En kompis håller på med en fastighet där den gamla är riven och det ska byggas nytt. Han behöver byggström och tänkte bara sätta en handske på inkommande kabel och bygla neutral och jord och koppla in i byggcentralenDet känns inte som en superlösning direkt...
Jag klurade på om man skulle kunna ta en kapsling stoppa i en jfb och en trepolig säkring. Sätta upp alltihop på en stolpe tillsammans med en europahandske.

Eller är jag nojig, räcker det att spika fast byggcentralen?

Inkommande kabel... Är det med en elmätare? Du måste ju ha någon form av mätarskåp. Där har man också en lämplig inkoppling av diverse saker.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Bra fråga. Har inte tänkt på att fråga om det.

tommib
PEN får aldrig brytas så det funkar inte att förmedla det via en handske. Enklaste lösningen är som sagt att göra fördelningen i mätarskåpet. En JFB är obligatorisk för 16 (och jag tror 32) A handskar. Näst bäst blir en liten kapsling bär fördelningen görs. Den kan monteras på en stolpe med en handske direkt under. Helst på barnsäker höjd.

• Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Fast om de gör byglingen i handsken, så bryts ju aldrig PEN. Därmed inte sagt att jag tycker det vore lämpligt.

Mätarskåpet var lite väl långt bort för att det ska bli praktiskt.

Han vill dessutom igång under helgen så alternativen är bygling i handsken eller en liten kapsling med jfb från biltema/jula eller liknande.

Liten kapsling låter väl bättre då. Och då bör den nog innehålla både en jordfelsbrytare och 16A säkringar, om vi antar att huvudsäkringarna vid mätaren är på mer än 16A. Någon kan ju få för sig att koppla in något direkt på uttaget från kapslingen, så det räcker inte att du har en jordfelsbrytare i byggcentralen.

Jag tänkte en jfb och en 16A dvärgbrytare. Fastskruvat på en formplywood

Vilket fabrikat är minst dåligt av de vanligt förekommande butikerna? Någon som vet?

tommib
Var i landet finns ni? Hornbach har Hager på hyllan. Classe säljer ABB som är ok också.

Fast den bör väl helst ha något liiitet tak över sig också?

Karlstadish. Hornbach finns tyvärr inte men Clas i sjön har vi.

Tänkte göra ett litet tak i plyfa.

Och kanske någon gardin av bygglast eller liknande? Ibland regnar det ju horisontellt.

Går det inte att montera en handske på elmätarskåpet med tillhörande jfb och säkringar och sen dra en trefas skarvkabel dit ni vill ha el?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.