Man kan ha synpunkter på skallängden på fasledaren också, om man ska vara petig.
 
Kaptenfisk Kaptenfisk skrev:
Kan någon skriva en lista på vad som behöver göras/köpas för att få till det vi är ute efter?
- Någon behöver kontrollera att den grön-gula verkligen är jord och koppla bort den från det uttag den sitter i nu.
- Om du inte ska ha krontändning så måste uttaget bytas till ett korrekt jordat.
- Om du vill ha möjlighet till krontändning så behöver strömbrytaren bytas och en till tändtråd dras fram.
- Då det inte finns några jordade kronuttag så behövs det nån annan lösning, typ fast anslutning av armaturen eller dubbla uttag i taket.
 
  • Gilla
Kaptenfisk
  • Laddar…
useless useless skrev:
- Någon behöver kontrollera att den grön-gula verkligen är jord och koppla bort den från det uttag den sitter i nu.
- Om du inte ska ha krontändning så måste uttaget bytas till ett korrekt jordat.
- Om du vill ha möjlighet till krontändning så behöver strömbrytaren bytas och en till tändtråd dras fram.
- Då det inte finns några jordade kronuttag så behövs det nån annan lösning, typ fast anslutning av armaturen eller dubbla uttag i taket.
Tack! Det hjälpte mig en hel del.

Hur kommer det sig att det inte finns jordade korunuttag? Är det en gammal lösning?
jag försöker googla på kronuttag/krontändninge men hittar inte någon information om det.

Dubbelt uttag i taket låter som det vi är ute efter, då antar jag att det är en sån här man behöver sätta in https://www.elbutik.se/product.html...tDTRw-gCng1fmv1b3NXjoo9MUtWkW6QMaAl7oEALw_wcB
 
Det funkar, men egentligen är det ju den nya standarden som ska monteras nu. Men det är ju fördel att inte blanda i anläggningen.
 
D Daniel 109 skrev:
Det funkar, men egentligen är det ju den nya standarden som ska monteras nu. Men det är ju fördel att inte blanda i anläggningen.
Syftar du på DCL?
 
Kaptenfisk Kaptenfisk skrev:
Hur kommer det sig att det inte finns jordade korunuttag?
För att lamputtagen bara har tre kontakter. Fas-nolla-jord eller fas-fas-nolla.
 
Det finns ju inget som hindrar att man kunde tagit fram ett uttag med tre hylsor och ett jordstift. Men eftersom kronkoppling blev väldigt ovanligt innan kravet på att allt skall vara jordat så finns det nog nästan ingen efterfrågan på ett sådant.

Kör med dimmer istället.
 
Redigerat:
Hur många timmars arbete för en elektriker skulle ni uppskatta att detta tar?

För då behövs det alltså kontrolleras vart den är jordad/om den är jordad.
Byta uttaget och ersätta med dubbla uttag i taket
Och sätta upp två nya strömbrytare med dimmerfunktion.

Har jag uppfattat detta någorlunda rätt?
Tusen tack för all hjälp
 
30 minuter om jorden går dit den ska, men det är om jag gör det, och jag är inte elektriker haha
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.