8 667 läst ·
10 svar
9k läst
10 svar
Livslängd på elinstallation
Blev häromdagen indragen i en diskussion om förväntad livslängd på elinstallationer, i detta fall i flerfamiljshus.
Det hävdades att livslängden på elkablar i väggarna/elcentral/uttag räknas till 40 år.
I mina öron är detta en alltför kort tid för en installation som här är gjord ´92.
Att uttag/brytare slits och går sönder det köper jag, har själv sett exempel på hur brytare och plastkapslingar till normalcentral gulnar och börja torka och sprickas i plasten efter ca 25 år, men att börja renovera elledningarna i väggarna efter 40 år känns som överdrivet och bortkastat arbete.
Har själv Eljo Trend-brytare och uttag sedan ´92 och de ser fortsatt ut som nya.
En snabb googling indikerar att 40 år verkar vara livslängden som anges för en elinstallation.
Vad säger expertisen om detta?
Det hävdades att livslängden på elkablar i väggarna/elcentral/uttag räknas till 40 år.
I mina öron är detta en alltför kort tid för en installation som här är gjord ´92.
Att uttag/brytare slits och går sönder det köper jag, har själv sett exempel på hur brytare och plastkapslingar till normalcentral gulnar och börja torka och sprickas i plasten efter ca 25 år, men att börja renovera elledningarna i väggarna efter 40 år känns som överdrivet och bortkastat arbete.
Har själv Eljo Trend-brytare och uttag sedan ´92 och de ser fortsatt ut som nya.
En snabb googling indikerar att 40 år verkar vara livslängden som anges för en elinstallation.
Har renoverat flertalet 70 tals hus genom åren och de flesta elledningar ser ut som nya när man byter strömbrytare och uttag. Det där med 40 år är väl de gamla ledningarna som är så porös, att de smulas sönder bara man tar i det.E etompau skrev:Blev häromdagen indragen i en diskussion om förväntad livslängd på elinstallationer, i detta fall i flerfamiljshus.
Ja det var också min ingång till diskussionen. PVC-kablar liggandes i mörker ska ha en betydligt längre livslängd än 40 år.S Stadsfiskalen skrev:
Allt jag sett som är så nytt att pvc ledningar har använts är enligt min bedömning helt okej i skick. Ledningar då, sedan kan ju brytare som används frekvent slitas ut.
Tack för svar. Det konfirmerar min ståndpunkt att moderna kablar kan ligga mer än 40 år i skyddande rör, kanske så länge som huset kommer att finnas, uppåt 75-100 år.
Som sagt, uttag/brytare och elcentral är en annan femma.
Som sagt, uttag/brytare och elcentral är en annan femma.
I mitt ena hus har man dragit RK6 i pansarrör till elvärmen. Det är gjort 1955 och kablarna är i nyskick. Resten av installationen är dock 'vanliga' metallmantlade kuloledningar, och isoleringen på dom trådarna är spröd och ramlar av trots att dom har suttit mörkt bakom t ex ett uttag.
Nu kan ju iofs den utanpåliggande installationen vara äldre, men jag tror att den är gjord samtidigt? Nån som har koll på under vilka tider olika typer av kablar användes kanske vet? Det är inga blymantlade kablar, utan vanlig plåt med en söm.
Nu kan ju iofs den utanpåliggande installationen vara äldre, men jag tror att den är gjord samtidigt? Nån som har koll på under vilka tider olika typer av kablar användes kanske vet? Det är inga blymantlade kablar, utan vanlig plåt med en söm.
Eftersom PVC ledningar draga på 50 talet är i nyskick om dom inte utsatts för hög värme eller uv ljus är jag övertygad om att ledningarnas livslängd är minst 100 år. Även apparater som monterades på 60-70 talet är i princip mycket bra MEN där skiljer det lite mellan olika fabrikat. Ett tag fanns det en lite gulare färg på vissa fabrikats apparater (Europavit) och många tror felaktigt att det är vita apparater som gulnat men i själva verket är det originalfärgen. Dom vita hete Fjällvit eller Polarvit
Är det jordat? Finns jordfelsbrytare?E elmont skrev:Eftersom PVC ledningar draga på 50 talet är i nyskick om dom inte utsatts för hög värme eller uv ljus är jag övertygad om att ledningarnas livslängd är minst 100 år. Även apparater som monterades på 60-70 talet är i princip mycket bra MEN där skiljer det lite mellan olika fabrikat. Ett tag fanns det en lite gulare färg på vissa fabrikats apparater (Europavit) och många tror felaktigt att det är vita apparater som gulnat men i själva verket är det originalfärgen. Dom vita hete Fjällvit eller Polarvit
Medlem
· Blekinge
· 12 292 inlägg
Livslängden av plastmaterial påverkas även mycket av temperaturen. Arrhenius-sambandet säger att en höjning av temperaturen med 8 grader halverar livslängden. Därför: håll ledningen kall!
Klicka här för att svara