna bägge strömbrytarna.
Bo.Siltberg: Det jag försöker säga är att TS måste tänka funktion istället för färg. Vi vet inte om befintlig tråd är en tändtråd eller fas, och vi vet inte om det nya skåpet vill ha en tändtråd eller fas, eller om det inte spelar någon roll. Vi vet inte om varken det gamla eller nya skåpet har en en strömbrytare. Vi vet inte hur TS skulle vilja ha det. Det man uppnår genom att koppla
ddaniel: [citat] Det lät otrevligt att få kondens där. I mitt fall tror jag dock inte det är kondensvatten, alla kablar, dosor och ändarna på VPrören har varit snustorra. Inga tecken på fukt alls. Jag kan inte komma åtvindsdelen ovanför taket för att se om rören ligger för ytligt men de rör som går i väggarna ut mot kattvinden går i väggen och isoleringen och inte fritt på den kalla
Johan456: Ja det är så man gör, någonstans måste man ju få ansluta sin skena. :-) sen om det kommer ett dolt rör från taket eller en utvändig kabel spelar mindre roll. Men du skrev att du skulle ha det som ett kopplingsutrymme, jag trodde därför att du ville mata vidare från samma anslutning.
Danii KD: Har nu dragit om så att strömbrytaren bryter tändtråd istället för nolla. Funkar som det ska med den gamla brytaren. Problemet med rörelsevakten är att den inte bryter utan att lampan är tänd hela tiden.oavsett vilket läge jag ställer den i.
jojo123: [citat] Det är nog rätt det du tänker , det är en form av äldre installation , då fanns det svart noll och vit/grå som fas , men det går inte att säga exakt vad som finns där utan att mäta mellan vit/grå och svart samt mot röd . Så som det ser ut där , är det nog en dosa till i det rummet för dom går vidare syns som , och kanske är kopplade i någon dosa med koppling till
tommib: Du kan koppla enligt 2N eller 3N, det spelar ingen roll. Hällen använder bara två av faserna ändå (de som du lägger på L1 och L2). Alternativet 3N finns mest där för att du ska ha en plint att parkera varje tråd på. Kolla så att du använder de två faserna som inte används av ugnen, annars riskerar du att bränna en huvudsäkring istället.
patrikd84: Tack för svaren! Tror jag kör vidare på Elko RS då när det byts uttag :)
Nicro: Köp en Gateway så kan du styra varje lampa separat via appen.
JLyck: I mitt fall har jag en undercentral där det är 16a. Så klarar mig med 10a i huvudcentralen. Dock funderar kag lite på ifall elektrikern ska/kan förbereda för en kommande köksrenovering redan nu?
JohanLun: [citat] Tack, jag sover relativt lugnt, men är ständigt nyfiken på hur saker funkar och många gånger verkar kunskapen på forumen vara betydligt större en den enskilda hantverkarens kunskap, vilket iofs inte är konstigt då det är så många aktiva hjärnor och kompetenser här... :) Ju mer kunskap man inhämtar, desto mer inser man att det finns mer eller mindre problem man både skapat
Micke i Hudik: [citat] Ja, där blev ju begreppet "yrkesmässigt" utrett! En person som utför något och får betalt för detta, den personen har utfört detta något yrkesmässigt. Ett företag eller en organisation som utför något och tar betalt för detta, det företaget eller organisationen har utfört detta något yrkesmässigt. Jo, när man formulerar det på detta sätt, då känns ju detta
HSP: I flerfamiljshus har oftast inte nätägaren något att göra med stigarna. Nätägaren har oftast leveranspunkt vid inkommande servisledning. Och huvudledningarna (stigarna) är oftast fastighetsägarens.
jojo123: Det är 4 reläer där , en för varje fart och hur det är kopplat med vred mot kortet går inte att se , samt vad kortet innehåller vet man inte , kanske det är olika spänningar ut från reläerna , så teoretiskt skulle det gå att koppla in fler hastigheter , problemet blir då hur separeras dom från varandra nu eller sen , dom kan nog inte ligga till samtidigt , en vanlig fläkt går
Bruk: [citat] Jag gjorde som du sa och hittade den slingan som kortslöt. Brände ytterligare en trafo men det var bara att åka till rusta och byta utan kvitto :). Det är tre års garanti på alla delar så de har nog satsat lite på "kvalitet" på denna serien. Tack alla för hjälpen.
mammuth: Bara för information så har nu hide-a-lite återkommit och de hänvisar till den generella tabellen på sin sida för sina drivdon. 0,5 mm² => 20 m 1,0 mm² => 40 m 1,5 mm² => 60 m Ser väldigt linjärt ut så man kan nog anta att 30 m gäller för 0,75mm². Tabellen återfinns i original på http://www.hidealite.se/LED-skola/5_-_Drift_av_LED/1202437.html
Johan456: [citat] Jag läste inte klart den tråden. Den blir sånt ältande på slutet :-)
Benjaminsyrsa: [citat] Ja det låter som en självklarhet att lära känna huset men tror inte att det fryser sönder rören då det är konstant mellan 10- 12 grader i källaren, tänker att eftersom källaren ligger ändå ca 170 cm under marknivå borde inte tjärlen gå så djupt.
pacman42: Nu syftade jag på när man använder arduino/raspbery/esp32, då är det vettigt att ha en optisk avskiljare till 230V. Och vill man ha höga strömmar så skall man definitivt ha en kontaktor.
patrikd84: [citat] Du tänker för kabeln på väggen? Ja det kommer :)