7 555 läst ·
14 svar
8k läst
14 svar
Elektriker vi talat med säger att "tillfällig el är dyrt", men är det verkligen dyrt?
Hej!
Vi väntar på att få en ny elanslutning, i väntan på att vattenfall ska ha tid att komma förbi så skulle vi vilja ha tillfällig el.
Alla elektriker vi talat med säger att "tillfällig el är dyrt", men är det verkligen dyrt?
Det enda jag inte förstår är priserna som står som "ampere", markerat i rött här nedan. Resten verkar ganska ok, eller finns det något som jag missat som är brutalt dyrt? Elektrikern sa att någon fått en faktura på över 55.000kr bara sådär. Många som skräms, därför jag frågar om hjälp!!
https://www.vattenfalleldistribution.se/el-hem-till-dig/ny-anslutning/tillfallig-anslutning/
https://www.vattenfalleldistributio...r-2018/tillfallig_anslutning_privat_-2018.pdf
Tack för hjälp!!
Vi väntar på att få en ny elanslutning, i väntan på att vattenfall ska ha tid att komma förbi så skulle vi vilja ha tillfällig el.
Alla elektriker vi talat med säger att "tillfällig el är dyrt", men är det verkligen dyrt?
Det enda jag inte förstår är priserna som står som "ampere", markerat i rött här nedan. Resten verkar ganska ok, eller finns det något som jag missat som är brutalt dyrt? Elektrikern sa att någon fått en faktura på över 55.000kr bara sådär. Många som skräms, därför jag frågar om hjälp!!
https://www.vattenfalleldistribution.se/el-hem-till-dig/ny-anslutning/tillfallig-anslutning/
https://www.vattenfalleldistributio...r-2018/tillfallig_anslutning_privat_-2018.pdf
Tack för hjälp!!
Medlem
· Västerbotten
· 3 275 inlägg
Ska du bygga nytt? Jag tog ut el Abb och satte fasadskåpet på en tillfällig plats på tomten, för att slippa byggströmmen, samt att när huset var klart satte fast detta på huset, men går endast med utanpåliggande fasadskåp.
Nej, vi har redan byggt klart. Men behöver dra in el. Smarta elektrikern hade missat ansöka, väntetid på 7 månader nu.H Husqvarna220Ac skrev:
Det du ringat in är för ett omätt skåp som får stå max sju dagar. Du kan köra på normal eller akut.StefanEriksson skrev:Hej!
[bild]
[länk]
[länk]
Tack för hjälp!!
Moderator
· Stockholm
· 57 851 inlägg
Det du ringat in gäller om du skall ha tillfällig el i max 7 dagar, som jag tolkar det.
Men enl. dina övriga trådar så var väl problemet att du tror dig behöva 50A anslutning, och då är frågan hur långt ifrån ditt hus de kan erbjuda 50A anslutning.
Till kostnaden från vattenfall kommer ju hyra av skåp, kablar till din tomt osv.
Men enl. dina övriga trådar så var väl problemet att du tror dig behöva 50A anslutning, och då är frågan hur långt ifrån ditt hus de kan erbjuda 50A anslutning.
Till kostnaden från vattenfall kommer ju hyra av skåp, kablar till din tomt osv.
Tänker att 25A är bättre än 0A så länge..? Vad ska TS med 50A till, säker att uträkningen stämmer?H hempularen skrev:Det du ringat in gäller om du skall ha tillfällig el i max 7 dagar, som jag tolkar det.
Som du skrev kommer skåpet ställas intill närmsta kabelskåp sen får du själv stå för kabel därifrån.
Moderator
· Stockholm
· 57 851 inlägg
Nej, det där har ju diskuterats i ett antal trådar. Och det låter väl rätt klart att det hela löser sig betydligt snabbare än på 7 månader om man nöjer sig med en mer normal anslutning.
Ok, säger inte du har fel, men faktum är att det för tillfället råder extrema väntetider runt Stockholmsregionen, har TS gjort alla förberedelser?H hempularen skrev:
Medlem
· Västerbotten
· 3 275 inlägg
Hur byggde de huset utan el? Byggström/Abb brukar vara klart före ens grunden kommer.
Skippa tillfällig Abb, vad ska du med det till? Du måste ”jaga” nån alt ev byggfirma beroende på hur det är avtalat...
Skippa tillfällig Abb, vad ska du med det till? Du måste ”jaga” nån alt ev byggfirma beroende på hur det är avtalat...
Ja, precis. Ringde och frågade och det verkar inte vara något som tillkommer förutom det jag förstått.U Uffe A skrev:
Nu blir frågan hur vi ska dra el över gatan på ett skyddat sätt.
Har sett på andra ställen att det bara är en kabel dragen över vägen utan något skydd.
Vår gata är "ganska" trafikerad" gissar på maximalt 5 bilar som kör förbi per timme.
Tack
Bäst är ju om du kan undvika passera körbana. Annars lägger man in kabeln i ett överkörningsskydd, detta kan då även agera lite farthinder. Ett mer avancerat alternativ är att dra kabeln högt över körbanan.StefanEriksson skrev:Ja, precis. Ringde och frågade och det verkar inte vara något som tillkommer förutom det jag förstått.
Nu blir frågan hur vi ska dra el över gatan på ett skyddat sätt.
Har sett på andra ställen att det bara är en kabel dragen över vägen utan något skydd.
Vår gata är "ganska" trafikerad" gissar på maximalt 5 bilar som kör förbi per timme.
Tack
S Slugge skrev:
Tack Slugge!S Slugge skrev:
Det hemliga sökordet var alltså "överkörningsskydd" kabelbrygga såg jag också.
Då blev det så mycket enklare!
Tackar.
Huset är alltså redan färdigbyggt?
Då är det inte byggström du skall ha utan en fast anslutning.
Byggström kommer inte gå snabbare än fast anslutning.
Det är väl bara att fortsätta använda den strömmen som ni använde under tiden bygget var tills den riktiga anslutningen kommer.
Jag antar att ni lånade ström utav en granne eller dyl?
Då är det inte byggström du skall ha utan en fast anslutning.
Byggström kommer inte gå snabbare än fast anslutning.
Det är väl bara att fortsätta använda den strömmen som ni använde under tiden bygget var tills den riktiga anslutningen kommer.
Jag antar att ni lånade ström utav en granne eller dyl?
Här kan man välja 25A eller 63A byggström.
Här kostar 25A eller 63A byggström följande.
5.000:- totalt för in och urkoppling.
+ 500:- per påvörjad månad i hyra.
+ elnät och elkostnad som är samma för ett vanligt 25A eller 63A abonnemang.
(Sitter givetvis en mätare i detta skåpet)
Då för sju månsder så blir den extra kostnaden 8.500:- men det är här, olika elnät har olika priser. Byggskåpet placeras bredvid ett kabelskåp. Där från får kunden sin leverans.
Inkopplingssker innom 5 arbetsdagar.
Här kostar 25A eller 63A byggström följande.
5.000:- totalt för in och urkoppling.
+ 500:- per påvörjad månad i hyra.
+ elnät och elkostnad som är samma för ett vanligt 25A eller 63A abonnemang.
(Sitter givetvis en mätare i detta skåpet)
Då för sju månsder så blir den extra kostnaden 8.500:- men det är här, olika elnät har olika priser. Byggskåpet placeras bredvid ett kabelskåp. Där från får kunden sin leverans.
Inkopplingssker innom 5 arbetsdagar.
Klicka här för att svara