Har försökt följa några ledare i dina centraler men det är minst sagt svårt att se på bilden. Men det ser ju ut som att flera utgående grupper är kopplade mellan två faser. Man skulle gissat på 400V för värmeelement men nu mäter du ju faktiskt 240V i uttagen. Det är väl händelsevis inte så att kåken är i Norge? Eller så har det kanske suttit värmeelement tidigare som ersatts med vanliga uttag kopplade mellan ena fasen och jordtåten.
Vilket virrvarr. Är det violetta FK förresten (har aldrig sett det - kanske missfärgat på fotot)? Ser ut som GIII gänga i de övre centralerna.
Vilket virrvarr. Är det violetta FK förresten (har aldrig sett det - kanske missfärgat på fotot)? Ser ut som GIII gänga i de övre centralerna.
Redigerat:
Det är riktigt, det fanns flera element som var på 400V, Lägger nu in vattenburen golvvärme och en helt ny elcentral, men innan det är klart behöver jag då och då tillfälligt reda ut något vägguttag.Pen skrev:
Har försökt följa några ledare i dina centraler men det är minst sagt svårt att se på bilden. Men det ser ju ut som att flera utgående grupper är kopplade mellan två faser. Man skulle gissat på 400V för värmeelement men nu mäter du ju faktiskt 240V i uttagen. Det är väl händelsevis inte så att kåken är i Norge? Eller så har det kanske suttit värmeelement tidigare som ersatts med vanliga uttag kopplade mellan ena fasen och jordtåten.
Vilket virrvarr. Har aldrig sett en violett FK tidigare. Ser ut som GIII gänga i de övre centralerna.
Han kanske kortslöt mellan fas-nolla ...S Slugge skrev:
Då vet vi inget om jordanslutningen.
Som du redan fått svar på, så är det troligaste att skyddsjordledaren inte är ansluten, har lossnat, eller saknas helt, till de uttagen.Vikingkk skrev:
Vad är fejkjord, en del av vägguttagen har ingen jord. Men om både neutral och jord kommer från flätan, då borde det väl inte vara 120 volt mellan dem. Jag mäter med en vanlig elmätare,dvs visar en skala från 0 till 400 volt. vilka ledningar kan det vara 120 volt mellan. Mäter jag mellan live och neutral visar det 240 volt, mellan jord och live 120 volt, mellan jord och neutral 120 volt. med proppen uttagen visar det 24 volt mellan live och neutral och fortfarande 120 volt mellan neutral och jord
Men på bilden på din central så är det tydligt att det krävs en större elsanering i ditt hus. Du kommer inte undan, du har ansvaret för elanläggningen såsom fastighetsägare.
Ja är det inte du som äger fastigheten är det ju en annans ansvar.
Jag tvivlar på att det kommer räcka med att bara kasta ut det gamla porslinssäkringsjunket och sätta in en modern central. Det är ganska troligt att centralen måste flyttas, att en del ledningar måste bytas.
Jag håller på med ett sånt här jobb just för närvarande. Ett hus som har byggts till och om i omgångar och elen har hela tiden lappats ihop så gott det går (eller kanske så dåligt det går), och nu är det så otroligt ologiskt, dåligt, vansinnigt osv att vi river bort precis allt och spikar upp nytt. (Nej, ett rum behåller vi, bara snyggar till det lite hjälpligt).
Och då ser detta inte alls ut lika hemskt som på din bild.
Prislappen kommer ramla på ca 70' efter ROT. Men då har anläggningen väl varit i bruk i minst 70 år tidigare, och kanske håller i 50 år framåt, så årskostnaden för elanläggningen blir ju inte så hög, men det svider ju lite som engångskostnad förstås.
Jag brukar börja med att gå runt och slå på precis allt som går att sätta igång. Sätta in lite lampor i strategiskt valda uttag osv.tommib skrev:
Sen slår jag av precis allt, och fortsätter med att slå på en säkring i taget och reda ut vad just den går till.
Då brukar det vara mindre risk att missa att just den säkringen till diskmaskinen också matade en kabel över vinden till andra sidan av huset till en lampa vid källarnedgången, och annat sånt ologiskt.
Det är alltså lättare att upptäcka "vad som lyser" än "vad som slocknat".
Det har du rätt i. Som tur är så är jag väldigt envis och ger mig inte förän jag vet vad som bryter varje apparat/uttag (som jag kan hitta).Mikael_L skrev:
Jag brukar börja med att gå runt och slå på precis allt som går att sätta igång. Sätta in lite lampor i strategiskt valda uttag osv.
Sen slår jag av precis allt, och fortsätter med att slå på en säkring i taget och reda ut vad just den går till.
Då brukar det vara mindre risk att missa att just den säkringen till diskmaskinen också matade en kabel över vinden till andra sidan av huset till en lampa vid källarnedgången, och annat sånt ologiskt.
Det är alltså lättare att upptäcka "vad som lyser" än "vad som slocknat".
Förhoppningsvis kommer jag inte heller behöva köra proppbingo på många år nu eftersom jag av en händelse vet exakt var varje ledare är dragen i mitt nuvarande hus och verkligen hoppas på att inte behöva flytta åtminstone de närmaste 30 åren
Det vi vet, eller tror oss veta, baserat på TS mätresultat, är att jordanslutningen inte fungerar tillfredsställande, detta bör ses över.Mikael_L skrev:
Men om TS, som i mitt exempel, kortslöt fas-jord förstår jag inte hur du får detta till fas-nolla. Men det senare väldigt vanligt och mest troligt.
Förslag: Ta dit en elinstallatör direkt!
Låt honom klippa bort ALLT som syns på bilden, låt elektrikern ordna med ett 3-fasuttag, 32A, direkt på inkommande som tillfällig matning under renoveringsarbetet.
För att uppfylla dagens regler (på tillfällig anläggning) krävs det en jordfelsbrytare, så låt elektrikern sätta en liten 4 moduls kapsling där huvudbrytaren sitter nu (längst nere till vänster på bilden), använd en jordfelsbrytare i den kapslingen som "skarvplint". Sätt sedan en gummikabel 2m lång med en 32A hona i yttre änden. Denna JFB kan sedan återanvändas i den nya anläggningen, så det är inte bortkastade pengar.
Köp så en "byggcentral" med 25A inmatning och koppla in gummikabeln ovan.
Jag tänker mig typ en sådan här, många fabrikat finns: https://malmbergs.com/Products/1991
Finns likvärdiga på många större byggvaruhus.
Du får då några vägguttag att koppla skarvsladdar till olika bygglampor, trefas till ev maskin etc. Allt i en säker kapsling med korrekt jordfelsbrytare. Sedan vågar Dina hantverkare jobba i huset, efter att inkommande från elmätaren med säkerhet är bortkopplad från det gamla vet man att alla trådar man hittar faktiskt är säkra att arbeta med / ta bort / lägga om.
Det kan verka lite petigt med först en JFB på väggen, och sedan en till i byggcentralen, och om det blir ett jordfel under arbetet kan man behöva återställa på båda ställena. Tråkigt nog är reglerna sådana idag, tidigare var det ok att ha uttag på 32A utan JFB, medan 16A (och lägre) krävde. Säkerhetsmässigt är det ju bara de 2 meterna gummikabel som blir skyddade av den fasta brytaren, i övrigt vore skyddet fullgott även utan denna.
Låt honom klippa bort ALLT som syns på bilden, låt elektrikern ordna med ett 3-fasuttag, 32A, direkt på inkommande som tillfällig matning under renoveringsarbetet.
För att uppfylla dagens regler (på tillfällig anläggning) krävs det en jordfelsbrytare, så låt elektrikern sätta en liten 4 moduls kapsling där huvudbrytaren sitter nu (längst nere till vänster på bilden), använd en jordfelsbrytare i den kapslingen som "skarvplint". Sätt sedan en gummikabel 2m lång med en 32A hona i yttre änden. Denna JFB kan sedan återanvändas i den nya anläggningen, så det är inte bortkastade pengar.
Köp så en "byggcentral" med 25A inmatning och koppla in gummikabeln ovan.
Jag tänker mig typ en sådan här, många fabrikat finns: https://malmbergs.com/Products/1991
Finns likvärdiga på många större byggvaruhus.
Du får då några vägguttag att koppla skarvsladdar till olika bygglampor, trefas till ev maskin etc. Allt i en säker kapsling med korrekt jordfelsbrytare. Sedan vågar Dina hantverkare jobba i huset, efter att inkommande från elmätaren med säkerhet är bortkopplad från det gamla vet man att alla trådar man hittar faktiskt är säkra att arbeta med / ta bort / lägga om.
Det kan verka lite petigt med först en JFB på väggen, och sedan en till i byggcentralen, och om det blir ett jordfel under arbetet kan man behöva återställa på båda ställena. Tråkigt nog är reglerna sådana idag, tidigare var det ok att ha uttag på 32A utan JFB, medan 16A (och lägre) krävde. Säkerhetsmässigt är det ju bara de 2 meterna gummikabel som blir skyddade av den fasta brytaren, i övrigt vore skyddet fullgott även utan denna.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden