Jag köpte ett antal led spottar för något år sen som jag byte drivdon till dimbara (inbyggd dimmer) på så har ett gäng konstantström don liggande.
Jag behöver nu drivdon till ledlister som egentligen är 12volt.
Man vill ju inte köpa saker i onödan så jag funderar på om jag trots allt kan använda de don som jag har liggande.
Donen är på 350mA
Jag ska ha några list som är 3 meter och några som är 4 meter så bara ett par watt så ingen stor belastning.
När jag kopplar på 3 meter så får jag knappa 11 volt
ska prova med 4 meter men det lär bli mellan 10-11 volt.
Är det några problem med att använda dessa don på detta sätt?
alu list är så dyra så jag har fräst ur mdf, de skall ligga ovanpå garderober och lysa upp i taket så de kommer inte att synas..
vad tror ni?
Jag behöver nu drivdon till ledlister som egentligen är 12volt.
Man vill ju inte köpa saker i onödan så jag funderar på om jag trots allt kan använda de don som jag har liggande.
Donen är på 350mA
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag ska ha några list som är 3 meter och några som är 4 meter så bara ett par watt så ingen stor belastning.
Logga in
Skapa konto
När jag kopplar på 3 meter så får jag knappa 11 volt
Logga in
Skapa konto
ska prova med 4 meter men det lär bli mellan 10-11 volt.
Är det några problem med att använda dessa don på detta sätt?
Logga in
Skapa konto
alu list är så dyra så jag har fräst ur mdf, de skall ligga ovanpå garderober och lysa upp i taket så de kommer inte att synas..
vad tror ni?
Det finns en poäng med att listen är i alu istället för mdf. För kylningens skull. Sätter mycket lister själv, och den enda gången vi tagit upp med vår leverantör om att skippa profilen så gjorde han det mycket tydligt att livslängden förkortas avsevärt och garantin är bara att glömma. Att den är dyr är inte sant, då du kan få 2m för 64kr, inklusive den opala fronten vilket gör nytta för ljuset.
För att se om drivdonet funkar med listen, kolla specifikationen på din led list, men antagligen ska det funka.
För att se om drivdonet funkar med listen, kolla specifikationen på din led list, men antagligen ska det funka.
Jo jag är medveten om kyleffekten av aluminium men det är låg effekt lister som inte blir speciellt varma. De jag ska ha nedåtriktade kommer sitta i aluminium.M Matten skrev:Det finns en poäng med att listen är i alu istället för mdf. För kylningens skull. Sätter mycket lister själv, och den enda gången vi tagit upp med vår leverantör om att skippa profilen så gjorde han det mycket tydligt att livslängden förkortas avsevärt och garantin är bara att glömma. Att den är dyr är inte sant, då du kan få 2m för 64kr, inklusive den opala fronten vilket gör nytta för ljuset.
Vet du var man kan köpa aluminiumlisten för 64kr för 2 meter?
https://www.xcen.se/led-tejp/aluminium-lister-led/aluprofil-uprofil-lag har ett par billiga. Priset är ex det opala locket dock.
https://www.ledgrossisten.se/sv/led-lister-c-4/aluminiumprofil-till-ledlist-p-156 ligger på 80 spänn metern. Flera andra butiker ligger på 100-150kr listen. Roligt nog har vi precis avslutat ett jobb där vi inte varit inblandade i leverans av armaturer. De som levererade grejerna tog 800kr metern, samt 400kr för det opala plastlocket, så jag har spenderat någon kväll i ren nyfikenhet med att hitta exakt samma modell, och även sett en hel del lister. Går man direkt till kina så får du den för 8kr metern, och deras ultra special list för 30kr metern.
Någonstans tror jag att du vinner på att sätta en alu list i längden, i alla fall om du tagit ut en led list som inte är den billigaste.
https://www.ledgrossisten.se/sv/led-lister-c-4/aluminiumprofil-till-ledlist-p-156 ligger på 80 spänn metern. Flera andra butiker ligger på 100-150kr listen. Roligt nog har vi precis avslutat ett jobb där vi inte varit inblandade i leverans av armaturer. De som levererade grejerna tog 800kr metern, samt 400kr för det opala plastlocket, så jag har spenderat någon kväll i ren nyfikenhet med att hitta exakt samma modell, och även sett en hel del lister. Går man direkt till kina så får du den för 8kr metern, och deras ultra special list för 30kr metern.
Någonstans tror jag att du vinner på att sätta en alu list i längden, i alla fall om du tagit ut en led list som inte är den billigaste.
Klart du kan köra med de drivdonen även om de är onödigt dyra för ändamålet.
Att använda dessa lister är lite som att använda gamla glödlampor då de förbrukar mer(även om de inte är i närheten mot gamla glödljus).
Själv är jag lite "allergisk" mot dessa även om jag har ett gäng i källaren som drivs av ett gammalt pc-aggregat ;-)
Att använda dessa lister är lite som att använda gamla glödlampor då de förbrukar mer(även om de inte är i närheten mot gamla glödljus).
Själv är jag lite "allergisk" mot dessa även om jag har ett gäng i källaren som drivs av ett gammalt pc-aggregat ;-)
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 879 inlägg
Drivdonet kommer att försöka driva 350 mA genom LED-listen och kommer att försöka höja spänningen upp till ca 21 V för att uppnå denna ström. Så du ska egentligen driva en LED-list med konstant spänning på 12 V DC och mäta strömmen. Då vet du vilken ström du ska uppnå för en LED-list. Om den t.ex är 175 mA så kan två LED-lister anslutas till detta drivdon som strömmen 350 mA kan fördela sig mellan, och spänningen ska då lägga sig på 12 V. Att du mäter 11 V kan betyda att du hamnat rätt, men även att drivdonet är överbelastat, så mät strömmen om du har möjlighet. Drivdonet ska inte lägga sig på rygg pga överbelastning, och det ska finnas en hel del marginal i hur man kan driva en LED-list så om det lyser normalt ska det nog fungera.
Tack, det var billigare än jag hittat, inte 64/meter men åtminstone 80/meter(vi vanliga dödliga pratar oftast pris ink moms, eller om det var locket som kostade 14??) lite dyr frakt kanske 124:- men ändå ok..M Matten skrev:
Klicka här för att svara