Tja!

Jag har läst mycket rundt om elen, kablar å allt möjligt hit och dit. Å de är en fråga jag aldrig hittar svar på.
Ena sommarstugan min va de lagt el utav en som inte har särskilt koll på något alls.
Å jag har ju rivit ner nästan allt nu. Men på övervåningen så har han lagt två faser. Ena är en 10a som endast går på två uttag. Inte nog med de, så är detta på en 2.5mm2 kabel?!?

Den andra fasen är en 6a med 1.5mm2 med 7 uttag i ett och samma rum (rum på 9 kvm2 faktiskt)

Nu är de ju rätt korkat med två faser på endast detta givetvis. Så de är inte frågan.. Frågan är mera varför använder man sig utav så tjock kabel??
på 10a räcker ju 1.5mm2 mer en nog...

Är de några nackdelar med för tjock kabel? Kan ni berätta lite djupare om detta till en som "är för dum för att fatta" :P Anledningen till att jag undrar, är lite för att jag behöver elen där uppe än så länge när jag ska igång med att kapa, borra osv osv.. Så undrar därför om man förlorar mycket el /motstånd osv med för tjock kabel, så mina värktyg får problem eller något..

Tack så mycket!

Bästa svaret

Det du beskriver låter inte som att det är något fel. Det är aldrig fel att ha för grov kabel. Tumregelsmässigt är det 1,5 mm² till 10 A men det kan finnas speciella omständigheter när det inte räcker. Eftersom du har hittat 1,5 mm² avsäkrat med 6 A och 2,5 mm² avsäkrat med 10 A är det inte omöjligt att det är någon som faktiskt har koll som gjort det och insåg att de normala tumreglerna inte var tillämpliga. Vad är det du skall göra sedan? Om frågan bara gäller ifall du kan använda dina handverktyg trots att kabeln är grövre än väntat så är svaret tveklöst ja. Vill du ha synpunkter på om det finns fel i din anläggning underlättar det om du postar ett par bilder.

Och använder man "tjocka" kablar eller 6 A säkring, har man troligen inte full koll utan tar i "för säkerhets skull" eller tar nått man "kommit över". Nackdelen med grova ledningar är dels kostnaden sedan hanterbarheten. Det är betydligt besvärligare med 2,5mm2 än med 1,5mm2 men det är inte svårt.
Det är mycket ovanligt att man måste säkra 1,5mm2 med 6 A i "bostadshus" då längden på kablarna inte brakar bli så långa.

E elmont skrev:
Och använder man "tjocka" kablar eller 6 A säkring, har man troligen inte full koll utan tar i "för säkerhets skull" eller tar nått man "kommit över".
Det är kanske en ännu troligare förklaring. Men du är väl med på att TS inte kommer att få problem med sina verktyg därför att kabeln är onödigt grov?

tack för era svar :) Är nog tydligt att han inte har någon koll, men "tatt i för att va säker" som elmont skriver. Möjligen tagit "de man har" eller något. (en drogmissbrukare som har satt upp allt här själva när han hade "växthus" :P
Har 7 proppskåp på olika platser i stugan (84kvm2 stuga), ingen kabel i hela huset har varit fästat på något sätt, bara satt dit en spik, böjd den för att ha något att hänga kabeln i osv,. Diskmaskin, tvättmaskin och hela vardagsrum på en och samma säkring (10a), flera kablar va dragit i golvet i duschen med faktiskt (ena uttaget va endast 80cm från duschen), ingen jord osv osv osv osv massa sjuka grejjer

Men tack så mycket :)

Med de förutsättningarna kanske man inte skall förutsätta att inget fel finns som kan ställa till problem för dina elverktyg. Men för tjock kabel kommer i alla fall inte att ställa till problem.

• Gilla
elmont
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Med de förutsättningarna kanske man inte skall förutsätta att inget fel finns som kan ställa till problem för dina elverktyg. Men för tjock kabel kommer i alla fall inte att ställa till problem.
kabeln går rakt från säkringsskåpet, till två uttag jag behöver. allt annat i huset är borta ;)

jag har sånn som mäter alla möjliga grejjer, men ingen aning hur den fungerar :P kan ju testa den, å ta kort så ser ni om de ser rätt ut ? är de bara att köra inn en "spik" i varje hål på uttaget å sen ställa den på 10a eller något? så får man upp någon typ av siffra :P (damn känner mig dum och lite mandig nu :P )

Du skall absolut inte ställa in den på 10+A eller något. Då kan den explodera.

Det är ingen större vits att du mäter om du inte vet vad du vill undersöka med mätningen. Instrumentet du har är troligen en multimeter. Den kan mäta spänning, den kan mäta ström, och den kan mäta resistans/motstånd.

Men du måste skaffa dig lite grundläggande kunskaper om el, annars kan du inte mäta något vettigt på ett säkert sätt.

sellgra sellgra skrev:
jag har sånn som mäter alla möjliga grejjer, men ingen aning hur den fungerar :p kan ju testa den, å ta kort så ser ni om de ser rätt ut ? är de bara att köra inn en "spik" i varje hål på uttaget å sen ställa den på 10a eller något? så får man upp någon typ av siffra :p (damn känner mig dum och lite mandig nu :p )
Så kan man göra. Men det är inte att rekommendera. Sätt två spikar i vägguttaget och mät med multimetern inställd på 10A. Om de då smäller högt och blixtrar så vet du att det fanns ström i uttaget. Men troligen gör det inte längre det. Det går att sätta tungan mellan spikarna också för att se om det finns ström i uttaget. Men det är en ännu sämre idé.

Jag hoppas att du ursäktar tramset. Om du har en idé vad du vill mäta så kan du nog få beskrivet hur du skall göra. Men prova inte på måfå att stoppa in multimeterns probar i ett vägguttag.

Mikael_L
Jag är ändå fundersam på ifall det verkligen finns en anledning till att ha en area större dimension på ledarna än vad tumreglerna säger.
Annars är det en nästan märklig slump att båda grupperna, med olika säkringar, har "säkrats ner" ett steg.

Det var en stuga ... kan det vara så att du har långt till närmaste transformator som transformerar ner till 400V?

A Avemo skrev:
Så kan man göra. Men det är inte att rekommendera. Sätt två spikar i vägguttaget och mät med multimetern inställd på 10A. Om de då smäller högt och blixtrar så vet du att det fanns ström i uttaget. Men troligen gör det inte längre det. Det går att sätta tungan mellan spikarna också för att se om det finns ström i uttaget. Men det är en ännu sämre idé.
haha jag menade inte spik, men dom två sladdarna som följer med multimätarn ser ju ut som spik :P står ju bara en jävla massa olika tal jag inte har någon aning om vad betyder, så trodde 10a va rätt då de va enda jag kände igen ;P

Vad är det du vill mäta egentligen?

A Avemo skrev:
Jag hoppas att du ursäktar tramset. Om du har en idé vad du vill mäta så kan du nog få beskrivet hur du skall göra. Men prova inte på måfå att stoppa in multimeterns probar i ett vägguttag.
jag vill bara veta om elen är "rätt" så inte allt förstörs när jag använder värktyg i de (eller om jag kommer dö självklart, men de tror jag nog inte) . jag har användt alla uttag till div lampor och en fläkt å de går ju bra. men ska ju inn med kompressor, klinga, bordsåg osv osv som alla drar på rätt bra när dom drar igång.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.