Hej,

Vi ska renovera vårt kök om några veckor och tänkte sköta rivniningen av existerande köket själva för att spara lite pengar. Jag var och kikade lite ikväll för att se hur allt ser ut och blir lite osäker när det kommer till spishällen.

Den verkar ha en ledning som kommer från golvet rakt in i hällen, ingen kontakt dvs. Jag tänker sålart slå av huvudsäkringen medan jag jobbar med detta och kopplar loss den, men min fråga är vad jag gör sen när jag fått ut hela köket. Då har jag en ledning som sticker upp ur golvet som är strömförande och jag har små barn som springer runt i huset.

Hur gör jag för att få detta säkert ?

Golvet? Låter inte så bra, lägg upp bild. Finns dosa eller i angränsande skåp?

Det där var den bästa bilden jag lyckades få till, hoppas det går att se vad jag menar.

Detta är en köksö så det finns inga angränsande skåp. Jag följde den där vita kabeln från golvet ända upp till spishällen. Det finns ingen dosa på vägen, så om det finns en så ligger den under golvet

• Vy under en köksö med en synlig vit kabel som leder uppåt och inga angränsande skåp eller dosor synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Borde väl vara en separat säkring till hällen?

Det är det säkert, har inte kollat 'n. Tycker ändå det känns lite läskigt att bara låta kabeln ligga fritt på golvet utifall någon skulle slå på säkringen av misstag

Hej. Köp en vit utanpåliggande dosa. Isolera kablarna med sockerbitar eller liknande. Sen slår du av propparna till hällen. Det är 3 stycken. Gör du detta är du helt säker. Lycka till

Du ska mäta att det är spänningslöst i ledarna innan du vidrör dem. Lita absolut inte på huvudbrytaren om du har en gammal propp-central (diazed).

Sen behålller du säkringarna avslagna/urskruvade (är det gammalt proppskåp skruvar du tillbaka huvarna utan säkringar i) och sätt en kopplingsdosa som @Emos skrev.

För moderna automatsäkringar finns det "lås" att sätta på säkringarna så att ingen av misstag slår till dom.

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.